Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
rdv

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door rdv »

thejay schreef: 16 okt 2025, 08:34
trainlovertje schreef: 15 okt 2025, 17:11 Daarnet gekocht aan de automaat. Je kan het zonder Mobib en alles manueel invullen, geloof ik. Maar er is dus ook een optie om het te doen via Mobib.

Mijn hernieuwde MIVB-Mobib was nog niet geregistreerd bij NMBS, maar dat vormde geen probleem; ik moest gewoon het Mobib-nummer manueel invullen aan de automaat en kon meteen mijn Train+ op naam kopen, zonder dat ik dus mijn naam manueel heb moeten invullen. Ik kreeg een print out van een QR code en vermoed dat Train+ nu eveneens op mijn Mobib geregistreerd staat.
Idem, gewoon je Mobib-kaart op de lezer leggen en dan op de Train+ knop klikken en het aankoopproces gaat vlot.
Ik kreeg ook de QR-code op een biljet en inderdaad ook de bevestiging via email gehad waar ook weer een PDF-bijlage zit met dezelfde QR-code.
Dat zal enkel gaan natuurlijk als je een MyTrain-account hebt waarin je geregistreerd bent met je Mobib-kaart en je emailadres.
Ik heb nog even de Mobib-kaart uitgelezen en inderdaad gezien dat het product op de kaart staat.
Jammer genoeg is er geen koppeling tussen automaat en MyTrain account. Je QR code wordt wel naar je mail gestuurd, maar niet in je account (met hetzelfde mail adres) opgelanden.
Shrek

Bericht door Shrek »

Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
joverwimp

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 30 okt 2025, 09:57 Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
We weten niet hoe frequent Belgen de trein gebruiken. Van toeristen weten we wel dat ze hooguit een maand blijven: die hebben baat bij een Train+ voor die periode en gaan minder betalen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 30 okt 2025, 10:28 We weten niet hoe frequent Belgen de trein gebruiken. Van toeristen weten we wel dat ze hooguit een maand blijven: die hebben baat bij een Train+ voor die periode en gaan minder betalen.
Als ze goed geïnformeerd zijn wel. En laat dat nu net de zwakte zijn van vele toeristen.
rdv

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 30 okt 2025, 09:57 Als we er voor het gemak even vanuitgaan dat alle Belgen die af en toe de trein gebruiken een trein+ kopen, is deze hele operatie dan niet vooral een prijsverhoging voor de vele toeristen die we op onze treinen zien? In dat geval sta ik er vierkant achter :wink:
Het Zwitsers systeem dus :) (met meer gematigde prijsverschillen).
Ik heb me een paar keer opgehouden tussen de automaten, veel mensen twijfelen toch om een Train+ te kopen ('gaan we dat er wel uit halen"?)
jotie

Bericht door jotie »

rdv schreef: 29 okt 2025, 17:06 Jammer genoeg is er geen koppeling tussen automaat en MyTrain account. Je QR code wordt wel naar je mail gestuurd, maar niet in je account (met hetzelfde mail adres) opgelanden.
Dat is dan in het geval er geen MOBIB-kaart wordt gebruikt? Want bij mij is dat mét MOBIB-kaart wel perfect gelopen. Niet alleen de achterliggende koppelingen zijn OK, ook de QR-code zelf kan worden opgeroepen vanuit het MyTrain account. Het is allemaal zo netjes geprogrammeerd dat ik er oprecht van sta te kijken hoe goed dit aangepakt is.

Enig puntje van kritiek: er heeft niemand over de schouders van de programmeurs meegekeken om ervoor te zorgen dat de output ook taalkundig foutloos en consistent is. Op het ticket dat uit de automaat kwam staat "Karte Houder" en de mail die ik ontving feliciteerde mij met mijn aankoop in de taal van Shakespeare. Dat zijn vanzelfsprekend slechts kleinigheden.
jotie

Bericht door jotie »

Ter aanvulling bij het bovenstaande, heb ik toch nog enkele optimalisatiepuntjes:

1. Heel fijn dat het verlengen van Train+ aangekocht via een automaat ook online kan. Zoals een klassiek abonnement dus. Maar het is mij een compleet raadsel waarom men twee verschillende codes door elkaar gebruikt. Bij aankoop via de automaat krijgt men een code die louter uit cijfers bestaat, bij verlenging ervan via de website krijgt men een nieuwe code met cijfers en letters. Nochtans blijft ook de code die louter bestaat uit cijfers actief. Wat een goede zaak is, vanzelfsprekend, maar dat maakt het onnodig ingewikkeld.
2. De website reageerde toch niet optimaal op die verleningsopdracht. Ik heb mezelf door een foutmelding geklikt en ook op het einde was er geen download of afdruk mogelijk van de bestelling, ofschoon dat wel zo gesuggereerd werd op de webpagina. Er volgde wél een bevestigingsmail met alle info.
3. Bij aankoop van een ticket aan de automaat zou het sneller werken mocht men, zoals vroeger bij de fysieke BahnCards, de mogelijkheid geven om meteen de MOBIB-kaart te scannen en van daaruit een knop te voorzien om snel een ticket aan te kopen. Nu is het te omslachtig gemaakt door een tussenmenu waar je nog eens de keuze krijgt om Train+ aan te kopen, terwijl je dat al hebt. Dat kan eenvoudiger door de voorgestelde werkwijze.
4. Wellicht geen ontwikkeling door NMBS zelf, maar de bestaande apps om de inhoud van een MOBIB te lezen, zijn nog niet aangepast. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor die app's, maar op dit moment is Train+ dus nog niet aanwezig in de output.
5. De oppervlakte en daarmee het papierverbruik van een ticket is opnieuw verdubbeld. Voor een heen- en terugrit verdubbelt dat dan nog eens. Dat kan efficiënter.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Ietwat off-topic hier maar relevant binnen het kader van denkpistes richting toekomstige aanpassingen: NS schrapt het abonnement ("Altijd Voordeel") waarmee ook in de spits met korting kon worden gereisd.

https://nieuws.ns.nl/treinkaartje-in-20 ... nt-omhoog/
Ruben

Bericht door Ruben »

Vanuit een school kreeg ik de vraag hoe zij nu hun vervoersbewijzen voor de schooluitstappen moeten kopen, maar ik kon er eerlijk gezegd niet echt op antwoorden. Het groepstarief blijft weliswaar bestaan, maar in de realiteit is dat maar heel zelden beschikbaar op het moment dat ze de trein nodig hebben. Tot nu toe kocht de school altijd een hoop Youth Multi's en Standard Multi's (voor de begeleiders). De ochtend van vertrek keken de begeleiders dan na hoeveel afwezigen er waren en werd het juiste aantal regels ingevuld. Dat systeem werkte voor hen goed om volgende redenen:

- Er werd enkel betaald voor de leerlingen die effectief meegingen.
- De begeleiders beschikken niet over de mogelijkheid om te betalen vanaf de rekening van de school, dat kan enkel de directie of het secretariaat. Maar de school kocht de vervoerbewijzen aan, de begeleiders moesten ze enkel invullen.
- De vervoersbewijzen moeten door de school aangekocht worden aangezien die kosten moeten mee verrekend worden in de maximumfactuur. De leerlingen zelf laten instaan voor hun ticket (zoals eerder in dit topic geopperd voor jeugdbewegingen) is hier dus geen optie.
- Directie of secretariaat moesten dus ook niet tussenkomen de ochtend van vertrek. Zij kochten de passen op voorhand.

Met het verdwijnen van die tarieven stelt zich dus de vraag hoe ze nu tickets kunnen kopen. Ik vind voorlopig geen enkele gebruiksvriendelijke manier om dat te doen.
- Op de website en de app kan je niet aangeven voor hoeveel personen je tickets wil. Je moet die persoon per persoon toevoegen en elke keer de leeftijd aanduiden en of ze wel of geen Train+ hebben. Dat lukt als je met 5 bent, maar als je dat zo 85 keer moet doen, is dat onbegonnen werk.
- Stel dat je er dan nog de tijd zou insteken, kan iemand die tickets online kopen en vervolgens afdrukken om mee te geven met de begeleiders? Indien niet, kan je dan bv. een account op naam van de school aanmaken, waarbij de begeleiders dan via hun app in die account inloggen om de tickets te tonen?
- Is het überhaupt mogelijk om tickets voor anderen met Train+ te kopen? Ik vind op de website dat je voor aankopen online met Train+ een account moet hebben en dat die Train+ dan aan het account gelinkt is. Maar hier wil iemand van de school dus tickets voor anderen kopen, zonder zelf te reizen.
- Als bovenstaande al mogelijk zou zijn, betekent dat dat er voor iedere leerling eerst één per één een Train+ moet gekocht worden en dat die codes bij de aankoop van het ticket allemaal één per één moeten overgetikt worden? Ook al zijn de meeste reizen in de spits, die Train+ is in dit geval vooral belangrijk omwille van het maximumtarief van € 5,50.
- Is aankopen via de automaat een beter alternatief omdat Train+ daar kan gescand worden? Maar dan moet je waarschijnlijk ook daar de Train+ kopen en van alle leerlingen dus één voor één de naam invoeren?

Ik zie het eerlijk gezegd niet, ik vrees dat de gebruiksvriendelijkheid om tickets voor meerdere personen te kopen, wat over het hoofd gezien is. Zit allemaal goed in elkaar als het enkel voor jezelf en eventueel een andere persoon is.

Is er iemand die meer opties kent, of die al eens voor een betrekkelijk grote groep tickets gekocht heeft?
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je een groepsreis aanvraagt. Dat houdt inderdaad beperkingen in wat treingebruik betreft, maar de hele procedure wordt dan wel tamelijk eenvoudig. Ik heb vele jaren groepsreizen georganiseerd en ik weet dat de voorstellen niet altijd evident zijn, maar meestal kwamen we toch tot een redelijke overeenkomst. Zie: https://www.belgiantrain.be/nl/products/large-group.
Met vriendelijke groet

overweg13
wbrm

Bericht door wbrm »

Multipassen gebruiken voor groepen is zover ik weet niet toegelaten (alvast in theorie). De school kon dit dus ook maar doen door medewerking van de treinbegeleider.
desirootje

Bericht door desirootje »

Ja ik denk juist dat dit soort fratsen exact de reden is waarom je dat nu niet meer kunt doen. De treinen zitten vol genoeg tijdens de spits en als ze er toch bij moeten had de NMBS dat liefst op voorhand geweten.
Shrek

Bericht door Shrek »

Ruben schreef: 14 nov 2025, 18:27 Vanuit een school kreeg ik de vraag hoe zij nu hun vervoersbewijzen voor de schooluitstappen moeten kopen, maar ik kon er eerlijk gezegd niet echt op antwoorden. Het groepstarief blijft weliswaar bestaan, maar in de realiteit is dat maar heel zelden beschikbaar op het moment dat ze de trein nodig hebben.
Je geeft het antwoord eigenlijk al zelf.
Als ze dat soort groepskorting willen moeten ze de planning van de uitstap aanpassen naar de beschikbaarheid van het groepstarief.
Eén van de bedoelingen van de hele tariefhervorming is net om de reizigersstromen meer te sturen richting daluren (wanneer er meer vrije capaciteit is). Groepen daarheen sturen is daar dus een perfect voorbeeld van.
pietje

Bericht door pietje »

Dus de facto geeft de NMBS het een beetje op om ook voor schooluitstappen een mogelijkheid te zijn in plaats van alles met bussen te moeten doen.
Dat is wel een jammere evolutie.
Plaats reactie