Het zijn I-rijtuigen, te hoge capaciteit voor die lijn, maar laten we nu ook niet doen alsof er daar dubbeldekkers of treinen van 8 rijtuigen rondrijden. Voor het moment kunnen die wel elders gemist worden zonder veel problemen.
Klassieke treinen Aken-België
-
desirootje
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
-
desirootje
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Klassieke treinen Aken-België
Dat is niet nodig, naar Luxemburg kunnen we de M7 inzetten en naar Nederland in de toekomst wss ook. De M7 is iets kleiner dan de M6 en ik zou hopen dat die een reden heeft om om te kunnen gaan met 1.5kV DC (waar gaan ze anders naartoe, Zuid-Frankrijk?). We zullen wel eerst moeten wachten tot men daar begint ETCS te leggen, wat wel zou kunnen duren totdat de M7 buiten dienst wordt gehaald over 35 jaar.Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:33Ik vind het ook. Maar dan ook voor verbindingen van en naar Groothertogdom Luxemburg (vooral InterCitytrein-33 treinserie 5300), Nederland (EuroCitytrein of InterCitytrein-35 treinserie 9200) en Duitsland (EuroCity of InterCity).desirootje schreef: ↑22 dec 2025, 15:56 Ik zou graag een kleine order dubbeldekkers zien dat om kan gaan met 15 en 25 kV AC en dus zo met de HLE17 een hogere capaciteitstrein kan vormen voor Keulen-Brussel, Antwerpen-Lille en mss Namen-Lille en zelfs de Ouigo. Dat zou wss te duur zijn, maar ik denk wel dat het een goed idee zou zijn.
Mocht dat gebeuren zou ik een IC Roosendaal-Charleroi, IC Breda-Brussel/Charleroi (als een verlenging van de S35) en een EC Brussel-Rotterdam/Amsterdam verwachten.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:23En is de lengte van de Belgische treinen van het Duitse merk Siemens een probleem om toegelaten te worden in Duitsland? Zo nee, dan mag S41 bestaan. Anders moet men de verbinding Luik - Duitsland een IC-verbinding van maken wegens de inzet van de huidige treinvoertuigen met te hoge capaciteit voor de huidige stoptreinverbinding.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Oorspronkelijk werd het treinmodel M7 besteld voor verbindingen van, naar en door Brussel om daar meer capaciteit te creëeren. Dus dacht ik zo dat dat niet voor andere verbindingen zou zijn die niet via Brussel gaan.desirootje schreef: ↑24 dec 2025, 00:02Dat is niet nodig, naar Luxemburg kunnen we de M7 inzetten en naar Nederland in de toekomst wss ook. De M7 is iets kleiner dan de M6 en ik zou hopen dat die een reden heeft om om te kunnen gaan met 1.5kV DC (waar gaan ze anders naartoe, Zuid-Frankrijk?). We zullen wel eerst moeten wachten tot men daar begint ETCS te leggen, wat wel zou kunnen duren totdat de M7 buiten dienst wordt gehaald over 35 jaar.Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:33Ik vind het ook. Maar dan ook voor verbindingen van en naar Groothertogdom Luxemburg (vooral InterCitytrein-33 treinserie 5300), Nederland (EuroCitytrein of InterCitytrein-35 treinserie 9200) en Duitsland (EuroCity of InterCity).desirootje schreef: ↑22 dec 2025, 15:56 Ik zou graag een kleine order dubbeldekkers zien dat om kan gaan met 15 en 25 kV AC en dus zo met de HLE17 een hogere capaciteitstrein kan vormen voor Keulen-Brussel, Antwerpen-Lille en mss Namen-Lille en zelfs de Ouigo. Dat zou wss te duur zijn, maar ik denk wel dat het een goed idee zou zijn.
Mocht dat gebeuren zou ik een IC Roosendaal-Charleroi, IC Breda-Brussel/Charleroi (als een verlenging van de S35) en een EC Brussel-Rotterdam/Amsterdam verwachten.
Re: Klassieke treinen Aken-België
I11 is wel een intercitytreinmodel, terwijl de verbinding een stoptreinverbinding is. Dus voor stoptrein past het stoptreinmodel en voor intercitytrein een intercitytreinmodel.Shrek schreef: ↑24 dec 2025, 00:13Harshan schreef: ↑23 dec 2025, 22:23En is de lengte van de Belgische treinen van het Duitse merk Siemens een probleem om toegelaten te worden in Duitsland? Zo nee, dan mag S41 bestaan. Anders moet men de verbinding Luik - Duitsland een IC-verbinding van maken wegens de inzet van de huidige treinvoertuigen met te hoge capaciteit voor de huidige stoptreinverbinding.? 4 I11-rijtuigen zijn toch allesbehalve hoge capaciteit? Het is amper genoeg om alle scholieren en pendelaars uit Pepinster/Trooz en dergelijke in Luik te krijgen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Oké, dank u wel!desirootje schreef: ↑23 dec 2025, 23:51Het zijn I-rijtuigen, te hoge capaciteit voor die lijn, maar laten we nu ook niet doen alsof er daar dubbeldekkers of treinen van 8 rijtuigen rondrijden. Voor het moment kunnen die wel elders gemist worden zonder veel problemen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Hoogstwaarschijnlijk is de I11 op de lijn maar een tijdelijke oplossing. Liever de I11 dan de klassiekjes denk ik dan.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Als je zo zwart-wit denkt ga je niet ver geraken in de treinwereld. Het is net door het Belgische pragmatisme om bijvoorbeeld I11 op een S-trein te steken dat we in ons land veel meer treinen hebben dan waar er eigenlijk geld voor is.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Het probleem met de I11-en zijn de smalle deuren. Daarom zijn ze minder geschikt voor L- en S-treinen: de reizigersbeweging verloopt te traag waardoor er structurele vertragingen in de stopplaatsen optreden. Dus ja, in die zin klopt het wel dat het een "intercitytreinmodel" is.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Niemand is 100% tevreden met de huidige exploitatie van de S41, er is te veel uitval en te veel vertraging, het type materieel past niet bij de dienst, HSTs en S-trein zitten elkaar in de weg bij het binnenrijden van Aachen Hbf etc. Er is overwogen om de dienst in Welkenraedt te knippen, Luik - Welkenraedt met Breaks te rijden en een pendeltrein Welkenraedt - Aken in aansluiting op de 500 in te leggen. Dat klonk heel verstandig, maar helaas wilde de Luikse lobby binnen de NMBS dat niet en go.Rheinland was ook niet enthousiast, omdat Aken - Luik dan niet meer overstapvrij zou zijn. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is dat Verviers-Palais en Dolhain-Gileppe niet meer worden bediend door de S41, maar wel door de L-trein van/naar Spa, die dan Welkenraedt als begin- en eindpunt zou hebben.
Wat de Desiro's betreft: die zijn komende van Duitsland vanaf Aachen Hbf op eigen kracht naar België gereden. Het kan dus, maar er missen stempels, handtekeningen en papieren om dat met reizigers te mogen doen.
Wat de Desiro's betreft: die zijn komende van Duitsland vanaf Aachen Hbf op eigen kracht naar België gereden. Het kan dus, maar er missen stempels, handtekeningen en papieren om dat met reizigers te mogen doen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Wellicht met bepaalde subsystemen uitgeschakeld of tijdelijk overbrugd totdat het stel in België was. Bijvoorbeeld omdat dit zou kunnen storen met apparatuur aan de Duitse infrastructuur.