Dag iedereen!
Ik ben op zoek naar info met betrekking tot noodremmen naar aanleiding van volgend filmpje:
https://www.reddit.com/r/SweatyPalms/co ... n_a_train/
In de eerste plaats informatie over België maar graag ook aanvullingen over het buitenland.
Mijn punt bij dit filmpje is dat iemand direct ingrijpt terwijl het niet duidelijk is dat een ander personeelslid hiervan op de hoogte is.
Mogelijks wel maar dat stukje wordt niet vertaald in het filmpje.
Nu, stel dat die agent er niet is en je komt dit tegen als reiziger.
Dan ga ik ervan uit dat je de noodrem bedient (in het rijtuig) of de noodknop gebruikt (bij overbrugging) en pas nadien eventueel handelt. Dit is natuurlijk een fysiek noodgeval. Iemand met een medisch noodgeval heeft er geen baat bij dat ze in volle baan stilstaan dus dan is het gebruik ervan ongeoorloofd.
In België hebben we meestal een noodrem die direct inwerkt op de luchtleiding.
Iemand (uit het VK) claimt dat dit bijzonder gevaarlijk is. Blijkbaar wordt in het VK enkel gebruikgemaakt van overbrugging waarbij de bestuurder zelf beslist.
Ik plaats daar vraagtekens bij want in België zijn er weinig plekken die zo'n gevaarlijk kunnen opleveren (Tunnels of viaducten).
Die hebben aparte reglementering waar treinen met directe inwerking niet mogen rijden denk ik?
Dus m'n vraag is.
Hoe zit dit nu hier met noodremmen in België en in andere landen op 't vaste land?
Noodremmen (nationaal en internationaal) en het gebruik ervan
Noodremmen (nationaal en internationaal) en het gebruik ervan
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Noodremmen (nationaal en internationaal) en het gebruik ervan
In Nederland heeft eigenlijk elk materieel (althans bij NS) een indirecte noodrem (noodremaanvraag) of een noodremoverbrugging (dus de remmen worden direct geactiveerd, maar de bestuurder kan deze met een druk op de knop of andere handeling meteen overrulen indien nodig).
Erg handig bij onze stroomloze bruggen en uiteraard in tunnels, los van spanningssluizen en andere dingen.
Dit is overigens een ontwikkeling van de laatste 10 jaar. Daarvoor hadden alleen nieuwere treinsoorten dit soort noodremfuncties, maar een aantal jaar terug is het ook ingebouwd in de oudste materieelsoorten.
De regelgeving bij ons is vrij eenvoudig: gebruik ervan is ter beoordeling van de bestuurder. Enige punt waarop de noodremoverbrugging niet gebruikt mag worden is bij vertrek vanaf een station, om te voorkomen dat een trein onterecht doorrijdt terwijl er bijvoorbeeld iemand tussen de trein en het perron is gevallen.
Erg handig bij onze stroomloze bruggen en uiteraard in tunnels, los van spanningssluizen en andere dingen.
Dit is overigens een ontwikkeling van de laatste 10 jaar. Daarvoor hadden alleen nieuwere treinsoorten dit soort noodremfuncties, maar een aantal jaar terug is het ook ingebouwd in de oudste materieelsoorten.
De regelgeving bij ons is vrij eenvoudig: gebruik ervan is ter beoordeling van de bestuurder. Enige punt waarop de noodremoverbrugging niet gebruikt mag worden is bij vertrek vanaf een station, om te voorkomen dat een trein onterecht doorrijdt terwijl er bijvoorbeeld iemand tussen de trein en het perron is gevallen.