Exact, dat is ook de reden waarom ik helemaal niet reageer over het vonnis in dit topic. Kritiek geven op rechters omdat men het niet eens is met de strafmaat na het lezen van een summier krantenartikeltje vind ik bijzonder goedkoop. Over sommige ongenuanceerde uitspraken hier erger ik me dan ook stiekem, zeker aan de populistische verwijzingen naar de politiek. Rechtspraak heeft dan ook niets met politieke motivatie te maken. Dat is één van de basisprincipes van een rechtsstaat.
Geweld tegen TBG onbestraft
-
- Contacteer:
Re: Geweld tegen TBG onbestraft
Struisvogelpolitiek? Ik wijs er alleen op dat NIEMAND op dit forum de zaak kent, op het proces aanwezig was of het vonnis heeft gelezen. Wat ik dan lees aan reacties is wat mij betreft inderdaad stemmingmakerij die eerder thuishoort in de open riolen die soms ook "sociale" media worden genoemd. Jouw reactie is daar een perfect voorbeeld van: de zaak niet kennen, geconfronteerd worden met een andere mening en dan maar verwijten beginnen rondstrooien. Zo uit het trollenhandboek wat mij betreft.Wouterh12 schreef: ↑08 okt 2025, 18:01Het is treurig te moeten vaststellen dat er ook anno 2025 nog volop aan struisvogelpolitiek gedaan wordt. Maar ja, het is niet onverwacht dat er uiteraard ook voorstanders zijn van de voorbije 30 jaren van laksheid want anders zou het niet zo lang geduurd hebben en nog blijven duren.DR-fan schreef: ↑08 okt 2025, 13:48 Het is treurig te moeten vaststellen dat sommigen hier blijkbaar "wijsheden" verkondigen over intenties en financiële toestanden zonder de minste kennis van het dossier en de betrokkenen.
Het kan best zijn dat het om criminelen gaat, het is evengoed mogelijk dat een slechtgeluimde treinbegeleider de situatie verergerd heeft - ook dat gebeurt soms, of je het nu graag leest of niet. Waar het om gaat is dat niemand hier alle feiten kent en dat justitie zich - wat het strafrechterlijke betreft - alleen daarop mag baseren. Al de rest is goedkope stemmingmakerij.
Je kent de zaak niet, maar je staat toch al klaar om te insinueren dat de treinbegeleider mogelijk "de situatie verergerd heeft". Voor jou lijkt het om een fait divers te gaan, niet eens "kleine criminaliteit" want je betwijfelt of het om criminelen gaat, en dus of het om een crimineel feit gaat zelfs al zijn ze veroordeeld.DR-fan schreef: ↑09 okt 2025, 04:05Struisvogelpolitiek? Ik wijs er alleen op dat NIEMAND op dit forum de zaak kent, op het proces aanwezig was of het vonnis heeft gelezen. Wat ik dan lees aan reacties is wat mij betreft inderdaad stemmingmakerij die eerder thuishoort in de open riolen die soms ook "sociale" media worden genoemd. Jouw reactie is daar een perfect voorbeeld van: de zaak niet kennen, geconfronteerd worden met een andere mening en dan maar verwijten beginnen rondstrooien. Zo uit het trollenhandboek wat mij betreft.Wouterh12 schreef: ↑08 okt 2025, 18:01Het is treurig te moeten vaststellen dat er ook anno 2025 nog volop aan struisvogelpolitiek gedaan wordt. Maar ja, het is niet onverwacht dat er uiteraard ook voorstanders zijn van de voorbije 30 jaren van laksheid want anders zou het niet zo lang geduurd hebben en nog blijven duren.DR-fan schreef: ↑08 okt 2025, 13:48 Het is treurig te moeten vaststellen dat sommigen hier blijkbaar "wijsheden" verkondigen over intenties en financiële toestanden zonder de minste kennis van het dossier en de betrokkenen.
Het kan best zijn dat het om criminelen gaat, het is evengoed mogelijk dat een slechtgeluimde treinbegeleider de situatie verergerd heeft - ook dat gebeurt soms, of je het nu graag leest of niet. Waar het om gaat is dat niemand hier alle feiten kent en dat justitie zich - wat het strafrechterlijke betreft - alleen daarop mag baseren. Al de rest is goedkope stemmingmakerij.
Het vertrouwen in de rechtstaat in België dat hier door een aantal getoond wordt, deel ik niet. Een aantal magistraten/rechters is niet echt fan van bestraffingen: het belangrijkste lijkt een snelle terugkeer in de maatschappij te zijn. Celstraffen moeten zoveel mogelijk vermeden worden, want daar komen ze slechter terug uit.
Magistraten die strenger zijn hebben dan weer de middelen niet; alle soorten strafinstellingen en interneringsinstellingen zitten overvol. Gevolg: om de zoveel tijd een omzendbrief dat straffen van minder dan 3 jaar gevangenisstraf toch moeten uitgevoerd worden (want gevoel van straffeloosheid), onvermijdelijk gevolgd door een omzendbrief om juist zoveel mogelijk gevangenen vrij te laten en er zo weinig mogelijk nieuwe te sturen want gevangenis nog "overvoller" en cipiers en gevangenisdirecteurs ten einde raad.
En dat alles als deel van een tergend traag systeem waar bovendien nog eens standaard een hoop vertragingsmanoevers dagelijkse kost zijn. In vergelijking met de vertraging bij het gerecht hebben we bij de NMBS niets te klagen over de stiptheid.
Bovendien is het dikwijls ook peperduur als je een eigen advocaat nodig hebt of wilt.
Bij deze een oproep aan eventueel lezende treinbegeleiders: als u zich fysiek onveilig voelt tijdens het uitvoeren van een controle (of zelfs voorafgaand aan een controle), dring niet aan bij de betrokkenen tenzij u directe bijstand hebt van een daartoe geschikt team van Securail. Dat er een zwartrijder mee wegkomt, is veel minder erg - voor u, maar ook voor de NMBS en de treinreizigers - dan de mogelijke gevolgen. De maatschappij (niet de NMBS) zal er toch grotendeels onverschillig over blijven - voor de meesten een ver van hun bed show (zowel de niet-betaling als de gevolgen van een eventueel incident). En de NMBS zal meer geld verliezen door een eventueel incident dan door het ticket dat niet betaald werd. Als er al iets betaald of later geïnd kan worden, wat zeker niet altijd het geval is.
-
[ na bewuste pauze]
Okee, mijn aanvankelijke berichten klonken wel populistisch, toegegeven, excuses. En inderdaad heb ik het hele vonnis niet gelezen, ik lees enkel dat twee personen een TBG inelkaar hebben geslagen en vandaag nog vrij in de samenleving rondlopen.
Toch: hoe zou de modale TBG reageren op dit persbericht? Hoevelen van hen zouden het vonnis opzoeken en doorlezen en analyzeren?
Ik wed een hardgekookt ei tegen een vleugelpiano dat er meer zijn die enkel op basis van dit persbericht hun conclusies trekken. Als dat al niet gebeurd was.
Okee, mijn aanvankelijke berichten klonken wel populistisch, toegegeven, excuses. En inderdaad heb ik het hele vonnis niet gelezen, ik lees enkel dat twee personen een TBG inelkaar hebben geslagen en vandaag nog vrij in de samenleving rondlopen.
Toch: hoe zou de modale TBG reageren op dit persbericht? Hoevelen van hen zouden het vonnis opzoeken en doorlezen en analyzeren?
Ik wed een hardgekookt ei tegen een vleugelpiano dat er meer zijn die enkel op basis van dit persbericht hun conclusies trekken. Als dat al niet gebeurd was.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Je zal maar spijsverteringsproblemen hebben, op de pot zitten, en de deur (invalidentoilet, buiten bereik van de zittende reiziger) wordt opeens ontgrendeld.ovspotter_be schreef: ↑08 okt 2025, 07:31 Ik dacht dat de toiletten van moderner materieel (desiro, M7) automatisch ontgrendelen na 15 minuten maar heel zeker daarover ben ik niet.
Ik geloof er niks van dat dit gebeurt.
Dat heb ik nooit geschreven, alleen dat er al situaties zijn geweest waarbij de treinbegeleider mee aan de oorzaak ligt - en dat je daarom voorzichtig moet zijn om om het even wat te beweren. Al de rest is onzin die je zelf verzint. Bedankt dus om mijn indruk over je ingesteldheid nog eens te bevestigen...Wouterh12 schreef: ↑09 okt 2025, 20:38 Je kent de zaak niet, maar je staat toch al klaar om te insinueren dat de treinbegeleider mogelijk "de situatie verergerd heeft". Voor jou lijkt het om een fait divers te gaan, niet eens "kleine criminaliteit" want je betwijfelt of het om criminelen gaat, en dus of het om een crimineel feit gaat zelfs al zijn ze veroordeeld.
Een rechter moet oordelen op basis van de feiten en bewijzen binnen een door de wet bepaald kader. Blijkbaar is het zeer moeilijk te begrijpen voor sommige mensen dat rechtbanken zich niet laten leiden door het buikgevoel van enkele eeuwige ontevredenen. Als dat gebeurt zou er pas een probleem met de rechtstaat zijn!Wouterh12 schreef: ↑09 okt 2025, 20:38Het vertrouwen in de rechtstaat in België dat hier door een aantal getoond wordt, deel ik niet. Een aantal magistraten/rechters is niet echt fan van bestraffingen: het belangrijkste lijkt een snelle terugkeer in de maatschappij te zijn. Celstraffen moeten zoveel mogelijk vermeden worden, want daar komen ze slechter terug uit.
Magistraten die strenger zijn hebben dan weer de middelen niet; alle soorten strafinstellingen en interneringsinstellingen zitten overvol. Gevolg: om de zoveel tijd een omzendbrief dat straffen van minder dan 3 jaar gevangenisstraf toch moeten uitgevoerd worden (want gevoel van straffeloosheid), onvermijdelijk gevolgd door een omzendbrief om juist zoveel mogelijk gevangenen vrij te laten en er zo weinig mogelijk nieuwe te sturen want gevangenis nog "overvoller" en cipiers en gevangenisdirecteurs ten einde raad.
En dat alles als deel van een tergend traag systeem waar bovendien nog eens standaard een hoop vertragingsmanoevers dagelijkse kost zijn. In vergelijking met de vertraging bij het gerecht hebben we bij de NMBS niets te klagen over de stiptheid.
Bovendien is het dikwijls ook peperduur als je een eigen advocaat nodig hebt of wilt.
Dat er problemen zijn bij justitie is al lang duidelijk, maar logistieke- en personeelsproblemen doen niets af aan het strafwetboek en de procedures.
Je zou ook kunnen redeneren dat een begeleider die de ogen sluit zijn of haar collega's die wel strikt controleren extra in gevaar brengt omdat ze dat gevoel van straffeloosheid net aanwakkeren.Wouterh12 schreef: ↑09 okt 2025, 20:38Bij deze een oproep aan eventueel lezende treinbegeleiders: als u zich fysiek onveilig voelt tijdens het uitvoeren van een controle (of zelfs voorafgaand aan een controle), dring niet aan bij de betrokkenen tenzij u directe bijstand hebt van een daartoe geschikt team van Securail. Dat er een zwartrijder mee wegkomt, is veel minder erg - voor u, maar ook voor de NMBS en de treinreizigers - dan de mogelijke gevolgen. De maatschappij (niet de NMBS) zal er toch grotendeels onverschillig over blijven - voor de meesten een ver van hun bed show (zowel de niet-betaling als de gevolgen van een eventueel incident). En de NMBS zal meer geld verliezen door een eventueel incident dan door het ticket dat niet betaald werd. Als er al iets betaald of later geïnd kan worden, wat zeker niet altijd het geval is.