Dank aan Steven voor de rake opmerking! Ik vul graag verder aan:
Infrabel = beheer spoorinfrastructuur (baas Luc Lallemand)
NMBS = gebruik spoorinfra (baas Marc Descheemaecker)
Zo voldoet men aan de Europese wens om onderhoud en exploitatie te scheiden. In België wou men niet alle banden doorknippen en daarom creëerde men de NMBS-Holding die gecentraliseerd personeel moet aanwerven en ENKEL ADMINISTRATIEF beheren. Maar Jannie Haek (zonder c) is niet de baas van Infrabelmannen noch NMBS-ers!
Bij de Holding gooide men ook de stationsgebouwen, om van de discussie af te raken of de infrabeheerder of infragebruikers daar verantwoordelijk moesten over zijn.
En wie is "we"? (om op de gestelde vraag te antwoorden) "We" is de dienst Historisch Patrimonium van de NMBS-Holding zelf! Peulschil die:
1. aan Infrabel kilometers moet betalen wanneer een historische trein rijdt
2. aan Infrabel de keuringen van het materieel moet betalen
3. aan NMBS directie Treinen de bestuurders moet betalen
4. aan NMBS directie Reizigers de treinbegeleiders moet betalen
5. aan NMBS directie Aankopen net zoals TSP, CFV3V, SDP, Kolenspoor en SCM 'nieuw' materieel moet aankopen (come and see in 2007!)
6. aan NMBS directie Materieel het onderhoud van de HLS, HLD en HV moet betalen
7. en tot slot heel vriendelijk als een soort verkoper moet vragen of er op een evenementeke geen nostalgische trein nodig is (en dan nog niet teveel mag vragen of ze pakken een moderne pendeltrein voor hun inhuldiging of x-jarige viering van een spoorlijn en/of station...)
Tot zover de volgens jullie eenvormige NMBS...
greetz