Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.

Bericht door Shrek »

deadlock schreef: 27 apr 2026, 09:04 Is er trouwens ergens een compleet overzicht van alle spoorlijnen waarvan men in België besloten heeft danwel overweegt ze om te zetten naar 25KV ergens? En een planning?
Er zijn zeker geen officiële overzichten want er is niets beslist, maar in de wandelgangen worden enkel L154 en L43 nog genoemd.
groentje

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Persoonlijk zou ik op middellange termijn ook lijn 37 en aantakkingen overwegen, niet vooraleer de huidige installaties versleten zijn, maar veel materieel daar is al tweespannig, want het moet over de HSL, de materieelaanpassing is dus beperkt.
Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten. Ik ben ook geen uitzondering van eilandjes 25 kV, op de HSL na.
maarten

Bericht door maarten »

Dat de NMBS met MS30 niet inzet op meerspanningsmaterieel maakt het ook niet handig om meer om te bouwen. L37, maar dan dus ook L44, L49, L39 en L24.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 28 apr 2026, 05:09 Persoonlijk zou ik op middellange termijn ook lijn 37 en aantakkingen overwegen, niet vooraleer de huidige installaties versleten zijn, maar veel materieel daar is al tweespannig, want het moet over de HSL, de materieelaanpassing is dus beperkt.
Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
groentje schreef: 28 apr 2026, 05:09 Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten.
Maar dat doen zou België dus een stuk meer kosten dan de huidige situatie in stand houden en dat zonder enig voordeel, dat gaat dus niet gebeuren.
maarten

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 28 apr 2026, 10:19
groentje schreef: 28 apr 2026, 05:09 Persoonlijk zou ik op middellange termijn ook lijn 37 en aantakkingen overwegen, niet vooraleer de huidige installaties versleten zijn, maar veel materieel daar is al tweespannig, want het moet over de HSL, de materieelaanpassing is dus beperkt.
Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.
TKR

Bericht door TKR »

Het is dacht ik wel de bedoeling dat de MR30 hier binnenkort gaat rijden.
Shrek

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 28 apr 2026, 11:19
Shrek schreef: 28 apr 2026, 10:19
Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.
Ja het past, maar dan zou je in Welkenraedt een peperduur 25kV-onderstation moeten bouwen dat de helft van zijn levensduur maar voor de helft benut wordt. De kosten daarvoor zijn vele malen hoger dan voor het gewoon vervangen op 3kV en betalen zich nooit terug.
Plaats reactie