veiligheid stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Steven

Re: veiligheid stations

Bericht door Steven »

Ik zie geen probleem met fietsen. In alle stations waar ik poortjes gezien heb is er altijd 1 of meerdere poortjes voorzien voor dat soort zaken (oa ook rolstoelen en kinderwagens).
TKR

Bericht door TKR »

Aan de roltrappen kan je toch echt geen poortjes gaan zetten? Neem nu Gent Sint-Pieters, een station dat ik maar al te goed ken tijdens de spits. 's Ochtends dumpt de trein een kleine duizend man in Gent. s' Avonds wil er ongeveer evenveel man op, 'Spoorverandering, uw trein vertrek nu van spoor X in plaats van Y' hopla, allemaal nog eens door de poortjes?

En dan heb je tijdens de spits nog wel vaker 2 drukke treinen aan hetzelfde perron, of kort na elkaar. Nee, dat kan echt niet.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

TKR schreef: 14 feb 2026, 19:43 Aan de roltrappen kan je toch echt geen poortjes gaan zetten? Neem nu Gent Sint-Pieters, een station dat ik maar al te goed ken tijdens de spits. 's Ochtends dumpt de trein een kleine duizend man in Gent. s' Avonds wil er ongeveer evenveel man op, 'Spoorverandering, uw trein vertrek nu van spoor X in plaats van Y' hopla, allemaal nog eens door de poortjes?

En dan heb je tijdens de spits nog wel vaker 2 drukke treinen aan hetzelfde perron, of kort na elkaar. Nee, dat kan echt niet.
Ben ik het volledig mee eens. Maar hoe organiseer je het aan de grote ingangen? (Vraag aan de voorstanders van poortjes en niet specifiek aan TKR?)
Ook daar zijn heel wat problemen een nadelen aan verbonden!
-Sommige stations, zoals Gent en Brugge, zijn ook een doorgang tussen stadsdelen.
In Brugge stopt Flixbus aan de achterzijde en zijn enkele kantoorgebouwen, hogescholen en grote middelbare scholen aan de achterzijde. Hoe geraak je aan de achterzijde als je aan de voorkant parkeert in de parking, met de bus toekomt,…
Steden gaan onder druk van hun inwoners het niet eens zijn dat het station een scheidingsmuur wordt.
-Sommige stations zijn halve winkelcentra en hebben soms ook nog andere functies denk aan het gestopte Plopsastation en de vele tijdelijke tentoonstellingen in Luik.
De winkels en andere in deze stations gaan het niet eens zijn als ze een deel van hun publiek gaan verliezen en gaan een deel van hun huurgeld terugvragen.
-Over Gent had ik het al eerder waar de tram onder de perrons zal stoppen en je dit niet kan omhekken. Want ofwel zet je toch poortjes per trap/lift ofwel omhek en ompoort je de tramhalte maar dan kunnen tramreizigers die niet in het station moeten zijn maar wel een andere bus moeten nemen of een kantoor/school als bestemming hebben niet uitstappen.
-Aan alle ingangen waar je poortjes plaatst moet je ook weer ticketautomaten plaatsen. Je kan nu al voorspellen dat dit zal leiden tot minder ingangen. En dit is minder klantvriendelijk want leidt tot extra wandeltijd en dus reistijd.
(En wie wil er in Brussel Noord aan de ingang langs de Aarschotstraat s’avonds zijn gsm/portefueille bovenhalen om in het station binnen te komen).
-Het leidt tot extra reistijd omdat je vroeger in het station moet zijn omdat je al je ticket moet kopen en je moet rekening houden met oponthoud door de poortjes. En ja een minuut of twee lijkt niet veel en je moet maar op tijd komen,… maar de duurtijd van een vergadering of een bezoek, consultatie bij een arts, de rittijd van een aansluitende tram, bus, metro … kan je niet zelf plannen. Eén minuut kan het verschil maken tussen je trein halen en tot een uur moeten wachten op de volgende trein.
-Met meerdere mensen kaarjes kopen op 1 GSm (zoals Vic ivm Train+ op het forum al beschreven heeft) wordt onmogelijk. Groepsreizen worden nog moeilijker want ofwel heeft iedereen zijn kaartje ofwel voorzie je extra tijd omdat je het poortje moet laten opkrijgen voor je groep.

Ik zou toch graag eens van de voorstanders horen hoe ze dit allemaal gaan oplossen en of de voordelen van de poortjes opwegen tegen de nadelen.
En ja open station met veel winkels trekken veel volk en dus ook zakkenrollers aan, maar heeft de trein niet als taak om aan massavervoer te doen?
Gaan zakkenrollers, daklozen, … en andere niet gewoon een ticketje kopen of over de poortjes springen of in een ander nabij gelegen klein station opstappen?
Poortjes zouden een deel van de oplossing zijn samen met andere maatregelen, maar gelooft iemand dat er nog geld zal zijn voor andere maatregelen als het geld al naar deze dure poortjes gaat?
Het buitenland toont dat poortjes eigenlijk niet helpen.
Steven

Bericht door Steven »

Ik zie nergens een voorbeeld uit het buitenland dat het totaal niet zou helpen.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Heb ik reeds eerder gegeven. Zie enkele posten vroeger
Berlijnse metro heeft evenveel zwartrijders als Lodense metro. Eerste heeft geen poortjes en tweede wel.
Nederland zag aantal zwartrijders eerst afnemen en daarna op enkele jaren tijd weer op hetzelfde niveau komen na de introductie van de poortjes.

Zijn er voorbeelden van landen met cijfers die aantonen dar het wel werkt?
En wegen de (vermeende) voordelen) op tegen de nadelen?
En hoe ga je het aanpakken rekening houdend met de stations zoals ze nu zijn als doorgang naar andere stadsdelen zoals in Gent, Antwerpen of Brugge en de tramhalte onder de perrons in Gent in de nabije toekomst?
Plaats reactie