NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Rene154
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2025, 17:18

Re: NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Bericht door Rene154 »

Steven schreef: 15 sep 2025, 18:30 Dat je voor lijnen 50/60 de minste groeiverwachtingen plaats is jammer. Het is een regio die amper vlotte verbindingen heeft. De wegen zitten tijdens de spits eivol. Heel wat mensen uit deze regio zijn tijdens de spits langer onderweg dan mensen uit Gent bijvoorbeeld. Een goed openbaar vervoer is net de oplossing of wil je nog een snelweg extra aanleggen? Dat de sneltram naar Willebroek er niet ligt is ook al zo’n blaam. Als je een uur nodig hebt (of geregeld meer) om amper 30 km af te leggen weet je eigenlijk dat er daar wel mogelijkheden zijn. In deze gebieden werken heel wat mensen in Brussel.
Dat doe ik niet he, dat zijn de getallen en verwachtingen van Infrabel/NMBS.

Juist op L50 en L60 heeft de reiziger te lijden onder hoe de capaciteit wordt ingezet op de NZV, met slechts 1 keer per uur op beide lijnen een trein naar Brussel noord. En ook nog eens een slechte spreiding van treinen over het uur, met op de L60 zelfs een 15/45 spreiding.

Zelfs met die mooie fly-over en extra sporen voor de L50, en die fly-over bij de Vooruitgangsstraat, moeten die treinen nog steeds die drukke tunnel in. Waarbij ze de beperkte capaciteit van de westelijke buis moeten delen met L36N en L25N aan de ene kant en L96N en L50A aan de andere. Met op de L96 bundel en L50A+C 50% en 40% groei aan reizigers in het hoogste groeiscenario. Dan trek je als reiziger langs de L50 en L60 nog steeds aan het kortste eind.
Plaats reactie