DR-fan schreef: ↑03 aug 2025, 14:30
pietje schreef: ↑02 aug 2025, 19:07
Maar een aanrijding op een overweg lijkt mij nooit een bewuste keuze of een opzettelijke aanrijding, eerder een (zware) onolettendheid, die in dit geval enkel materiële schade oplevert.
Met de logica die je hier stelt, gaan we gewoon richting een systeem waar je als je een verkeersovertreding begaat die aan de basis ligt van een ongeval, je niet op de verzekering moet rekenen om de tegenpartij schadeloost te stellen.
Kunnen we beter ineens autoverzekeringen afschaffen, want dat is zowat het enige dat ze op dit moment verplicht zijn om te doen.
Heb je al eens met de auto door de haven gereden? Overwegsignalisatie wordt daar voortdurend genegeerd door vrachtwagens, tot spookrijden om een wachtende rij in te halen toe. Dat is geen verstrooidheid, dat is doelbewust crimineel gedrag dat als zodanig aangepakt mag worden.
Ik kom daar regelmatig met de wagen, en zelfs recentelijk nog met de fiets, maar dat laatste zal mss wel een eenmalig feitje blijven en het klopt dat je daar soms onbegrijpelijke dingen ziet.
Dat kan je dan idd catalogeren als onverantwoord of gevaaarlijk rijgedrag, met boetes en/of intrekken van rijbewijs als gevolg, maar dat maakt het nog steeds geen opzettelijk ongeval. Ik geloof nog steeds niet dat de meeste (vrachtwagen)chauffeurs daar denken dat ze een ongeval gaan rijden op het moment dat ze met één of ander idioot manoeuvre beginnen. Hoewel ik mij van sommigen wel afvraag hoe ze aan een rijbewijs geraakt zijn.
Dus om dat dan gelijk te stellen met dronken rijden of opzettelijk met je wagen iemand aanrijden, is mij nog steeds een brug te ver.
DR-fan schreef: ↑03 aug 2025, 14:30
pietje schreef: ↑02 aug 2025, 19:07
Maar als het daar regelmatig gebeurt, lijkt het mij eerder een zaak van schuldig verzuim van de beheerders van die weg+overweg dat men na zoveel ongevallen niet in staat is om adequate maatregelen te nemen. Ik besef ook dat er in dit land nog altijd zeer veel overwegen zijn en dat dit in de Antwerpse haven erg moeilijk is, maar we kunnen dit toch ook niet zomaar aanvaarden?
Zou een oplossing meer kosten dan wat de verzekeraars de laatste decennia hebben moeten uitkeren aan schadevergoedingen?
Zie hierboven: Infrabel is niet verantwoordelijk voor het gedrag van de weggebruikers - dat gedrag is het enige dat we niet zomaar mogen aanvaarden. Al de rest is BS: overal ter wereld betekent een rood licht stoppen, het is echt niet ingewikkeld.
Ik heb ook niet gezegd dat dit enkel aan Infrabel is om op te lossen, want AWV of de stad/gemeente kunnen als beheerder op hun wegen ook dingen veiliger maken.
Een oplossing kan ook zijn om een weg af te schaffen of om te leiden naar een veiligere plaats of een tunnel of een brug of nog wat anders.
Maar als er op dezelfde plaats regelmatig ongevallen gebeuren, mogen we toch verwachten dat er iets zal gebeuren.
Net zoals er ook in het wegverkeer gevaarlijke plekken zijn, waar ook alleen maar iets kan fout lopen als iemand een overtreding begaat
Ook die plekken worden stelselmatig veiliger gemaakt zodat er minder ongevallen kunnen gebeuren.
Ik heb nu niet het idee dat ik hier radikale ideeën aan het verkondigen ben, want zowat alle overheden in West-Europa werken op deze manier al decennia aan verkeersveiligheid. Ongevallen zullen er altijd zijn, maar als er op een punt regelmatig ongevallen gebeuren, moet je kijken of je die kunt voorkomen.