Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
En nu is het 0% capaciteit.
Ik ken de redenering (we gaan niet structureel een trein aanbieden waar we van weten dat er onvoldoende plaatsen zijn), en kan er ergens wel inkomen, maar dat veroorzaakt overbezetting op andere treinen. Maar de regelmatige pendelaar zal snel doorhebben dat hij/zij beter niet voor de ECD kiest als ie een zitplaats wil, en dus reguleert dat zichzelf een beetje.
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de bezetting, maar toen ik in mei op en af reed (op een weekdag) , zaten we zowel in het heengaan als in de terugrit quasi alleen met ons tweetjes in ons compartiment (in het midden) tussen Rotterdam en Antwerpen.
Ik ken de redenering (we gaan niet structureel een trein aanbieden waar we van weten dat er onvoldoende plaatsen zijn), en kan er ergens wel inkomen, maar dat veroorzaakt overbezetting op andere treinen. Maar de regelmatige pendelaar zal snel doorhebben dat hij/zij beter niet voor de ECD kiest als ie een zitplaats wil, en dus reguleert dat zichzelf een beetje.
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de bezetting, maar toen ik in mei op en af reed (op een weekdag) , zaten we zowel in het heengaan als in de terugrit quasi alleen met ons tweetjes in ons compartiment (in het midden) tussen Rotterdam en Antwerpen.
-
desirootje
Dat reguleert zichzelf zeker niet. Hoe vaak heeft men hier al geklaagd over een verkorte samenstelling op L25, iedereen die zich er in propt om naar Brussel te gaan en 3 minuten later vertrekt de "trage" IC die niet eens half gevuld is. Mensen denken daar niet dieper over na, ik neem mijn trein, de snelste trein die ervoor zorgt dat ik net op tijd op kantoor zit.rdv schreef: ↑11 dec 2025, 20:51 En nu is het 0% capaciteit.
Als het zich zou reguleren zou het in de vorm van extra wagens om de files op de E19 en R0 te verergeren zijn.
Gewoon? Dat wil zeggen nog een 8delige ICNG er bij, dat doet NS net niet, ze hangen er een 5delige ICNG aan (die mogen trouwens niet naar België)
8+5 en 5+5+5 is wat je maximaal ziet in Nederland met de ICNG. De 8+8 ben ik nog niet tegengekomen (misschien in de toekomst wel). Momenteel heeft de ICNG geen toestemming om met 2 stellen commercieel te rijden. Enkel voor evacuatie en om ritten tussen Vorst en Brussel Zuid te verzekeren om zodoende sneller 2 stellen aan perron te krijgen. De samenstelling van 2x ICNG kan je niet zomaar overal kwijt. Heel wat bundels hebben geen opstelsporen die voldoende lang zijn (minimaal 350m).
Het voorbeeld dat je geeft is een ongeplande verkorting. Mensen nemen dan toch die trein omdat de volgende ook nog korter kan uitvallen of helemaal uitvallen. Of omdat ze idd anders te laat zijn. En omdat ze gewoontedieren zijn.desirootje schreef: ↑12 dec 2025, 11:05Dat reguleert zichzelf zeker niet. Hoe vaak heeft men hier al geklaagd over een verkorte samenstelling op L25, iedereen die zich er in propt om naar Brussel te gaan en 3 minuten later vertrekt de "trage" IC die niet eens half gevuld is. Mensen denken daar niet dieper over na, ik neem mijn trein, de snelste trein die ervoor zorgt dat ik net op tijd op kantoor zit.rdv schreef: ↑11 dec 2025, 20:51 En nu is het 0% capaciteit.
Als het zich zou reguleren zou het in de vorm van extra wagens om de files op de E19 en R0 te verergeren zijn.
In het geval van een structurele openstelling van de ECD voor binnenlands verkeer, gaat dit over een vast patroon, waarop een frequente reiziger zijn planning kan op afstellen. Het gewoontedier vermijdt die trein omdat ie altijd vol zit.
En inderdaad, het tekort aan zitplaatsen (o.m. door het opheffen van de IC ten voordele van de ECD) reguleert zich nu in andere overbezette treinen, en mensen die de auto ipv de trein nemen. Blijkbaar vindt men dat minder erg dan een overbezette ECD. Kiezen is verliezen zeker?
8+8 rijdt binnen Nederland met enige regelmaat, en heeft ook al gewoon naar/binnen België gereden in commerciële ritten.Steven schreef: ↑12 dec 2025, 12:57Gewoon? Dat wil zeggen nog een 8delige ICNG er bij, dat doet NS net niet, ze hangen er een 5delige ICNG aan (die mogen trouwens niet naar België)
8+5 en 5+5+5 is wat je maximaal ziet in Nederland met de ICNG. De 8+8 ben ik nog niet tegengekomen (misschien in de toekomst wel). Momenteel heeft de ICNG geen toestemming om met 2 stellen commercieel te rijden. Enkel voor evacuatie en om ritten tussen Vorst en Brussel Zuid te verzekeren om zodoende sneller 2 stellen aan perron te krijgen. De samenstelling van 2x ICNG kan je niet zomaar overal kwijt. Heel wat bundels hebben geen opstelsporen die voldoende lang zijn (minimaal 350m).
8+8 mag niet commercieel rijden in België. Staat duidelijk in de regels. Het is zelfs zo dat in dubbel ledig rijden voor overbrenging maar toegestaan is vanaf 14 december dan worden de nieuwe regels van kracht. Commercieel is ook dan nog steeds uitgesloten bij die regels. Dat er iemand eens een fout tegen de regels maakt is eventueel een ander verhaal.Lynx schreef: ↑12 dec 2025, 22:238+8 rijdt binnen Nederland met enige regelmaat, en heeft ook al gewoon naar/binnen België gereden in commerciële ritten.Steven schreef: ↑12 dec 2025, 12:57Gewoon? Dat wil zeggen nog een 8delige ICNG er bij, dat doet NS net niet, ze hangen er een 5delige ICNG aan (die mogen trouwens niet naar België)
Dat is dan een interne NMBS regel. Er is niets in de toelating wat commerciële inzet tegenhoudt en wat ik al zei: het is al meerdere malen voorgekomen.
Zoals ik zei, als er mensen zondigen of beslissingen nemen is dat een ander verhaal. Het gaat dan goed tot het fout gaat. Zolang er niets fout gaat tijdens die rit zal het bij een opmerking blijven. Als het fout gaat komt er wel meer bij kijken. Sommige regels zijn er ook gewoon om soms onzichtbare reden. De ICNG kan niet zomaar door eender welke trein worden geëvacueerd. Dat je dus met een andere ICNG (nee 3X8 mag echt niet) of door een sleeploc. Daar de ICNG een Sharfenberg heeft en geen GF koppeling moet je het hulpstuk gebruiken dat in de ICNG aanwezig is om hem aan een loc te koppelen.
Ik vraag mij af hoelang we nog over deze dingen gaan blijven discussiëren tot er eindelijk dubbeldekkers besteld worden die heel de weg tussen Brussel en Amsterdam kunnen rijden.
De ICNG blijft voor deze verbindingen toch eigenlijk een miskleun die ze moeten oplossen met toeslagen en andere ontmoedigingen.
Men had perfect een dienst 2 keer per uur van Amsterdam naar Brussel (of zelfs Charleroi) kunnen rijden met volle dubbeldekkers die zowel meerwaarde zouden hebben voor de binnenlandse reiziger als de internationale.
De ICNG blijft voor deze verbindingen toch eigenlijk een miskleun die ze moeten oplossen met toeslagen en andere ontmoedigingen.
Men had perfect een dienst 2 keer per uur van Amsterdam naar Brussel (of zelfs Charleroi) kunnen rijden met volle dubbeldekkers die zowel meerwaarde zouden hebben voor de binnenlandse reiziger als de internationale.
Dubbeldekkers naar Amsterdam gaat nooit gebeuren. De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam kan die aslast niet aan. Eigenlijk was the ICR hiervoor ook al te zwaar, maar hier had men een uitzondering voor gemaakt. Voor Nederland was de ICNG -een zeer lichte trein- een noodzaak.
Er staat met zoveel woorden (cijfers) in de toelatingsdocumenten van ICNG dat ze onder 3 kV en in België met 2 gekoppelde stellen mogen rijden.
Nee, nee, nee, nee. Het probleem is niet ICR, het probleem zijn de locs. ICR is 40 ton, dat is een aslast van 10 ton. Als dat al een probleem is dan mag er ook geen TGV of ICNG overheen. De locs hebben een aslast van 21,5 ton.TKR schreef: ↑13 dec 2025, 11:01 Dubbeldekkers naar Amsterdam gaat nooit gebeuren. De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam kan die aslast niet aan. Eigenlijk was the ICR hiervoor ook al te zwaar, maar hier had men een uitzondering voor gemaakt. Voor Nederland was de ICNG -een zeer lichte trein- een noodzaak.
M6 is voor de aslast ook geen probleem, die zijn 50 ton dus 12,5 ton aslast. De rijtuigen van M7 zullen ook geen probleem zijn, over een BVx of BDx hoeven we niet te praten want die kunnen niet onder 1500 V= rijden.
Aslast van een TGV motorwagen ligt volgens mij op 18 ton.
Is het niet mogelijk om de EuroCity Direct (ECD) treinen dagelijks een halfuur op te schuiven? Want rond dat tijdstip zijn er geen Eurostar treinen van en naar Nederland. En die trein kan in Antwerpen-Centraal ruim vlak vóór S35 of S36 naar Nederland gaan en omgekeerd kan die daar vlak na de S35 of S36 aankomen en vertrekken richting Brussel. Is dat geen goed idee? En zo kan de ECD ook sneller rijden door korte stilstand in Antwerpen-Centraal en zo kunnen alle InterCitytreinen (IC), inclusief: IC-22, dagelijks rijden tussen Antwerpen en Brussel.
Ik weet niet of je m'n vorige bericht gemist hebtHarshan schreef: ↑13 dec 2025, 11:28 Is het niet mogelijk om de EuroCity Direct (ECD) treinen dagelijks een halfuur op te schuiven? Want rond dat tijdstip zijn er geen Eurostar treinen van en naar Nederland. En die trein kan in Antwerpen-Centraal ruim vlak vóór S35 of S36 naar Nederland gaan en omgekeerd kan die daar vlak na de S35 of S36 aankomen en vertrekken richting Brussel. Is dat geen goed idee? En zo kan de ECD ook sneller rijden door korte stilstand in Antwerpen-Centraal en zo kunnen alle InterCitytreinen (IC), inclusief: IC-22, dagelijks rijden tussen Antwerpen en Brussel.
Oké dan, maar het verhaal blijft hetzelfde. Welke loc zou je dan meesturen? De HLE 18 weegt nog meer dan the HLE 28.maarten schreef: ↑13 dec 2025, 11:16Nee, nee, nee, nee. Het probleem is niet ICR, het probleem zijn de locs. ICR is 40 ton, dat is een aslast van 10 ton. Als dat al een probleem is dan mag er ook geen TGV of ICNG overheen. De locs hebben een aslast van 21,5 ton.TKR schreef: ↑13 dec 2025, 11:01 Dubbeldekkers naar Amsterdam gaat nooit gebeuren. De HSL tussen Rotterdam en Amsterdam kan die aslast niet aan. Eigenlijk was the ICR hiervoor ook al te zwaar, maar hier had men een uitzondering voor gemaakt. Voor Nederland was de ICNG -een zeer lichte trein- een noodzaak.
M6 is voor de aslast ook geen probleem, die zijn 50 ton dus 12,5 ton aslast. De rijtuigen van M7 zullen ook geen probleem zijn, over een BVx of BDx hoeven we niet te praten want die kunnen niet onder 1500 V= rijden.
Aslast van een TGV motorwagen ligt volgens mij op 18 ton.