Nieuwe MR30
Re: Nieuwe MR30
Zowat alle treinleveringen gaan gepaard met problemen. Ik heb niet de indruk dat er met de SNG in Nederland meer problemen zijn geweest dan met de ICNG, bijvoorbeeld. Eerder integendeel...
Wat de Kusttram en het "indringend, piepend geluid" betreft: er wordt al sinds jaar en dag geklaagd over een piepend geluid in de bochten, ook ten tijde van de BN-trams. Wat wel nieuw is, is het gebouw van de klagende bewoners (de "SKY Tower"). In het artikel wordt ook niet specifiek over de CAF-trams geklaagd.
Wat de Kusttram en het "indringend, piepend geluid" betreft: er wordt al sinds jaar en dag geklaagd over een piepend geluid in de bochten, ook ten tijde van de BN-trams. Wat wel nieuw is, is het gebouw van de klagende bewoners (de "SKY Tower"). In het artikel wordt ook niet specifiek over de CAF-trams geklaagd.
Re: Nieuwe MR30
SNG was een voor NS relatief probleemloze introductie waarbij meer dan 200 treinstellen ook zo goed als op tijd geleverd zijn, terwijl ICNG nog altijd voor kopzorgen zorgt en jaren vertraging heeft.
Uiteraard zijn er wel problemen met de SNG (en ook geweest), maar dat is met elk materieel. Er komen nog altijd halfjaarlijks softwareupdates uit om bugs op te lossen en worden er constructiewijzigingen aangebracht ter verdere optimalisatie, zoals met elk treintype.
Gezien de brede samenwerking tussen NS en CAF (bijvoorbeeld ook de ATO-tests en remote operations-tests worden in samenwerking met hen gedaan) en de eerdere ervaringen met de introductie van de SNG denk ik dat men voor de DDNG een goede keuze heeft gemaakt, maar tijd zal het leren uiteraard of dat inderdaad zo zal zijn.
Of een soortgelijke goede samenwerking ook tussen NMBS en CAF kan ontstaan voor de MR30 is natuurlijk niet te voorspellen. NMBS is natuurlijk een geheel andere organisatie met een andere bedrijfscultuur, dus dat valt voor mij als buitenstaander niet te voorspellen.
Uiteraard zijn er wel problemen met de SNG (en ook geweest), maar dat is met elk materieel. Er komen nog altijd halfjaarlijks softwareupdates uit om bugs op te lossen en worden er constructiewijzigingen aangebracht ter verdere optimalisatie, zoals met elk treintype.
Gezien de brede samenwerking tussen NS en CAF (bijvoorbeeld ook de ATO-tests en remote operations-tests worden in samenwerking met hen gedaan) en de eerdere ervaringen met de introductie van de SNG denk ik dat men voor de DDNG een goede keuze heeft gemaakt, maar tijd zal het leren uiteraard of dat inderdaad zo zal zijn.
Of een soortgelijke goede samenwerking ook tussen NMBS en CAF kan ontstaan voor de MR30 is natuurlijk niet te voorspellen. NMBS is natuurlijk een geheel andere organisatie met een andere bedrijfscultuur, dus dat valt voor mij als buitenstaander niet te voorspellen.
Laatst gewijzigd door Lynx op 10 jul 2025, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe MR30
Elk verhaal heeft vele facetten en je mag ook niet vergeten dat sommige van de aangekaarte elementen technisch gezien slechts gedeeltelijk toegeschreven kunnen worden aan CAF (juridisch en contractueel is een ander verhaal). Hoeveel problemen zijn er bijvoorbeeld wel niet geweest met de Desiro's (van Siemens) of nu met de M7 (van, jawel, Bombardier/Alstom...).
Re: Nieuwe MR30
We gaan ook zien wat de overname van de fabriek in Reichshoffen gaat betekenen voor de kwaliteit, neem ik aan.
Re: Nieuwe MR30
Op 23 juli zou NMBS opnieuw een beslissing gaan nemen over wie deze reeks uiteindelijk mag gaan leveren.
https://www.rtbf.be/article/le-contrat- ... t-11573936
https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 00352.html
https://www.rtbf.be/article/le-contrat- ... t-11573936
https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 00352.html
Re: Nieuwe MR30
Naar aloude Belgische traditie zal het contract uiteindelijk wel naar Alsthom gaan.AlexNL schreef: ↑11 jul 2025, 09:47 Op 23 juli zou NMBS opnieuw een beslissing gaan nemen over wie deze reeks uiteindelijk mag gaan leveren.
https://www.rtbf.be/article/le-contrat- ... t-11573936
https://www.bfmtv.com/economie/entrepri ... 00352.html
Re: Nieuwe MR30
Elk nieuw materieel heeft toch z'n kinderziektes, of dit van Siemens, Alstom, Stadler, CAF,... enz. is...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Nieuwe MR30
Toch wel spijtig en onbegrijpelijk. Stel je voor dat je met een nieuwe auto (of met gelijk welk ander apparaat) 4 jaar zou moeten rondrijden of er gebruik van maken voor het enigszins betrouwbaar is...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 4028
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe MR30
Wat alweer bevestigt dat het spoorbedrijf een buitenbeen is. Koop een schip, koop een vliegtuig, koop een grote computer, koop een kerncentrale, dan is daar een lastenboek bij; en voor acceptatie wordt dat afgecheckt, en als er iets niet klopt dan wordt de levering niet aanvaard. Koop een trein, dan is er ook een lastenboek, maar als er daar iets niet van klopt dan moet de fabrikant het op een keer maar eens oplossen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe MR30
sja, een auto wordt zéér uitbundig getest vooraleer deze in massaproductie gaat. Een vlieger ook.
Een trein kan je niet zo uitbundig testen en er is helemaal geen massaproductie. Het wordt op maat gemaakt.
Een kerncentrale wordt dezer tijd waarschijnlijk gegarandeerd met 50 jaar vertraging opgeleverd...
Een trein kan je niet zo uitbundig testen en er is helemaal geen massaproductie. Het wordt op maat gemaakt.
Een kerncentrale wordt dezer tijd waarschijnlijk gegarandeerd met 50 jaar vertraging opgeleverd...
Re: Nieuwe MR30
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je een trein niet uitvoerig kan testen en een vliegtuig wel...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe MR30
Van een Boeing of Airbus wordt gedurende een Decennia enkele duizenden keren een exacte kopie afgeleverd. Van een trein worden er met geluk een 200-400 afgeleverd met zeer ingewikkelde variabele eisen.
Een vlieger kost zo'n €100mio / stuk, een trein misschien €5-10mio.
Een vlieger is een zeer dodelijk product als er iets banaals foutloopt, dat is bij een trein al minder het geval.
Een vlieger kost zo'n €100mio / stuk, een trein misschien €5-10mio.
Een vlieger is een zeer dodelijk product als er iets banaals foutloopt, dat is bij een trein al minder het geval.
Re: Nieuwe MR30
Maar er wordt al te lichtzinnig omgesprongen met de term "kinderziekten". Als het inderdaad om kinderziekten gaat, moeten die toch snel ontdekt en verholpen kunnen worden. En anders zijn het zware constructiefouten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe MR30
Een groot probleem is dat elk bedrijf dan nog eens zijn eigen snufjes wil toevoegen.
Een trein wordt bijna nooit als standaard afgeleverd.
Een trein wordt bijna nooit als standaard afgeleverd.