Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
De directe verbinding is veel belangrijker dan die met Aachen. Dat stadje wordt al met meer dan genoeg treinen bediend. Iedereen lijkt over het hoofd te zien dat Eupen een belangrijk knooppunt trein/bus is en dat ook moet blijven, anders zijn alle inspanningen van de TEC-LV een maat voor niets. Het is al erg genoeg dat het busstation op enkele honderden meters van het station ligt en dat lang niet alle buslijnen het treinstation bedienen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Men is in Duitsland de planning van alle grote werven aan het herzien en vertragen, omdat men het allemaal niet rond krijgt - financieel, qua mankracht en qua reizigersbegeleiding. Bvb de ombouw van Köln Hbf op electronische seinvoering is nu voorzien voor 2027 (nadat de werken in november 2025 niet afgerond konden worden door softwarefouten).
Zelfs voorafgaand aan deze evaluatie, werd het verwijderen van de omschakelbare bovenleiding in Aachen hbf steeds maar uitgesteld. Het recentste dat ik me herinner, is 2030. Maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit weer vertraagd. Dus mss loont het toch de moeite om iets te ondernemen, ipv te wachten en te blijven wachten op de werken in Aken.
Zelfs voorafgaand aan deze evaluatie, werd het verwijderen van de omschakelbare bovenleiding in Aachen hbf steeds maar uitgesteld. Het recentste dat ik me herinner, is 2030. Maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit weer vertraagd. Dus mss loont het toch de moeite om iets te ondernemen, ipv te wachten en te blijven wachten op de werken in Aken.
Bij mijn weten werd de omschakeling in Aachen uitgesteld naar 'ongeveer 2030' omdat we geen materieel hebben voor 15kV en men dus zo vriendelijk was te wachten tot we onze MR30 in dienst kunnen nemen.
De HLE 17 zou in 2026/2027 in dienst moeten komen, die is ook voorzien voor het rijden in Duitsland. Aken ombouwen is dus niet afhankelijk van de levering van MR30.
Iedere keer als ik iets van dat project hoor, is het weer 1 of 2 jaar uitgesteld. Dat begon al rond het jaar 2000, onafhankelijk dus van al of niet beschikbaar zijn van MR30.
-
desirootje
Toen hadden we nog de HLE16 en was er nog geen sprake van Hergenrath station, het is goed mogelijk dat ze dachten dat we toen al een nieuwe loc zouden bestellen die 15 kV lust.