Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
Dan wist men daar al snel dat het geen bovenleiding probleem was, anders had het geen zin een elektrische lok te sturen.
Lijkt mij logisch, de bovenleiding jongens hebben genoeg terugmeldingen op hun systeembewaking.
Was de eerste probleem trein een desiro combinatie of een dubbeldekker uit Charleroi ?
Steven jij kent de Eurocity "van buiten", stopt die bij omleiding niet altijd in Roosendaal? Of was men daar met epb toevallig ook van slag ?
Gaan jullie bij zo'n omleiding wel eens van Roosendaal naar Breda en dan HSL of altijd Lage Zwaluwe Dordrecht ?
Lijkt mij logisch, de bovenleiding jongens hebben genoeg terugmeldingen op hun systeembewaking.
Was de eerste probleem trein een desiro combinatie of een dubbeldekker uit Charleroi ?
Steven jij kent de Eurocity "van buiten", stopt die bij omleiding niet altijd in Roosendaal? Of was men daar met epb toevallig ook van slag ?
Gaan jullie bij zo'n omleiding wel eens van Roosendaal naar Breda en dan HSL of altijd Lage Zwaluwe Dordrecht ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Desiro's rijden voor zover ik weet nog steeds niet terug op L4 dus ik vermoed dat het om een 18/19 met M6 gaat.dentheo schreef: ↑12 jan 2026, 22:09 Dan wist men daar al snel dat het geen bovenleiding probleem was, anders had het geen zin een elektrische lok te sturen.
-
ostbahnhof
Het gaat over M6 met T18. Deze R18 had problemen. Hierdoor zijn ze met een T19 gaan evacueren. Probleem was dat de GF koppeling op kop stond, hierdoor hebben ze met de noodkoppeling moeten rijden om deze weg te slepen. Daarom terug naar Antwerpen en niet doorgetrokken naar Noorderkempen. De Desiro's die de nieuwe ETCS baseline 3 hebben zijn volgens de verdeler in Brussel wel toegelaten op L4. Maar niet alle Desiro's zijn er mee uitgerust. Vandaar dat ze verlopig alles nog op onhold zetten om Desiro's in te zetten op L4 tot ze allemaal de ETCS baseline 3 hebben.Zwoopaman schreef: ↑12 jan 2026, 22:46Desiro's rijden voor zover ik weet nog steeds niet terug op L4 dus ik vermoed dat het om een 18/19 met M6 gaat.dentheo schreef: ↑12 jan 2026, 22:09 Dan wist men daar al snel dat het geen bovenleiding probleem was, anders had het geen zin een elektrische lok te sturen.
-
Tijgernoot
Afgelopen weekend werden vanwege de sneeuw zo'n 50% van de wissels niet bediend door ProRail. Ik kan mij daardoor voorstellen dat de trein via een goederenroute door Roosendaal is gestuurd, en daarbij niet langs een perron is gekomen.
Neen standaard is er geen stop in Roosendaal voorzien bij omleiding. Veel hangt dus af van de mensen die die dag moeten beslissen. Hangt af wanneer er moet beslist worden. Was de trein al net weg uit Antwerpen dan is de kans groot dat er een stop in Roosendaal is voor de mensen die naar Breda gaan, was de beslissing gevallen voor de stop in Antwerpen dan zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn.
Waarom is de NMBS niet klantvriendelijk voor dit incident en in het algemeen? Wat wilt ze bereiken? Wilt ze zoals SNCF zijn?
Zijn Infrabel en NMBS tegen HSL 4? Beter gezegd: waren ze niet geïnteresseerd in deze spoorlijn?Shrek schreef: ↑12 jan 2026, 00:18 Dit is het eerste dat ik er van hoor dat HSL4 minder betrouwbaar zou zijn dan andere lijnen. Uiteraard is de stiptheid er iets minder, maar dat komt door de lange verbindingen die er stoppen.
Vanuit Infrabel is er in ieder geval naar mijn weten helemaal niets specifiek gepland voor HSL4, dus op dat vlak: geen verbetering op komst.
Waar haal je die onzin toch vandaan? Er zijn helemaal geen structurele prolemen met lijn 4.Harshan schreef: ↑13 jan 2026, 19:04Zijn Infrabel en NMBS tegen HSL 4? Beter gezegd: waren ze niet geïnteresseerd in deze spoorlijn?Shrek schreef: ↑12 jan 2026, 00:18 Dit is het eerste dat ik er van hoor dat HSL4 minder betrouwbaar zou zijn dan andere lijnen. Uiteraard is de stiptheid er iets minder, maar dat komt door de lange verbindingen die er stoppen.
Vanuit Infrabel is er in ieder geval naar mijn weten helemaal niets specifiek gepland voor HSL4, dus op dat vlak: geen verbetering op komst.
Ik dacht dat zo. Sorry! Omdat er geen plannen waren vn Infrabel.Shrek schreef: ↑13 jan 2026, 19:06Waar haal je die onzin toch vandaan? Er zijn helemaal geen structurele prolemen met lijn 4.Harshan schreef: ↑13 jan 2026, 19:04Zijn Infrabel en NMBS tegen HSL 4? Beter gezegd: waren ze niet geïnteresseerd in deze spoorlijn?Shrek schreef: ↑12 jan 2026, 00:18 Dit is het eerste dat ik er van hoor dat HSL4 minder betrouwbaar zou zijn dan andere lijnen. Uiteraard is de stiptheid er iets minder, maar dat komt door de lange verbindingen die er stoppen.
Dank u wel! Maar waarom zijn er nog steeds rituitvallen bij deze trein (EC 9200 die vroeger IC-35 9200 was)?BlackEagle schreef: ↑12 jan 2026, 09:35Ik denk niet dat je op basis van één incident zo'n conclusie kan trekken. Het probleem van de onbetrouwbare Benelux is idd al jaren bekend, maar sinds december 2024 zijn er wel structurele verbeteringen gebeurd die de betrouwbaarheid in station Noorderkempen hebben verbeterd. De gemiddelde stiptheid in 2024 was 76,4%, vorig jaar was die 87,3%. Nog steeds onder het gemiddelde maar wel structureel verbeterd.Harshan schreef: ↑11 jan 2026, 23:40 Eergisteren (vrijdag 9 januari 2026) was er een trein die ongeveer zes uur lang stilstond wegens technisch probleem op de trein ter hoogte van of kleine twee kilometer van het treinstation Noorderkempen dat tot HSL 4 behoort, terwijl dit station ervoor en nu vaker geplaagd wordt door afschaffingen en treinvertragingen, alsook: HSL 4.
Stiptheid Noorderkempen.PNG
Een belangrijke reden is ongetwijfeld de inkorting van de EuroCity (Benelux) tot Rotterdam in het kader van de invoering van de ECD. De stiptheid van deze verbinding (IC-35) is gestegen van 81,27% naar 86,02% in 2024/2025.
Voor de S35 zijn de gegevens niet op dezelfde manier beschikbaar (Infrabel rapporteert enkel de berekende stiptheid van de IC-verbindingen), maar een steekproef in oktober 2024 en oktober 2025 laat zien dat het gemiddelde aantal vertragingsseconden bij aankomst van de S35 ongeveer gelijk gebleven is (105 vs 107). Maar dat is zowizo niet echt een goeie maatstaf (wordt heel hard 'uitgemiddeld' door treinen die zonder significante vertraging rijden). De twee P-treinen heb ik niet apart opgezocht.
-
trainlovertje
- Contacteer:
Kan je ophouden met deze nietszeggende, belachelijke opmerkingen te maken?
Als je sensatie zoekt, één adres: hln.be
Sorry! Maar het is niet de eerste keer dat zulke incidenten gebeuren. Er waren ook nog zulke incidenten gebeurd die langer geduurd waren vooraleer er opgelost werden. Wat mij vooral stoort, dat er (soms) geen communicatie is vanuit de conducteur waarom de trein zo lang ergens stilstaat. Dit zorgt voor mij en anderen als reiziger voor frustraties, tandengeknars en fronsen met wenkbrauwen. En dat maakt dat de reizigers de trein afhaken. Ik heb dit meegemaakt toen Bellot minister was dat de trein een halfuur in Brussel stilstond zonder communicatie van de conducteur en dat hij of zij verstopt zat op dat moment. Dat was echt niet fijn. Vooral als men niet zegt om welke reden eigenlijk. De NMBS moet de vloot, infrastructuur ietsje sneller vernieuwen. Dat is de oplossing.trainlovertje schreef: ↑13 jan 2026, 22:13Kan je ophouden met deze nietszeggende, belachelijke opmerkingen te maken?
Als je sensatie zoekt, één adres: hln.be
-
ovspotter_be
Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
Dat is misschien niet altijd zo, maar dat maakt in feite niet uit. Na een minuut of 5 stilstaan moet je gewoon iets omroepen, al is het maar dat je ook niet weet wat er aan de hand is en dat je dat probeert uit te vinden. En daarna geregeld omroepen met een update of dat je nog geen nieuwe informatie hebt.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?