Geplande snelheidsverhogingen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23096
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Steven »

pietje schreef: 15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.

En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.

Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.
DR-fan
Berichten: 660
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 14 jul 2025, 20:35 ooid geld en dus wel een slechte oplossing. Er zijn genoeg andere projecten waar dat geld wel nuttig zou besteed kunnen worden.
L25 tussen Mechelen en Berchem is net uniek omdat je alle treinen er exact hetzelfde stoppatroon kan geven: namelijk geen enkele stops. Dit laat toe om onder ETCS2 makkelijk 12 treinen per uur te laten rijden. Enkel als je meer dan 12 rijpaden per uur per richting nodig hebt kan je aan een HSL beginnen denken. Dus: wie verzint er 12 nuttige treinen tussen Antwerpen en Mechelen? :wink:
Dan moet je wel de stops in Vilvoorde, Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God afschaffen, niet alle IC's stoppen daar. En 12 treinen per uur is in de praktijk onhaalbaar gezien de eeuwig beperkte capaciteit in de NZV en Antwerpen-CS. Als je nu al een binnenlandse IC moet afschaffen wegens een extra internationale trein, weet je het wel. En wat gaat er gebeuren als de DB volgend jaar inderdaad rijpaden vraagt voor de geplande ICE Antwerpen - Keulen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 15 jul 2025, 08:47 Dan moet je wel de stops in Vilvoorde, Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God afschaffen, niet alle IC's stoppen daar. En 12 treinen per uur is in de praktijk onhaalbaar gezien de eeuwig beperkte capaciteit in de NZV en Antwerpen-CS. Als je nu al een binnenlandse IC moet afschaffen wegens een extra internationale trein, weet je het wel. En wat gaat er gebeuren als de DB volgend jaar inderdaad rijpaden vraagt voor de geplande ICE Antwerpen - Keulen?
Op lange termijn is het de bedoeling om amper nog goederentreinen over L27 te sturen, dus daar komt ruimte vrij voor IR-treinen die stoppen in Nekkerspoel en Mortsel.
Om aan 12 treinen per uur te geraken moet je inderdaad infra gaan uitbreiden in de NZV en in Antwerpen, maar niet ertussenin. Het is dat stuk ertussen dat dus compleet overbodig en weggegooid geld zou zijn.
Eimai
Berichten: 863
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Eimai »

Het helpt in Antwerpen-Centraal ook niet dat al die treinen uit Charleroi en Hasselt moeten leeg gemaakt worden om naar luchtbal uit te wijken, en dat de ecd opzij moet om Eurostar voor te laten. Als alles gewoon kan door rijden zou het al veel vlotter gaan maar ja waar moet het leeg maken dan gebeuren. Toen ze dat een tijdje in Noorderdokken deden ging dat ook niet want de seinen staan daar niet goed voor, en toen ze het op antwerpen-luchtbal deden was dat ook niet beter voor treinen die naar lijn 4 gingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 15 jul 2025, 10:31 Het helpt in Antwerpen-Centraal ook niet dat al die treinen uit Charleroi en Hasselt moeten leeg gemaakt worden om naar luchtbal uit te wijken, en dat de ecd opzij moet om Eurostar voor te laten. Als alles gewoon kan door rijden zou het al veel vlotter gaan maar ja waar moet het leeg maken dan gebeuren. Toen ze dat een tijdje in Noorderdokken deden ging dat ook niet want de seinen staan daar niet goed voor, en toen ze het op antwerpen-luchtbal deden was dat ook niet beter voor treinen die naar lijn 4 gingen.
Daarom dat een flyover in Berchem enorm zou helpen, dan kunnen treinen die eindigen in Centraal naar de -1 afgeleid worden zodat ze niet meer in de weg zitten van doorgaande treinen.
Eimai
Berichten: 863
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 15 jul 2025, 10:36 Daarom dat een flyover in Berchem enorm zou helpen, dan kunnen treinen die eindigen in Centraal naar de -1 afgeleid worden zodat ze niet meer in de weg zitten van doorgaande treinen.
Maar dan moet er op +1 en -1 ook voldoende ruimte zijn en dat is er vandaag de dag ook al niet meer echt over. En op die plek plaats vinden voor een fly-over te bouwen lijkt me ook allesbehalve vanzelfsprekend. Hoe dan ook, de wissels aan Y.Stadion zouden nu toch ook al veel vaker gebruikt kunnen worden denk ik dan om treinen van lijn 25 weg te leiden naar de andere niveaus.
pietje
Berichten: 771
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door pietje »

Steven schreef: 15 jul 2025, 07:08
pietje schreef: 15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.

En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.

Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.
Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.

Ik ga er zelf niet vanuit dat dit in een nabije toekomst gerealiseerd gaat worden, maar het zou een verbinding kunnen zijn die veel conflicten elimineert en waarmee je ook een de snelheid voor de HSTS kunt verhogen. 300 km/ lijkt mij overkill, maar ergens tussen 200 en 250 km/ my zou zou echt wel een verschil maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 15 jul 2025, 11:00
Shrek schreef: 15 jul 2025, 10:36 Daarom dat een flyover in Berchem enorm zou helpen, dan kunnen treinen die eindigen in Centraal naar de -1 afgeleid worden zodat ze niet meer in de weg zitten van doorgaande treinen.
Maar dan moet er op +1 en -1 ook voldoende ruimte zijn en dat is er vandaag de dag ook al niet meer echt over. En op die plek plaats vinden voor een fly-over te bouwen lijkt me ook allesbehalve vanzelfsprekend. Hoe dan ook, de wissels aan Y.Stadion zouden nu toch ook al veel vaker gebruikt kunnen worden denk ik dan om treinen van lijn 25 weg te leiden naar de andere niveaus.
Op +1 en -1 is er nog wel plaats over hoor. Nog niet heel lang geleden waren er werken waarbij 3 sporen op +1 buiten dienst gingen en dat zorgde voor amper impact op de dienstregeling.

De wissels aan Y.Stadion planmatig gebruiken lijkt mij dan weer niet zo'n goed idee door de gelijkvloerse kruising. Dat zou de stiptheid nog meer achteruit helpen dan het hele gedoe met keren in Luchtbal.

Een flyover is niet vanzelfsprekend, maar ook niet onmogelijk. Op viewtopic.php?t=15425 alvast een idee hoe het er zou kunnen uitzien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 15 jul 2025, 13:32 Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.
Maar als de werken in Mechelen gedaan zijn heb je daar ook 4 rijstroken dus zit je met een hoop nutteloze infra. En dat willen we niet :wink:
trainlovertje
Berichten: 2763
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 15 jul 2025, 13:32
Steven schreef: 15 jul 2025, 07:08
pietje schreef: 15 jul 2025, 05:12 Straffe uitspraken die ik hier lees: er is blijkbaar tussen Antwerpen en Mechelen geen capaciteitsprobleem dus als Eurostar of iemand anders een rijpad aanvraagt, resulteert dit zeker niet in het afschaffen van een binnenlandse trein.

En ook voor goederentreinen is er op dat traject voldoende ruimte om ze een goed pad te geven blijkbaar.

Dan moeten we idd niet investeren in nutteloze extra capaciteit.
Het probleem is niet noodzakelijk tussen die steden maar in die steden. Momenteel is Mechelen zelf het probleem om alles af te kunnen handelen. Als daar alles klaar zou zijn volgens plan vergroot de capaciteit terug omdat een aantal conflicten dan weg zijn die er nu nog wel zijn. Het is dat station dat als trechter dienst doet. Het is alsof je van 4 naar 1 en terug naar 4 rijstroken gaat op een snelweg. Dan lost het niets op om een 5de rijstrook te leggen als je op die ene plaats maar blijft zitten met 1 rijstrook.
Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.

Ik ga er zelf niet vanuit dat dit in een nabije toekomst gerealiseerd gaat worden, maar het zou een verbinding kunnen zijn die veel conflicten elimineert en waarmee je ook een de snelheid voor de HSTS kunt verhogen. 300 km/ lijkt mij overkill, maar ergens tussen 200 en 250 km/ my zou zou echt wel een verschil maken.
Maar het klopt toch dat er nog capaciteit is tussen Brussel en Antwerpen. Het zijn inderdaad de steden zelf die voor stremming zorgen, wat in eerste instantie met fly-overs verbeterd kan worden bij het binnen/buitenrijden van die stations. In tweede tijd moet men dan die knooppunten zelf gaan uitbouwen en niet meer sporen aanleggen tussen de steden. We spreken niet voor niets al een hele tijd voor een alternatief voor de Brusselse NZV op dit forum. Het doortrekken van lijn 25N langs de E19 lijkt me daarom zeker niet opportuun.

Om het dan nog over de Vmax van L25N te hebben: zijn er plannen om L25 ook naar 200 km/h te brengen op termijn? Want dan is het natuurlijk wel nuttig om reeds een L25N te hebben die gebouwd werd voor 200km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 15 jul 2025, 14:20 Om het dan nog over de Vmax van L25N te hebben: zijn er plannen om L25 ook naar 200 km/h te brengen op termijn? Want dan is het natuurlijk wel nuttig om reeds een L25N te hebben die gebouwd werd voor 200km/h.
Dat verwacht ik niet de eerste decennia. Het duurt al bijna 10 jaar om L96N op 200 te krijgen. Over 10 jaar volgt dan misschien Brugge-Gent, nog 10 jaar later Brussel-Gent en tegen 2050 kunnen we misschien nog verder denken :roll:
pietje
Berichten: 771
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 15 jul 2025, 13:48
pietje schreef: 15 jul 2025, 13:32 Om in dezelfde metaforen verder te gaan: Als je dan een lijn zou aanleggen die ter hoogte van Mechelen gewoon de E19 verder volgt, is het probleem toch net wel opgelost: je ontwijkt die hele bottleneck in zijn geheeel door 2 rijstroken volledig apart bij te leggen zodat het stuk met 1 rijstrook gebypassed wordt.
Maar als de werken in Mechelen gedaan zijn heb je daar ook 4 rijstroken dus zit je met een hoop nutteloze infra. En dat willen we niet :wink:
Zo dachten velen in de jaren 1980 ook over de HSL investeringen die toen voorgesteld werden. De lijnen zouden amper gebruikt worden en er was voldoende capaciteit op het bestaande netwerk.
Al een geluk dat men toen overgeïnvesteerd heeft in overbodige capaciteit.

Als er voldoende vraag is op dit moment naar rijpaden die o.a. Mechelen overslaan, is dit het moment om te zorgen dat die treinen daar volledig weg blijven. Je kan veel oplossen met fly-overs, maar soms is een extra lijn gewoon nuttiger op lange termijn.

Bijkomend voordeel: je kan L25 terug alle binnenlandse passagierstreinen laten slikken en L27 gewoon vooral voor goederen gebruiken en dan heb je daar ook voldoende ruimte voor hopelijk een groei in trafiek.

Als we ooit willen dat de korte afstandsluchtvaart zoveel mogelijk door de trein wordt overgenomen, zullen we de capaciteit en snelheidswinst kunnen gebruiken. Tenzij we liever over die korte afstandsvluchten blijven zeuren zonder iets te willen oplossen.

Er zullen dan ook nog andere zware investeringen nodig zijn, maar deze is er 1 van.
jan_olieslagers
Berichten: 4036
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door jan_olieslagers »

Als er dan toch een verlenging moet komen van L25N langsheen de E19-snelweg, dan lijkt het me aangewezen om deze rond Aartselaar de snelweg te doen verlaten, naar L25 toe. De Vlaamse overheid overweegt immers in die buurt sowieso grote werken om de verbinding tussen A12 en E19 te verbeteren.

Helaas weten we intussen allemaal dat de Vlaamse overheid slechts een koele minnares is van spoorvervoer, of zelfs dat niet.

En het zou wel erg ironisch zijn dat er terug treinen rijden op nagenoeg hetzelfde trace dat indertijd door L61 werd gevolgd - het Leireken - alleen liep die verder tot Boom, om aan te sluiten op L52.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 531
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door TKR »

Ik heb er ook al aan gedacht dat Mechelen passeren op zich niet zo moeilijk is. In m'n verzinsel zou ik dan ook naar L25 terug afbuigen, maar dan iets vroeger ter hoogte van Rumst. Het is er nog niet zo dicht bebouwd en dus goedkoper (al zullen er wel genoeg NIMBYs zijn om alles tegen te houden).

Het nadeel van deze goedkopere oplossing is wel dat je dan alsnog gewoon door Berchem moet. Een tunnel dwars onder Antwerpen tot in Centraal lijkt me op zich dan wel een betere oplossing, zelfs voor de extra hoge kosten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 15 jul 2025, 17:54 Er zullen dan ook nog andere zware investeringen nodig zijn, maar deze is er 1 van.
Neen, er zijn heel veel zware investeringen nodig waardoor nog meer dan anders elke euro heel zorgvuldig moet uitgegeven worden. Nuttelloze prestigeprojecten als een lijn op de E19 zijn dan wel het laatste wat we nodig hebben.
Ik kan zo een lijst met 30 projecten opnoemen die nuttiger zijn dan dit en dus voorrang moeten krijgen.
Plaats reactie