Nachttreinen

rvdborgt
Berichten: 4805
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

European Sleeper gaat vanaf 18 juni van Amsterdam en Brussel naar Milaan rijden:
https://nos.nl/artikel/2593893-spoorbed ... aar-milaan

Vertrek in Amsterdam op maandag, donderdag en zaterdag, in Milaan op woensdag, vrijdag en zaterdag, aldus het artikel. Lijkt me wat vreemd. Ook "Tussen Aken en Keulen worden beide treinen gekoppeld" lijkt me vreemd. Maar goed, we zullen het wel zien als de boeking opengaat.

Edit:
Treinreiziger heeft inmiddels ook een artikel, met wat meer details:
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... ar-milaan/
Het blijkt dan toch om 2 treindelen vanuit Amsterdam en Brussel te gaan. De terugreis vanuit Milaan is op wo/vr/zo.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Er zijn nog wel wat praktische zaken te regelen. Als de trein van Duitsland naar Brig gaat en in Bern zou stoppen, moet hij keren. Ongewenst, dus het wordt waarschijnlijk Ostermundigen of de stop wordt overgeslagen. Tussen Brig en Milaan wordt in de zomer van '26 uitgebreid geknutseld met lijnsluitingen tot gevolg. Omleiding via Chiasso lijkt dan logisch. Verder zitten de lijnen naar Milano Centrale op werkdagen van 6:00 tot 23:00 vol. Afwachten dus.
K V B
Berichten: 3409
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 10 dec 2025, 14:46 Er zijn nog wel wat praktische zaken te regelen. Als de trein van Duitsland naar Brig gaat en in Bern zou stoppen, moet hij keren. Ongewenst, dus het wordt waarschijnlijk Ostermundigen of de stop wordt overgeslagen. Tussen Brig en Milaan wordt in de zomer van '26 uitgebreid geknutseld met lijnsluitingen tot gevolg. Omleiding via Chiasso lijkt dan logisch. Verder zitten de lijnen naar Milano Centrale op werkdagen van 6:00 tot 23:00 vol. Afwachten dus.
De snelste route van Brussel naar Basel is overigens via Luxembourg, maar dan moet je dus door Frankrijk, and dat is natuurlijk een behoorlijk treinonvriendelijk land...

Stoppen in Ostermundigen zit er ook niet echt in vrees ik. Dat station is op dit moment in ombouw, en daar door is spoor 3, wat voor deze trein voor de hand zou liggen, niet beschikbaar.
In Basel moet waarschijnlijk ook kopgemaakt worden. Dus dan zou het voor de hand liggen om in Basel te stoppen, en dan misschien nog een keer in Spiez.
Maar waarom gaat deze trein niet via de Gotthard? Dan hoeven ze in Basel niet kop te maken, en is ook het probleem an de zomersluitingen op de Simplon route opgelost.
TimJ36
Berichten: 661
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

K V B schreef: 10 dec 2025, 16:21 De snelste route van Brussel naar Basel is overigens via Luxembourg.
European Sleeper zou in dat geval een zitrijtuig kunnen toevoegen voor reizigers naar Metz (en via een ommetje zelfs Nancy), wat voor ons Belgen weer enkele extra directe reisbestemmingen oplevert. Ben trouwens benieuwd welk station de nachttrein gaat bedienen in Milaan: Centrale of Porta Garibalda.
pmuy
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nachttreinen

Bericht door pmuy »

Volgens het persbericht bestaat de trein uit twee delen: een voor Brussel en een voor Amsterdam, die ergens rond Keulen gekoppeld zouden worden
https://www.europeansleeper.eu/nl/milan Afbeelding
K V B
Berichten: 3409
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

Het grootste probleem voor European Sleeper zal zijn dat in Juni en Juli de Simplon lijn dicht is. Dus waarom men niet meteen via de Gotthard gaat begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De NJ Brussel - Wenen wordt verlengd tot 9 rijtuigen (3xWLAB, 4xBc en 2 zitrijtuigen).
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 9&rok=2026
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De aanvraag van European Sleeper in Frankrijk: https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... 01_vnc.pdf
trainlovertje
Berichten: 2861
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 13 dec 2025, 17:17 De aanvraag van European Sleeper in Frankrijk: https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... 01_vnc.pdf
Wat is dat nu? Van Luik tot Berlijn slechts een enkele tussenstop, en dat in Hamburg-Harburg?!?
ovspotter_be
Berichten: 1415
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Hoogstwaarschijnlijk voor het vermijden van een frontwissel dat ze stoppen in Hamburg-Harburg ipv het Hauptbahnhof.
trainlovertje
Berichten: 2861
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Ongetwijfeld, maar ik bedoel dat er toch helemaal niet gecommuniceerd was dat deze trein langs Hamburg zou rijden? Of heb ik iets gemist? Verder trouwens ook geen (commerciële) stop in Aken, wat ook een succes had kunnen zijn.
rvdborgt
Berichten: 4805
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 13 dec 2025, 23:09 Ongetwijfeld, maar ik bedoel dat er toch helemaal niet gecommuniceerd was dat deze trein langs Hamburg zou rijden? Of heb ik iets gemist? Verder trouwens ook geen (commerciële) stop in Aken, wat ook een succes had kunnen zijn.
Die dienstregeling is indicatief. Er staat nergens dat dat alle definitieve stops zijn. Ik kan me voorstellen dat ze over andere stops nog nadenken.
ThibaultLapers
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 okt 2024, 10:34

Re: Nachttreinen

Bericht door ThibaultLapers »

Alleen een halte in Brussel-Zuid, geen in Aulnoye-Aymeries, Luik of Hamburg (mijn artikel).
https://mobilithib.substack.com/p/le-no ... -deuropean
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens RailColor heeeft European Sleeper nu een andere Tsjechische partner:
With the December timetable change, operations of the night trains linking Brussels, Amsterdam, and Prague are undergoing a significant change. České dráhy has decided not to extend its cooperation agreement with the Dutch operator European Sleeper and will no longer provide services for this train on the territory of the Czech Republic. The new operator will be City Rail, a company primarily active as an accredited training centre for railway staff and in freight transport, mainly in the timber transport segment. Until now, České dráhy had been responsible for providing the locomotive driver and train conductor on the Czech part of line; these duties will be taken over by the new operator. ČD is also ending the sale of tickets for this service. The operator has chosen not to comment on its decision.
Plaats reactie