Die 40 + 40 is enkel cumuleerbaar tot 64% heeft men mij verteld in de opleidingen maar je hebt wel redelijk aantrekkelijke maximumprijzen.
Dit zijn de maximumprijzen per enkele reis in 2e klasse volgens mijn fiche van mijn opleiding in februari:
Standard: €20,90 op weekdagen (ongeacht het tijdstip) en €14,60 in het weekend;
Standard met voordeelkaart (€6/maand of €48/jaar): €14,00 tijdens de spits, €12,50 in de daluren en €8,80 in het weekend;
Youth, Senior & verhoogde tegemoetkoming: €12,50 op weekdagen (ongeacht het tijdstip) en in het weekend;
Youth, Senior & verhoogde tegemoetkoming met voordeelkaart (€4/maand of €32/jaar): €12,50 in de spits en €5,50 in de daluren en het weekend.
En de regels rond spitsuren gaan bij mijn weten ook enkel over wanneer je je reis begint.
Dus stel dat je van Libramont naar Geraardsbergen reist en je stapt in Libramont op de trein om 15:59 dan mag je volgens mij gewoon je rit naar Geraardsbergen uit doen zonder bij je eerste overstap te moeten wachten tot het 18:00 is.
Ik had al eens horen waaien dat het 1 oktober zou worden, maar als je een vandaag een biljet koopt voor een reis op 7 oktober krijg je gewoon de huidige keuze, tussen een standaardbiljet en een seniorenbiljet bij vertrek na 9.00. Ik probeerde dit omdat je biljetten maximaal 30 dagen vooraf kunt aankopen en dus zou dat tegen de nieuwe tarieven moeten kunnen voor 7 oktober. (Nog) niet dus.
De datum die ik heb gehoord is 14 oktober, maar dat lijkt me al niet meer haalbaar, ik vermoed dat het eerder 1 januari of 1 februari (indexaanpassing) wordt.
Vandaag was er een overleg tussen de mensen die over tarieven en reglementering gaan en de EO's (vakbonden). Waarschijnlijk zullen de vakbonden niet enthousiast zijn, omdat zo'n geheel nieuw systeem aanleiding kan zijn tot nog meer discussies aan boord ...
Ook het Raadgevend Comité was niet zo positief (https://mobilit.belgium.be/nl/spoor/pas ... n-het-rgct).