Er zijn zeker geen officiële overzichten want er is niets beslist, maar in de wandelgangen worden enkel L154 en L43 nog genoemd.
Herelektrificatie op 25kV
Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
Re: Herelektrificatie op 25kV
Persoonlijk zou ik op middellange termijn ook lijn 37 en aantakkingen overwegen, niet vooraleer de huidige installaties versleten zijn, maar veel materieel daar is al tweespannig, want het moet over de HSL, de materieelaanpassing is dus beperkt.
Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten. Ik ben ook geen uitzondering van eilandjes 25 kV, op de HSL na.
Als er verder nog wordt uitgebreid, denk ik eerder aan lijn 130A naar Erquelinnes, met hun verkeer dat naar Frankrijk ook al 25 kV moet lusten. Ik ben ook geen uitzondering van eilandjes 25 kV, op de HSL na.
Dat de NMBS met MS30 niet inzet op meerspanningsmaterieel maakt het ook niet handig om meer om te bouwen. L37, maar dan dus ook L44, L49, L39 en L24.
Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
Maar dat doen zou België dus een stuk meer kosten dan de huidige situatie in stand houden en dat zonder enig voordeel, dat gaat dus niet gebeuren.
Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.Shrek schreef: ↑28 apr 2026, 10:19Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.
Het is dacht ik wel de bedoeling dat de MR30 hier binnenkort gaat rijden.
Ja het past, maar dan zou je in Welkenraedt een peperduur 25kV-onderstation moeten bouwen dat de helft van zijn levensduur maar voor de helft benut wordt. De kosten daarvoor zijn vele malen hoger dan voor het gewoon vervangen op 3kV en betalen zich nooit terug.maarten schreef: ↑28 apr 2026, 11:19Dat past toch? Dan krijg je 25 kV in aansluiting aan het einde van HSL3. Daarna doe je Pepinster en als laatste Kinkempois.Shrek schreef: ↑28 apr 2026, 10:19Het "probleem" is dat er op L37 -in tegenstelling tot L162- gekozen is voor een stapsgewijze vernieuwing van de installaties. Er komt dus niet één periode waarin alles vervangen moet worden. De tractieonderstations van Pepinster en Kinkempois zijn nog decennia goed, dat van Welkenraedt wordt binnenkort vernieuwd.
M7 en HLE 18 zijn geschikt voor 25 kV, dus dat is geen beperking.
Het lijkt me niet handig om heel Kinkempois ook om te bouwen, wat doe je dan met bv L125A? Het meest logische zou dan zijn om de spanningssluis tussen Angleur en de brug over de Maas te leggen. Dan krijg je één 25 kV-net en ben je af van geïsoleerde baanvakken als L3 en 42. Ik weet alleen niet of treinen vanuit stilstand in Angleur voldoende snelheid kunnen halen om die neutrale zone te overbruggen.
Infrastructuur betaalt zelden alle investeringen terug als je rekening houdt met afschrijvingen en lopend onderhoud. Je moet ook de potentiële besparingen meerekenen die je krijgt door het creëren van een eenvormig net. Trouwens, er zijn nu toch ook onderstations voor de lijnen 3 en 42 en die werken waarschijnlijk ook niet op volle capaciteit met het relatief beperkt aantal treinen.
Je moet inderdaad ook rekening houden met rollend materieel, maar daar kan je pas besparen als in een grote zone het laatste stukje 3kV-bovenleiding weg gaat. Daar zijn we heel ver af, dus die besparing moet je niet tellen.DR-fan schreef: ↑29 apr 2026, 08:15Infrastructuur betaalt zelden alle investeringen terug als je rekening houdt met afschrijvingen en lopend onderhoud. Je moet ook de potentiële besparingen meerekenen die je krijgt door het creëren van een eenvormig net. Trouwens, er zijn nu toch ook onderstations voor de lijnen 3 en 42 en die werken waarschijnlijk ook niet op volle capaciteit met het relatief beperkt aantal treinen.
Het onderstation van HSL3 heeft inderdaad nog marge, maar dat is slecht gelegen om Welkenraedt en omstreken te voeden.
Het onderstation van L42 zit wel vol. Maar dit onderstation moet vervangen worden (Elia wilt de hoogspanningslijn er naartoe immers afbreken) waardoor er sowieso een nieuw onderstation moet komen. Daar is het dan de vraag of er effectief een nieuw groot 25kV-onderstation komt, dat zou dan L42 en L43 kunnen voeden, of dat men kiest voor kleine 3kV-eilandjes.
ALS je meer naar 25 kV gaat ombouwen (en ik weet ook dat wij hier over luchtkastelen praten) en als L43 (en waarom dan niet ook L162 op termijn) gedaan wordt, dan heb je in de buurt van Luik sowieso een onderstation nodig.
L166 wordt nu vanuit Achene (Ciney) gevoed, dat ligt nog onhandiger als Ayeneux van waar HSL3 gevoed wordt. Dan kun je misschien net zo goed in Romsee waar Ayeneux nu van gevoed wordt een 25 kV voeding bouwen.
Of Sart-Tilman.
L166 wordt nu vanuit Achene (Ciney) gevoed, dat ligt nog onhandiger als Ayeneux van waar HSL3 gevoed wordt. Dan kun je misschien net zo goed in Romsee waar Ayeneux nu van gevoed wordt een 25 kV voeding bouwen.
Of Sart-Tilman.
L162 wordt sowieso 25kV tegen 2029, dat is het enige ombouwproject dat effectief in aanbouw is.maarten schreef: ↑29 apr 2026, 10:55 ALS je meer naar 25 kV gaat ombouwen (en ik weet ook dat wij hier over luchtkastelen praten) en als L43 (en waarom dan niet ook L162 op termijn) gedaan wordt, dan heb je in de buurt van Luik sowieso een onderstation nodig.
Of Sart-Tilman.
Voor de L42/43 was er ooit het idee om een nieuw onderstation te bouwen in de buurt van Tilff, maar de komst van batterijtechnologie zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat dit niet doorgaat.
Ayeneux is niet geschikt om Welkenraedt te voeden zonder heel lange, dure feeders te bouwen. Dan heb je al evenveel verliezen als op 3kV en verliez je dus ook de belangrijkste reden om om te bouwen.