Die 40 + 40 is enkel cumuleerbaar tot 64% heeft men mij verteld in de opleidingen maar je hebt wel redelijk aantrekkelijke maximumprijzen.
Dit zijn de maximumprijzen per enkele reis in 2e klasse volgens mijn fiche van mijn opleiding in februari:
Standard: €20,90 op weekdagen (ongeacht het tijdstip) en €14,60 in het weekend;
Standard met voordeelkaart (€6/maand of €48/jaar): €14,00 tijdens de spits, €12,50 in de daluren en €8,80 in het weekend;
Youth, Senior & verhoogde tegemoetkoming: €12,50 op weekdagen (ongeacht het tijdstip) en in het weekend;
Youth, Senior & verhoogde tegemoetkoming met voordeelkaart (€4/maand of €32/jaar): €12,50 in de spits en €5,50 in de daluren en het weekend.
En de regels rond spitsuren gaan bij mijn weten ook enkel over wanneer je je reis begint.
Dus stel dat je van Libramont naar Geraardsbergen reist en je stapt in Libramont op de trein om 15:59 dan mag je volgens mij gewoon je rit naar Geraardsbergen uit doen zonder bij je eerste overstap te moeten wachten tot het 18:00 is.
Ik had al eens horen waaien dat het 1 oktober zou worden, maar als je een vandaag een biljet koopt voor een reis op 7 oktober krijg je gewoon de huidige keuze, tussen een standaardbiljet en een seniorenbiljet bij vertrek na 9.00. Ik probeerde dit omdat je biljetten maximaal 30 dagen vooraf kunt aankopen en dus zou dat tegen de nieuwe tarieven moeten kunnen voor 7 oktober. (Nog) niet dus.
De datum die ik heb gehoord is 14 oktober, maar dat lijkt me al niet meer haalbaar, ik vermoed dat het eerder 1 januari of 1 februari (indexaanpassing) wordt.
Vandaag was er een overleg tussen de mensen die over tarieven en reglementering gaan en de EO's (vakbonden). Waarschijnlijk zullen de vakbonden niet enthousiast zijn, omdat zo'n geheel nieuw systeem aanleiding kan zijn tot nog meer discussies aan boord ...
Ook het Raadgevend Comité was niet zo positief (https://mobilit.belgium.be/nl/spoor/pas ... n-het-rgct).
Idd. De officiële reden is dat de IT-diensten van de NMBS begin oktober de overgang naar het nieuwe systeem gaan simuleren en pas als dat goed verloopt, wordt het nieuwe systeem in de nacht van 14 op 15 oktober overal ingevoerd. Tegelijk wil de dienst Marketing ook voorkomen dat er op grote schaal Multi's worden gehamsterd. De vrees voor dat gevolg lijkt me overdreven, de invulpassen zijn tegenwoordig nog maar een half jaar geldig.
FLV-FGSP schreef: ↑17 sep 2025, 22:15Tegelijk wil de dienst Marketing ook voorkomen dat er op grote schaal Multi's worden gehamsterd.
Waarom zou dat voorkomen moeten worden?
Omdat de dienst Marketing al lang van die passen af wil.
Akkoord, maar daarom is mij nog niet duidelijk waarom het aankopen van die passes in grote getalen ineens voor een acuut probleem zorgt. Voordeliger reizen dan vandaag kan sowieso niet.
Ik hoorde van een TBG dat het 11 oktober zou zijn. Maar goed, het is van horen zeggen en dat kan blijkbaar nog last minute wijzigen volgens het artikel.
De zones worden afgeschaft en men mag een reis niet meer onderbreken. Ik ben benieuwd hoe het dan zal zitten met de trajectabonnementen, die in principe nu niet zouden wijzigen. Stel je bezit een trajectabonnement Gent - Kortrijk. Is het dan ook gedaan met je abonnement gebruiken voor een reis GSP-Dampoort (binnen Zone Gent)? Of voor een reis Deinze-Gent (een stuk van het traject)? Zal je zoals vandaag het abonnement nog mogen combineren met bvb. een ticket Kortrijk-Torhout om goedkoper te reizen tussen Gent en Torhout via de snelste route (= niet via Kortrijk)?
Weet er iemand of er later ook nog een revisie voor de trajectabonnementen gepland is? Ik ben daar beducht over voor mijn abonnement Gent-Rijsel. Mijn Franse werkgever betaalt véél minder het openbaar vervoer terug dan wat gangbaar is in België. In essentie zit ik aan het maximum van wat ze bij wet mogen terugbetalen en dan mag ik nog meer dan €1300 jaarlijks uit eigen zak betalen. Elke jaarlijkse prijsverhoging is volledig voor mijn rekening, dus als de NMBS plots beslist om reizen tijdens de spits duurder te maken ook voor trajectabonnementen dan zal mijn werkgever daar niets van opvangen.