Dommerik, die chauffeur. Staan duidelijk borden dat 'ie er met zijn truck niet mag komen, toch koppig wel proberen. En dan nog maneuvreren als de overweg al gesloten is.
Inderdaad. En minstens in OSM staat het stukje straat onder de snelwegbrug met maximumlengte 8 meter, dus als hij zijn navigatie daarop had gebaseerd, met navit of met osmand, dan was hij niet langs daar gereden. https://www.openstreetmap.org/way/40857312
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik heb af en toe de indruk dat het ook te maken heeft met "getthereitis".
Kwam (komt) vooral voor in de luchtvaart: "Getthereitis" beschrijft het fenomeen waarbij een piloot te veel gefocust is op het bereiken van de bestemming, wat kan leiden tot het negeren van waarschuwingssignalen en gevaren."
Ik zag op facebook een videofragment van de technische camera van Infrabel.
Rechtsonder was een timer te zien van 13 minuten...
Dat is nu wel een rustige overweg, maar 13 minuten staan sukkelen om toch te proberen om weg te raken??
En zoals ook steeds: in een poging om zeker niets te beschadigen, is er veel meer beschadigd dan als hij gewoon zo snel mogelijk de overweg vrijgemaakt had, desnoods door een slagboom te beschadigen.
Maar ook dat lijkt mij een "normale" menselijke paniekreactie
trainfreak schreef: ↑21 okt 2025, 18:24
Dat is nu wel een rustige overweg, maar 13 minuten staan sukkelen om toch te proberen om weg te raken??
Is er ergens gezegd dat die timer begon bij het begin van het incident? Mij lijkt het eerder een toevallige timer te zijn sinds het begin van een file of een timestamp.
Het ergste vind ik nog de reactie van de burgemeester bij onder meer de VRT, als zouden de borden aangeven dat vrachtwagens daar "in principe" niet mogen komen. Hallo, in principe?! Door het straal negeren van nochtans overduidelijke signalisatie heeft de trucker niet alleen zichzelf maar ook vele anderen in gevaar gebracht en voor wellicht onderdduizenden euro's schade aangericht. En dan durft de burgemeester - en nota bene niet de eerste de beste - het nog te minimaliseren op die manier?
Vanavond was er een filmpje, ik denk op vtm nieuws, daar stond de vrachtwagen al vast op minuut 4. Het maanlicht knipperde noch.
Wat later ging de spoorboom dicht
De woordvoerder van Infrabel vond het vreemd dat niemand, zelfs de vrachtwagen chauffeur niet 1711, heeft gebeld
Blijkbaar impact op lage snelheid. Overweg ligt in recht stuk spoor, ik vermoed dat de tb de remming al vroeg had ingezet.
Is dit nu eigenlijk geen voorbeeld van een overweg die mag verdwijnen? Welk nut heeft dat straatje?
Zoals met bijna alle overwegen komt bij plannen tot afschaffing een burgemeester op de proppen die niet wilt dat Infrabel zijn dorp "in twee verdeeld". Als het aan ons lag ging de helft van de overwegen dicht, maar de politiek heeft er ook zijn zegje in.
Van wie is die camera?
Ik ging er vanuit dat die van Infrabel was.
Ik zie net dat het op de nieuwssites "Beeld Infrabel" staat dus dat is bevestigd.
Ook vermoed ik dat niet iedere overwegkeet is uitgerust met zo'n camera?
Dus die overweg heeft al een reputatie/voorgeschiedenis?
Tegenwoordig bestaat er toch technologie die detectie mogelijk maakt? Die het mogelijk maakt om alarmsignalen uit te sturen bij detectie? Die, om alle menselijke interventie uit te sluiten zelfs geconnecteerd kan worden aan de seininrichting. Detectie = seinen dicht of onmogelijkheid tot het aanleggen van een reisweg.
Technisch gezien had dit perfect kunnen voorkomen worden, zelfs met die vrachtwagen op de sporen. Daarvoor had je geen mens nodig die 1711 belde. Gewoon software (zelfs geen echte AI) die opmerkt dat er een voorwerp staat dat er niet hoort te staan. Automatisch alles dicht en pas na controle door een medewerker op een seinpost terug vrijgave van het spoor.
Wat ben je met een camera als die enkel van nut is na een (groter) incident? Proactief ingrijpen en een paar minuten vertraging lijkt me toch iets goedkoper dan dit ongeval.
De wegsignalisatie is onvoldoende (geplaatst voorbij een point of no return). Fundamentele problematieken in de transportwereld. Opleiding?... Zoveel factoren die er op lange termijn kunnen voor zorgen dat dit niet meer gebeurt.
Ik kan echt niet alles op die vrachtwagenbestuurder steken. Yeah, die heeft niet z'n slimste zetten geplaatst maar het is slechts een zoveelste symptoom van een systeem dat vierkant draait.
- Opleiding chauffeurs (besparing => 't mag geen geld kosten)
- Goedkope chauffeurs in 't algemene => 't mag geen geld kosten
- Niet gebruiken van hedendaagse technieken => 't mag geen geld kosten
- Toegankelijkheid aangepaste navigatiesystemen?
- Verkeersborden op alle invalswegen i.p.v. ettelijke honderden meter van de plaats op zich. Plaatselijk verkeer voor iedereen of enkel langwerpige voertuigen
- ...
Zoveel aspecten waarbij de (lokale) overheden en de maatschappij in 't algemeen faalt om dergelijke incidenten te voorkomen.
De reactie van de burgemeester is niet meteen getuigend van kennis en kunde.
Die overweg mag er gerust zijn maar ik zou heel graag camera's met detectie en op z'n minst een alarmsignaal bij de verantwoordelijke verkeersleiding zien. Beelden worden live doorgestuurd, een computersysteem analyseert die beelden en slaat alarm als een voorwerp zich te lang op de overweg (quasi) stil houdt.
Dus de directe aanleiding is natuurlijk die chauffeur, die had er niet moeten zijn. Maar vandaag de dag heb je genoeg middelen om toch in te kunnen spelen op een situatie zoals deze. Vanuit preventiestandpunt is het gewoon lame om die persoon beschuldigen als er zoveel andere factoren/actoren zijn die hier echt wel beter konden doen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91 schreef: ↑22 okt 2025, 03:08
Ook vermoed ik dat niet iedere overwegkeet is uitgerust met zo'n camera?
Toch wel veel overwegen hebben tegenwoordig zo'n camera hoor. Zeker op de hoofdlijnen is het tegenwoordig een meerderheid van de OW's, dat heeft dus niets met voorgeschiedenis te maken.
Er wordt inderdaad gewerkt aan een systeem dat met beeldherkenning automatisch een alarm genereert en zo de aandacht kan trekken van iemand in een controlekamer zodat die het treinverkeer kan stilleggen.
Rechtstreeks koppelen aan de seininrichting is dan weer geen goed idee, de enkele systemen die dat wel zijn (overstromingszones, warme asbusdetectoren,...) genereren al genoeg valse alarmen, dat wil je zeker niet gaan triggeren met een niet altijd stabiele beeldherkenningssoftware.
trainfreak schreef: ↑21 okt 2025, 18:24
Is er ergens gezegd dat die timer begon bij het begin van het incident? Mij lijkt het eerder een toevallige timer te zijn sinds het begin van een file of een timestamp.
Dat is inderdaad nergens vermeld (jammer genoeg).
Ik heb het filmpje van VTM nieuws zoals hierboven vermeld niet gezien, maar daar wordt gezegd dat de vrachtwagen al vaststond op minuut 4.
8-9 minuten de tijd om het treinverkeer te stoppen, dat lijkt me wel voldoende?
Zoals ook al vermeld is bellen naar 1711, of 112 in het slechtste geval, ook niet meteen het eerste waar men aan denkt.
JonasV91 schreef: ↑22 okt 2025, 03:08
De wegsignalisatie is onvoldoende (geplaatst voorbij een point of no return).
Dat is niet juist. Je kunt van twee kanten op die plek komen, de vrachtwagen kwam vanuit de noord-oostkant en daar heb je hier het bord dat hij er niet langs mag. Gelijk vanuit welke richting hij kwam (vanuit de rijrichting van de streetview auto of vanaf de rechterkant), hij had daar de keuze om niet die weg in te rijden.
Als je vanuit de andere kant komt dan staat al bij het inrijden van de Kalverhagestraat een vooraankondiging dat je na 300 meter niet meer verder mag als je langer dan 8 meter bent.
Op oudere streetviewbeelden zie je zelfs nog een bushalte bij huisnummer 30. Dus er reed ooit een bus. Dat kan uiteraard een klein busje geweest zijn.
Steve schreef: ↑21 okt 2025, 21:05
Het ergste vind ik nog de reactie van de burgemeester bij onder meer de VRT, als zouden de borden aangeven dat vrachtwagens daar "in principe" niet mogen komen. Hallo, in principe?! Door het straal negeren van nochtans overduidelijke signalisatie heeft de trucker niet alleen zichzelf maar ook vele anderen in gevaar gebracht en voor wellicht onderdduizenden euro's schade aangericht. En dan durft de burgemeester - en nota bene niet de eerste de beste - het nog te minimaliseren op die manier?
Ik denk dat het eerder een 'in principe' was in de betekenis van "ik ga voorzichtig zijn in mijn communicatie zolang het onderzoek loopt". Het is heel onwaarschijnlijk, maar het was misschien (nog) niet volledig uit te sluiten dat het om plaatselijk verkeer ging, dat de vrachtwagen erheen was gestuurd door een agent omdat een andere weg was afgesloten,... Het lijkt inderdaad dat dat allemaal niet het geval is, maar misschien is het in deze maatschappij niet slecht dat een politicus geen al te sterke en voorbarige uitspraken doet.