Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

pietje

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door pietje »

TKR schreef: 12 jun 2025, 13:12 Is er ergens documentatie van hoe het HSL netwerk tussen Antwerpen en Brussel er uit had kunnen zien?
Voorgestelde plannen ofzo?
Ik heb er niets van liggen, maar ik ben oud genoeg om mij te herinneren dat het ging over een volledig aparte spoorweg die over de middenberm van de E19 zou lopen.
Dus eigenlijk L25N verder doortrekken tot in Antwerpen.
Van Diabolo was toen uiteraard nog geen sprake.

Maar in die tijd werden er nogal wat voorstellen gelanceerd, het ene al wat gekker dan het andere.
1 daarvan was een plan waarbij er eigenlijk totaal geen sprake zou zijn van HST's die door Antwerpen Centraal, Leuven en Luik zouden rijden, maar dat er ergens in de buurt van Aarschot een grote HSL-driehoek zou gelegd worden met een tak die rechtstreeks naar Nederland zou gaan en een tak richting Duitsland.
Was dat niet één van de fantasietjes van papa De Croo?
Geen idee of hij er ook zelf in geloofde of dat eerder iets was om het hele project naar de prullenmand te krijgen.

Dus ik weet ook niet hoe concreet die HSL tussen Brussel en Antwerpen ooit is uitgewerkt, maar ik weet wel dat het ooit een deel van 1 van de voorstellen geweest is. Dit was nog in de tijd dat onze staats-TV zich nogal veel bezig hield met propaganda op maat van de politiek. s Anderendaags zag je dan in elke krant een totaal andere uitleg, passend bij de politieke kleur van die krant.
TKR

Bericht door TKR »

Zéér interessant. :D Ik zou wel eens willen weten wat de plannen waren tussen het einde van de middenberm en Antwerpen-Centraal. Een lange peperdure tunnel waarschijnlijk?

Er is wel een topic te vinden over 25N op dit forum van 2007, waaruit blijkt dat er toen al geen plannen meer waren voor dit extra tracé.
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 12 jun 2025, 15:30 Zéér interessant. :D Ik zou wel eens willen weten wat de plannen waren tussen het einde van de middenberm en Antwerpen-Centraal. Een lange peperdure tunnel waarschijnlijk?

Er is wel een topic te vinden over 25N op dit forum van 2007, waaruit blijkt dat er toen al geen plannen meer waren voor dit extra tracé.
Voor alle duidelijkheid: die plannen zijn er nooit geweest. Wat gedroom van politici misschien, maar mensen die er serieus mee bezig zijn hebben daar nooit tijd aan verloren.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

TreinTramBus pleit voor het openstellen van de ECD minstens tijdens de werken: https://treintrambus.be/blogberichten/m ... moet-open/

Reactie NMBS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/28 ... er-door-w/
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

.. en het tegenargument van NMBS is een zwaktebod: "die trein bedient in Belgie enkel de stations Antwerpen en Brussel-Zuid". Dat maakt de dienst natuurlijk minder aantrekkelijk, maar iedere reiziger die deze dienst wel kan gebruiken is er eentje minder die rechtstaand opeengepropt in een "reguliere" trein zit. Het lijkt dus eerder van "ik wil ni" dan van "ik kan ni". Terecht wijst TTB erop dat het in Nederland wel kan. Eens te meer geeft NMBS de indruk niet echt begaan te zijn met de belangen van de reizigers.

Trouwens: ik kan me goed voorstellen dat een pendelaar van (pakweg) Boechout naar (pakweg) Brussel Centraal best graag van Boechout naar A-centraal wil sporen en van Brussel-Zuid metro of lokale trein nemen naar Brussel-Centraal. Maar zo ver denkt NMBS dus blijkbaar niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 28 jun 2025, 15:43 Reactie NMBS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/28 ... er-door-w/
NMBS schreef:"Tijdens de spitsuren zijn er wel bijkomende treinen op dat traject."
Dat is, vriendelijk uitgedrukt, een nogal creatieve uitleg. Het gaat om S1-treinen die wat haltes overslaan en die door hun reistijd niet gevonden worden met de standaardinstelling van de planner.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 30 jun 2025, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 28 jun 2025, 16:17 .. en het tegenargument van NMBS is een zwaktebod: "die trein bedient in Belgie enkel de stations Antwerpen en Brussel-Zuid". Dat maakt de dienst natuurlijk minder aantrekkelijk, maar iedere reiziger die deze dienst wel kan gebruiken is er eentje minder die rechtstaand opeengepropt in een "reguliere" trein zit. Het lijkt dus eerder van "ik wil ni" dan van "ik kan ni". Terecht wijst TTB erop dat het in Nederland wel kan. Eens te meer geeft NMBS de indruk niet echt begaan te zijn met de belangen van de reizigers.

Trouwens: ik kan me goed voorstellen dat een pendelaar van (pakweg) Boechout naar (pakweg) Brussel Centraal best graag van Boechout naar A-centraal wil sporen en van Brussel-Zuid metro of lokale trein nemen naar Brussel-Centraal. Maar zo ver denkt NMBS dus blijkbaar niet.
Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
jan_olieslagers

Okee, Steven, ik geloof u graag. Maar wat moet er dan? De enige degelijke oplossing die ik zie is dat Antwerpen-Mechelen zessporig wordt, maar dat is heel heel moeilijk te realiseren in dat dicht bewoonde gebied van de Vlaamse Ruit.

Wie durft vooruit te denken die kan zich een ondertunnelde L25B voorstellen van Nekkerspoel tot Antwerpen-Centraal of toch zeker tot Berchem, maar dat is natuurlijk totaal niet realistisch, budgetgewijs. Zoals ik al eerder stelde: in 1945-1950 waren er nog politici met visie, die durfden te gaan voor het L0-project. Vandaag is het, euh, "ietskes" minder...
jan_olieslagers

Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
Hm hm. Moet Belgsich belastingeld dan vooral dienen om internationale reizigers te ondersteunen, ten koste van "de hardwerkende Vlaming"?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 28 jun 2025, 20:04 Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
Als er een ECD overvol is, dan is er iets aan de hand. Donderdag hadden de ECD-spitsritten een gemiddelde bezetting van 22,5%, met gemiddeld 320 vrije zitplaatsen.
Heeft Eurostar misschien treinen opgeheven waarin al reizigers hadden geboekt?
desirootje

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 28 jun 2025, 20:04
Het argument van trein tram bus dat er 300 vrije plaatsen zijn is een zwaktebod. Het zijn er al een pak minder en in de spits gaat die ICNG zijn beperkt aantal plaatsen beter niet afgeven. Ik deed vandaag 9536/9555/9552 en hierbij was 9536 tot Antwerpen overbevolkt (te weinig zitplaatsen) en dus nog heel druk tot Brussel na de stop in Antwerpen. 9555 en 9552 waren iets rustiger maar verre van leeg te noemen. Dit is dan nog een vrij gewone zaterdag. Weekdagen zijn doorgaans iets succesvoller dan weekends. Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
Met de verplichte reservering zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, was er een andere trein uitgevallen om die zo vol te krijgen?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 28 jun 2025, 21:20 Met de verplichte reservering zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, was er een andere trein uitgevallen om die zo vol te krijgen?
ECD heeft geen reserveringen, laat staan verplichte.
Davy

Bericht door Davy »

TimJ36 schreef: 09 jun 2025, 21:58
Shrek schreef: 09 jun 2025, 21:45 Maar daar heb je helemaal gelijk hoor. Bij het afwegen van prioriteit vind ik ook dat er meer belang moet gehecht worden aan een goede binnenlandse dienstregeling.
Maar dat is nog iets helemaal anders dan Tim die beweert dat internationale treinen geen toegevoegde waarde hebben :wink:
Internationale treinen zonder implementatie in de binnenlandse dienstregeling dienen inderdaad geen enkel maatschappelijk nut. Mijn stelling is toch genuanceerder dan hoe je ze hierboven voorstelt, Shrek.
Dan mag zelfs de EC Brussel Rotterdam verdwijnen?
Eerlijk gezegd, ik ben dat gezeur van jou stilaan wel beetje beu op dit forum. Het enige wat jij doet is klagen en zagen. Je past mooi in het plaatje dat de wereld eindigt bij Essen, Hamont, Wezet of Hergenrath...
desirootje

Bericht door desirootje »

rvdborgt schreef: 28 jun 2025, 21:43
desirootje schreef: 28 jun 2025, 21:20 Met de verplichte reservering zou dat toch niet mogelijk moeten zijn, was er een andere trein uitgevallen om die zo vol te krijgen?
ECD heeft geen reserveringen, laat staan verplichte.
Geen plaatsreservering, maar wel treinreservering/selectie. Gecombineerd met dynamic princing zou ik hopen dat het systeem stopt met tickets te verkopen, wanneer die merkt dat er geen plaatsen meer zijn om te verkopen.
Steven

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 28 jun 2025, 20:19
Het succes van de ICNG is stijgende, als je nu plots binnenlandse reizigers gaat toelaten ….
Hm hm. Moet Belgsich belastingeld dan vooral dienen om internationale reizigers te ondersteunen, ten koste van "de hardwerkende Vlaming"?
Welk belastinggeld?
Plaats reactie