Gestrand? NMBS betaalt maximum €65 aan taxi kosten terug

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Ian_99

Gestrand? NMBS betaalt maximum €65 aan taxi kosten terug

Bericht door Ian_99 »

Onlangs had ik het ongeluk om gestrand te zijn in Zottegem (laatste trein naar Oudenaarde voor mijn aansluiting naar Ronse was afgeschaft). Daar is geen stationspersoneel dus moest ik zelf een taxi regelen (had eerst aan een boordchef gevraagd wat ik nu moest doen...).
Het enigste taxi bedrijf dat ik kon vinden in de buurt was een dubieus bedrijf dat me €123 heeft aangerekend, gelukkig wel een factuur gekregen.
Nu blijkt, je krijgt max. €65 terug in eender welk geval, ze maken ook een interne berekening van hoeveel een taxi rit zou kosten, in mijn geval €40 blijkt :roll:
Of dit wettelijk ok is weet ik zelf niet... Het staat bij de "Tarieven van vervoersbewijzen" onder "MAXIMUM TERUGBETALING VAN ONKOSTEN".

Voor wie ooit eens gestrand is in een station zonder stationspersoneel, het is beter de eerste beste trein te nemen naar een station waar dit personeel aanwezig is (Gent, Brussel-Zuid, etc.), zij geven kosteloos een taxi met een taxibon! Hoe gek het ook is, een taxi van Brussel-Zuid naar Ronse zou mij €0 gekost hebben terwijl de afstand 2x zo groot is...
Zijn er hier nog die gelijkaardige ervaringen hebben?
rvdborgt

Re: Gestrand? NMBS betaalt maximum €65 aan taxi kosten terug

Bericht door rvdborgt »

Ian_99 schreef: 04 apr 2026, 15:00 Onlangs had ik het ongeluk om gestrand te zijn in Zottegem (laatste trein naar Oudenaarde voor mijn aansluiting naar Ronse was afgeschaft). Daar is geen stationspersoneel dus moest ik zelf een taxi regelen (had eerst aan een boordchef gevraagd wat ik nu moest doen...).
Het enigste taxi bedrijf dat ik kon vinden in de buurt was een dubieus bedrijf dat me €123 heeft aangerekend, gelukkig wel een factuur gekregen.
Nu blijkt, je krijgt max. €65 terug in eender welk geval, ze maken ook een interne berekening van hoeveel een taxi rit zou kosten, in mijn geval €40 blijkt :roll:
Of dit wettelijk ok is weet ik zelf niet... Het staat bij de "Tarieven van vervoersbewijzen" onder "MAXIMUM TERUGBETALING VAN ONKOSTEN".
Ik raad je aan om over de rest van de kosten een klacht in te dienen bij de FOD mobiliteit, de toezichthouder op de reizigersrechten:
https://mobilit.belgium.be/nl/spoor/pas ... nformulier
De NMBS is verplicht om je zonder extra kosten assistentie te bieden, d.m.v. alternatief vervoer of een overnachting. Je hebt niets anders gedaan dan wat de NMBS voorstelde en het mag niet zijn dat je dan met extra kosten blijft zitten, ook al staat in de voorwaarden van de NMBS een maximum. De EU-verordening gaat immers boven de voorwaarden en die vereist een oplossing voor de reiziger zonder extra kosten.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 05 apr 2026, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ian_99

Bericht door Ian_99 »

rvdborgt schreef: 04 apr 2026, 23:35 Ik raad je aan om over de rest van de kosten een klacht in te dienen bij de FOD mobiliteit, de toezichthouder op de reizigersrechten:
https://mobilit.belgium.be/nl/spoor/pas ... nformulier
De NMBS is verplicht om je zonder extra kosten assistentie te bieden, d.m.v. alternatief vervoer of een overnachting. Je hebt niets anders gedaan dan wat de NMBS voorstelde en het mag niet zijn dat je dan met extra kosten blijft zitten, ook al staat in de voorwaarden van de NMBS en maximum. De EU-verordening gaat immers boven de voorwaarden en die vereist een oplossing voor de reiziger zonder extra kosten.
Dank voor de reactie!
Dus toch moet alles terug te vorderen zijn... Ik dacht dat het een "redelijk" maximum was, vanwaar dit maximum bedrag dan?
Ik zal doorheen het weekend eens rustig aan bekijkek en als de opnieuw contact opnemen geen soelaas bied, zal ik dus via de FOD klacht indienen.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Ian_99 schreef: 04 apr 2026, 23:57 Dank voor de reactie!
Dus toch moet alles terug te vorderen zijn... Ik dacht dat het een "redelijk" maximum was, vanwaar dit maximum bedrag dan?
Ik zal doorheen het weekend eens rustig aan bekijkek en als de opnieuw contact opnemen geen soelaas bied, zal ik dus via de FOD klacht indienen.
Ian, indien geen gunstig resultaat zou ik overgaan tot een bemiddeling via Ombudsrail (de ombudsdienst voor het spoor). Een onafhankelijke persoon die het dossier met je mee inkijkt en bemiddelt is een goede optie om alsnog tot een oplossing te komen.

Indien er toch geen oplossing uit de bus komt kan het moeite lonen om een klacht in te dienen zoals hierboven al voorgesteld bij de FOD Mobiliteit.

Om je klacht kracht bij te zetten is het ook mogelijk:
  • bezwaar te maken via Test-Aankoop;
  • je verhaal te delen met WinWin, het consumentenprogramma van de VRT;
  • of - indien je het niet erg vind even op de foto te staan - de lokale pers aan te spreken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bij de FOD Mobiliteit moet je wel de termijn in de gaten houden: klacht indienen binnen 3 maanden na de reactie van de NMBS.
Aangezien dit probleem precies over de EU-verordening gaat en de NMBS die gefaald heeft de verplichte bijstand te bieden, zou ik zelf naar de FOD gaan, zodat daar een bindende uitspraak over komt.
Ian_99

Bericht door Ian_99 »

TimJ36 schreef: 12 apr 2026, 22:35 Ian, indien geen gunstig resultaat zou ik overgaan tot een bemiddeling via Ombudsrail (de ombudsdienst voor het spoor). Een onafhankelijke persoon die het dossier met je mee inkijkt en bemiddelt is een goede optie om alsnog tot een oplossing te komen.

Indien er toch geen oplossing uit de bus komt kan het moeite lonen om een klacht in te dienen zoals hierboven al voorgesteld bij de FOD Mobiliteit.

Om je klacht kracht bij te zetten is het ook mogelijk:
  • bezwaar te maken via Test-Aankoop;
  • je verhaal te delen met WinWin, het consumentenprogramma van de VRT;
  • of - indien je het niet erg vind even op de foto te staan - de lokale pers aan te spreken.
Dankje voor de reactie! Inmiddels via Ombudsrail een klacht ingediend, zij lieten me weten dat het interessant zou zijn om bij de FOD Mobiliteit een klacht in te dienen, maar dat beide klachten niet samen kunnen behandeld worden... Dus heb ik alle nodige gegevens aan de FOD overgemaakt en daar klacht neer gelegd. Echter heb ik vandaag wel hulp gekregen van Ombudsrail om de (hopelijk bestaande) geluidsopname van mezelf en de klantendienst NMBS te bewaren om extra kracht te zetten aan de klacht.
Ik kan ook eens mijn verhaal doen aan de media, misschien het feit dat ik zelf bij NMBS werk een interessant genoeg verhaal kan maken :lol:
rvdborgt schreef: 12 apr 2026, 23:04 Bij de FOD Mobiliteit moet je wel de termijn in de gaten houden: klacht indienen binnen 3 maanden na de reactie van de NMBS.
Aangezien dit probleem precies over de EU-verordening gaat en de NMBS die gefaald heeft de verplichte bijstand te bieden, zou ik zelf naar de FOD gaan, zodat daar een bindende uitspraak over komt.
De termijn zal dus zeker geen probleem zijn. Ik ben wel zeer curieus naar de uitspraak... Normaal krijg ik binnen 30 dagen te horen of de klacht ontvankelijk is of niet. Ik ga er van uit dat dit het geval zal zijn.
Plaats reactie