Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

FLV-FGSP

Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland

Bericht door FLV-FGSP »

De officiële communicatie staat hier: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... poorgebied
Een journaliste die het verschil tussen "lijn" en "verbinding" niet kent heeft daar dit van gemaakt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/600 ... en-brussel
TKR

Bericht door TKR »

Om dan even eerlijk te zijn, als je een nieuwe trein tussen Eindhoven en Brussel wil moet je haast wel een nieuwe spoorlijn aanleggen. :mrgreen:
Breda, Tilburg, Antwerpen -2, Antwerpen-Brussel, de NZV, het zit allemaal vol vol vol. Weten deze heren eigenlijk over wat ze bezig zijn. :roll:

Bon, een Nederlandse minister van infrastructuur en openbaar vervoer dat positief spreekt over de Ijzeren Rijn, ik ben benieuwd.
Nuja, de afspraak is dus dat ze 'minstens' 1 keer per jaar gaan samenzitten.
maarten

Bericht door maarten »

Je hoeft alleen maar de EC door te trekken naar Eindhoven, dan heb je je direkte verbinding met Brussel. In het kader daarvan zou ik NS pushen om meer ICNG-B aan te schaffen. Niet dat I11 slecht is, maar eenheid van materieel en I11 zal ook geen 20 jaar meer meegaan. Laat de NMBS maar met I11 naar Parijs en Keulen rijden.
Hoe hij een treinverbinding van ASML naar Brussel ziet dat weet ik niet. Een HSL langs de E34? Eindhoven en Veldhoven zijn al groot genoeg voor een tramnetje. Lijn 1 van Veldhoven naar Nuenen, lijn 2 van Geldrop naar Best en lijn 3 van Valkenswaard naar Son en Breugel.
Steven

Bericht door Steven »

Als ik een treinverbinding zoek van ASML naar brussel Zuid is het snelste resultaat 2h50 en geen 3h30, de traagste die ik zomaar even kon vinden was 3h10. Verder zal alles afhangen van wat ze juist willen. Een rechtstreekse verbinding? Een nieuwe lijn? (Waar zou die moeten komen dan?).

Wat de verbindingen naar Duitsland betreft zijn de ICNG-D nog steeds in test zover ik weet.
Extra ICNG bestellen om naar België te rijden? Is dat mogelijk met het contract dat ze hebben is dan de vraag.anders zal het een nieuwe aanbesteding worden.
maarten

Bericht door maarten »

Er schijnt een optie voor 150 extra stellen te zijn. NS is al helemaal voorgesorteerd op DDNG, dus ik denk ook niet dat het daar van komt.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 19 feb 2026, 15:56 Als ik een treinverbinding zoek van ASML naar brussel Zuid is het snelste resultaat 2h50 en geen 3h30, de traagste die ik zomaar even kon vinden was 3h10. Verder zal alles afhangen van wat ze juist willen. Een rechtstreekse verbinding? Een nieuwe lijn? (Waar zou die moeten komen dan?).

Wat de verbindingen naar Duitsland betreft zijn de ICNG-D nog steeds in test zover ik weet.
Extra ICNG bestellen om naar België te rijden? Is dat mogelijk met het contract dat ze hebben is dan de vraag.anders zal het een nieuwe aanbesteding worden.
Zouden we niet beter hopen op een nieuwe bestelling dubbeldekkers voor Amsterdam-Brussel? Dan kunnen de huidige stellen elders ingezet worden.
LML

Bericht door LML »

Eurostar heeft de TGV M besteld. Die bestaan toch uit dubbeldeksrijtuigen? Of is het eerder bedoeld voor de ECD en/of de EC Brussel-Nederland...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Steven

Bericht door Steven »

LML schreef: 19 feb 2026, 18:23 Eurostar heeft de TGV M besteld. Die bestaan toch uit dubbeldeksrijtuigen? Of is het eerder bedoeld voor de ECD en/of de EC Brussel-Nederland...?
Eurostar is eurostar en dat is een afzonderlijk bedrijf, die hebben niets te maken met de EC of ECD.
deadlock

Bericht door deadlock »

Steven schreef: 19 feb 2026, 15:56 Als ik een treinverbinding zoek van ASML naar brussel Zuid is het snelste resultaat 2h50 en geen 3h30, de traagste die ik zomaar even kon vinden was 3h10. Verder zal alles afhangen van wat ze juist willen. Een rechtstreekse verbinding? Een nieuwe lijn? (Waar zou die moeten komen dan?).

2h31 was het vanochtend om 11:46. Eindhoven-Brussel Zuid.
klaas

Bericht door klaas »

Misschien een gek idee, maar is het op termijn niet mogelijk om hier HLE17 + x aantal M7 + HLE17 voor te gebruiken? De M7 is - als ik me niet vergis - technisch geschikt om in Nederland te rijden als getrokken rijtuig. Homologatie moet nog gebeuren, akkoord, maar dat is een administratieve kwestie normaal. Dit kan zoals geopperd inderdaad een verlenging zijn van de trein naar Noorderkempen.

Qua aantallen zou het nipt zijn, maar als men toch wil investeren kan de optie op extra HLE17 gelicht worden. En als Prorail werk maakt van de uitrol van ETCS kan op termijn misschien zelfs de stuurpost van de M7 gehomologeerd worden in NL. In dat geval zouden 5 locs (+ reserve) voldoende zijn voor deze verbinding.
KlaasjeNL

Bericht door KlaasjeNL »

Shrek schreef: 19 feb 2026, 17:20

Zouden we niet beter hopen op een nieuwe bestelling dubbeldekkers voor Amsterdam-Brussel? Dan kunnen de huidige stellen elders ingezet worden.
Reken er maar niet op. De ICNG is bij NS bij uitstek bedoeld voor inzet op de HSL en de uitlopers daarvan inclusief de snelle IC-diensten naar Brussel. De ICNG-D is daar een uitzondering op omdat een snelle IC naar Duitsland niet per se via de HSL moet maar dat kan wel.
Shrek

Bericht door Shrek »

KlaasjeNL schreef: 20 feb 2026, 12:29
Shrek schreef: 19 feb 2026, 17:20

Reken er maar niet op. De ICNG is bij NS bij uitstek bedoeld voor inzet op de HSL en de uitlopers daarvan inclusief de snelle IC-diensten naar Brussel. De ICNG-D is daar een uitzondering op omdat een snelle IC naar Duitsland niet per se via de HSL moet maar dat kan wel.
Met elders bedoelde ik andere HSL-diensten, zoals bijvoorbeeld Antwerpen-Breda-Eindhoven.
ronny

Bericht door ronny »

Men zou aan Antwerpen-Hamont-Eindhoven denken met dus een nieuwe spoorbocht.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

ronny schreef: 20 feb 2026, 13:13 Men zou aan Antwerpen-Hamont-Eindhoven denken met dus een nieuwe spoorbocht.
Antwerpen-Breda-Eindhoven is 114km, Antwerpen-Hamont-Eindhoven is 123km (misschien nog een kilometer minder met de spoorbocht). Dus het is zowizo een langere route.
De IC-trein Antwerpen-Hamont doet momenteel 1u33min over 86km. Een verbinding Antwerpen-Eindhoven met ruime overstap (20min) in Breda is momenteel mogelijk in 1u33.
Een verbinding Brussel-Hamont met zeer krappe (6min) overstap in Herentals is momenteel mogelijk in 1u58. De verbinding Brussel-Antwerpen-Breda-Eindhoven met dezelfde overstap in Breda is mogelijk in 2u21.

Met alle respect, maar een nieuwe spoorbocht is toch onzin?
deadlock

Bericht door deadlock »

Ik denk persoonlijk dat die bocht er wel moet komen maar meer omdat het voor lokaal & goederenverkeer belangrijk is. Ik zou ook graag een uurlijkse IR-achtige trein ziet die van Eindhoven naar België rijdt via deze route. Waar die dan ook uit mag komen uiteindelijk weet ik niet precies.

Maar voor deze specifieke verbinding denk ik inderdaad ook dat het beter is om de andere route via Breda te pakken. Misschien is het handig om er dan een paar snelheidsverhogingen aan Nederlandse zijde tegenaan te gooien indien mogelijk. 160/180km/h van Eindhoven naar Breda zou toch haalbaar moeten zijn.
Plaats reactie