Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv
Berichten: 1360
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door rdv »

thejay schreef: 16 okt 2025, 08:34
trainlovertje schreef: 15 okt 2025, 17:11 Daarnet gekocht aan de automaat. Je kan het zonder Mobib en alles manueel invullen, geloof ik. Maar er is dus ook een optie om het te doen via Mobib.

Mijn hernieuwde MIVB-Mobib was nog niet geregistreerd bij NMBS, maar dat vormde geen probleem; ik moest gewoon het Mobib-nummer manueel invullen aan de automaat en kon meteen mijn Train+ op naam kopen, zonder dat ik dus mijn naam manueel heb moeten invullen. Ik kreeg een print out van een QR code en vermoed dat Train+ nu eveneens op mijn Mobib geregistreerd staat.
Idem, gewoon je Mobib-kaart op de lezer leggen en dan op de Train+ knop klikken en het aankoopproces gaat vlot.
Ik kreeg ook de QR-code op een biljet en inderdaad ook de bevestiging via email gehad waar ook weer een PDF-bijlage zit met dezelfde QR-code.
Dat zal enkel gaan natuurlijk als je een MyTrain-account hebt waarin je geregistreerd bent met je Mobib-kaart en je emailadres.
Ik heb nog even de Mobib-kaart uitgelezen en inderdaad gezien dat het product op de kaart staat.
Jammer genoeg is er geen koppeling tussen automaat en MyTrain account. Je QR code wordt wel naar je mail gestuurd, maar niet in je account (met hetzelfde mail adres) opgelanden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13264
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door Shrek »

Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
joverwimp
Berichten: 608
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 30 okt 2025, 09:57 Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
We weten niet hoe frequent Belgen de trein gebruiken. Van toeristen weten we wel dat ze hooguit een maand blijven: die hebben baat bij een Train+ voor die periode en gaan minder betalen.
trainlovertje
Berichten: 2833
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 30 okt 2025, 10:28 We weten niet hoe frequent Belgen de trein gebruiken. Van toeristen weten we wel dat ze hooguit een maand blijven: die hebben baat bij een Train+ voor die periode en gaan minder betalen.
Als ze goed geïnformeerd zijn wel. En laat dat nu net de zwakte zijn van vele toeristen.
rdv
Berichten: 1360
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 30 okt 2025, 09:57 Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
Het Zwitsers systeem dus :) (met meer gematigde prijsverschillen).
Ik heb me een paar keer opgehouden tussen de automaten, veel mensen twijfelen toch om een Train+ te kopen ('gaan we dat er wel uit halen"?)
jotie
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door jotie »

rdv schreef: 29 okt 2025, 17:06 Jammer genoeg is er geen koppeling tussen automaat en MyTrain account. Je QR code wordt wel naar je mail gestuurd, maar niet in je account (met hetzelfde mail adres) opgelanden.
Dat is dan in het geval er geen MOBIB-kaart wordt gebruikt? Want bij mij is dat mét MOBIB-kaart wel perfect gelopen. Niet alleen de achterliggende koppelingen zijn OK, ook de QR-code zelf kan worden opgeroepen vanuit het MyTrain account. Het is allemaal zo netjes geprogrammeerd dat ik er oprecht van sta te kijken hoe goed dit aangepakt is.

Enig puntje van kritiek: er heeft niemand over de schouders van de programmeurs meegekeken om ervoor te zorgen dat de output ook taalkundig foutloos en consistent is. Op het ticket dat uit de automaat kwam staat "Karte Houder" en de mail die ik ontving feliciteerde mij met mijn aankoop in de taal van Shakespeare. Dat zijn vanzelfsprekend slechts kleinigheden.
Plaats reactie