Afgelopen zaterdag zag ik in Gembloers een sein met wat leek op een geschilderd lichtgetal (4). Het sein beveiligt de uitrit uit sporen 1/2 richting Ottignies. Dergelijke improvisatie heb ik nog niet eerder gezien. Heeft het iets te maken met de komst van ETCS (hier L1 FS) die de correcte snelheid doorgeeft via het baken?
aanvulling: te vinden op Streetview: https://maps.app.goo.gl/cBC1ZjCD3niFxwPD9
Lichtgetal (?) Gembloers
-
- Contacteer:
Re: Lichtgetal (?) Gembloers
Dat is toch een courant seinbeeld? Komt toch relatief frequent voor en bestaat ook al van voor er sprake was van ETCS. Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. Zo’n ’geverfd bord’ kan je als het ware als een besparing zien: goedkopere installatie en verbruikt geen stroom.jknockaert schreef: ↑29 sep 2025, 14:54 Afgelopen zaterdag zag ik in Gembloers een sein met wat leek op een geschilderd lichtgetal (4). Het sein beveiligt de uitrit uit sporen 1/2 richting Ottignies. Dergelijke improvisatie heb ik nog niet eerder gezien. Heeft het iets te maken met de komst van ETCS (hier L1 FS) die de correcte snelheid doorgeeft via het baken?
aanvulling: te vinden op Streetview: https://maps.app.goo.gl/cBC1ZjCD3niFxwPD9
-
Maar daarvoor hadden we al een omgekeerde gele driehoek toch?trainlovertje schreef: ↑29 sep 2025, 15:34Dat is toch een courant seinbeeld? Komt toch relatief frequent voor en bestaat ook al van voor er sprake was van ETCS. Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. Zo’n ’geverfd bord’ kan je als het ware als een besparing zien: goedkopere installatie en verbruikt geen stroom.
Wat mij meer intrigeert is de lamp die vlak onder het sein hangt, vóór het bord met de 4. Waartoe dient die?
-
Correct, beide hebben dezelfde betekenis en hebben lange tijd naast elkaar bestaan. Echter sinds enige tijd is enkel de variant met het witte cijfer op een vierkant zwart bord nog van kracht.jknockaert schreef: ↑29 sep 2025, 15:41Maar daarvoor hadden we al een omgekeerde gele driehoek toch?trainlovertje schreef: ↑29 sep 2025, 15:34... Betekent in feite dat er altijd een snelheidsbeperking van 40 km/u geldt in de wisselenzone die daarop volgt. Men kans als het ware geen reisweg voorzien die bepaalde wissels niet doorloopt waardoor die beperking niet geldig zou zijn. ...
De correcte naam van dit bord is trouwens: 'snelheidsbord van een groot stopsein'
Inderdaad dit bord bestaat al heel wat jaren. Ik schat ergens tussen de 10 a 15 jaar (de juiste datum ontsnapt mij). Dit werd in het leven geroepen aangezien het bord hetzelfde uitzicht heeft als een lichtbak met cijfer zoals die op andere plaatsen ook voorkomt.