Het eerste punt kan ik zeker bevestigen. In 2008 stapte ik (als zelfstandig consultant) over van NMBS naar een van de grote Belgische banken, en hield mijn hart vast voor een veel hogere werkdruk. Gauw genoeg had ik door dat de werkdruk bij NMBS (toen nog NMBS, nu behoort die dienst tot Infrabel) precies zo hoog lag als in de prive-sector.
Maar er gingen wel heroische verhalen over NMBS-lieden die de voormiddag doorbrachten met op hun kantoor de krant te lezen, en de namiddag doorbrachten in een of ander cafe aan de overkant van de Fonsnylaan. Ik wil grif aannemen dat die generatie er nu wel helemaal vantussen is, zelfs toen waren het er al niet veel meer. En verhalen worden alleen maar sterker naarmate ze vaker doorverteld worden, dus absoluut geloof heb ik er nooit aan gehecht.
Welzijnsenquête bij NMBS leidt tot alarmerende resultaten
-
Re: Welzijnsenquête bij NMBS leidt tot alarmerende resultaten
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Welzijnsenquête bij NMBS leidt tot alarmerende resultaten
Laat ik nu net zijn overgestapt van Infrabel naar NMBS wegens zulke toxische managers - en bij de NMBS moet ik de eerste nog tegenkomen. Even ter illustratie: mijn laatste manager bij Infrabel verkondigde in het openbaar dat vrouwen niets op een seinhuis te zoeken hebben en dat hij betreurde dat hij niet kon verhinderen dat er mensen van allochtone afkomst werden aangeworven. We hebben het over 2020 ! Je mag me ook eens uitleggen waarom Infrabel nog nauwelijks nieuw personeel vindt (en houdt) - als ik mijn vroegere collega's zo hoor worden sommige posten gewoon niet meer opgesteld wegens geen personeel; extra werkdruk dus voor de rest. Een vriend van mij werkt al jaren op een dienst waar ze nog maar met twee zijn ipv de voorziene zes... Werkdruk en welzijn, iemand?Shrek schreef: ↑08 jul 2025, 19:18 2) slechte organisatie
Er zijn binnen de spoorwegen helaas nog steeds een aantal managers van de oude stijl: ze geven orders ipv vertrouwen en straffen liever dan te leren.
Hierin zie ik wel een groot verschil tussen Infrabel en NMBS. Bij Infrabel staat men hier gelukkig al een stuk verder en behoren zulke manangers stilaan tot het verleden. Bij de NMBS hoor ik echter vaker zulke verhalen. Als je zo'n baas hebt begrijp ik heel goed dat dat een impact heeft op het welzijn...
Op mijn nieuwe werkplek, nochtans ook in 3x8 systeem in Brussel, is het kader compleet en moeten nieuwe aanvragen geweigerd worden.
Om maar te zeggen: stop toch eens met dat eeuwige "Infrabel goed, alle anderen slecht" riedeltje dat je zo graag zingt.