EuroCity Brussel - Rotterdam

Rene154

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Rene154 »

K V B schreef: 21 jun 2026, 07:12
Inderdaad. Ideaal zou volgens mij zijn om een snelle EC te hebben Brussel Z-C-N Mechelen - Antwerpen - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam ... en een "trage" Brussel Z-C-N Luchtaven - Mechelen - Antwerpen - Noorderkempen - Breda ...

Beide twee keer per uur.
Dan kan je daar nog een Essen - Antwerpen - Charleroi bij voegen en dan heeft Brussel - Antwerpen 6 ICs. Doe dan nog de S treinen elke 10 minuten en dan begint het op wat te lijken...
Met theoretisch 6 IC’s per uur zou je wat mij betreft ook nog kunnen kijken of je 2 daarvan niet laat stoppen in Mechelen. Met als doel reistijdverkorting tussen Brussel en Antwerpen.
Gent SP - Brussel-Zuid zit op 28 minuten, Antwerpen C - Brussel-Noord op 35 minuten, voor een vergelijkbare afstand.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Mechelen lijkt me net een iets te groot station om zomaar over te slaan, er zijn daar ook vele overstapmogelijkheden richting Dendermonde, Sint-Niklaas, Leuven, ...
Shrek

Bericht door Shrek »

Thorum schreef: 20 jun 2026, 22:20 Beide voorstellen zijn toch in de plaats van de bestaande tweede per uur, niet erbovenop.

En Eindhoven is een miljard keer logischer als eindstation voor de "trage" trein dan Rotterdam
Inderdaad. Ideaal zou volgens mij zijn om een snelle EC te hebben Brussel Z-C-N Mechelen - Antwerpen - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam ... en een "trage" Brussel Z-C-N Luchtaven - Mechelen - Antwerpen - Noorderkempen - Breda ...

Beide twee keer per uur.
Dan kan je daar nog een Essen - Antwerpen - Charleroi bij voegen en dan heeft Brussel - Antwerpen 6 ICs. Doe dan nog de S treinen elke 10 minuten en dan begint het op wat te lijken...
Maar daar is absoluut geen plaats voor op het spoor, welk bedrijf je de planning ook laat doen, het past gewoon niet. Hier helpt enkel de zwitserse oplossing: de geldbuidel open trekken en voor miljarden nieuwe tunnels beginnen bouwen.
Steven

Bericht door Steven »

Die snelle die je vermeld vind ik niet zo snel dat gaat aan de huidige dienstregeling tussen brussel en Antwerpen extra minuten toevoegen en dat doel heeft men niet met de ECD. Want het enige verschil tussen beide is dat die ene in de luchthaven stopt en de andere niet, dat verschil is te klein om nog van een snelle te spreken. Zeker als je weet dat bij de huidige EC de dienstregeling via de luchthaven ruim is en daar dus heel wat bufferminuten zitten.
Rene154

Bericht door Rene154 »

ovspotter_be schreef: 21 jun 2026, 11:43 Mechelen lijkt me net een iets te groot station om zomaar over te slaan, er zijn daar ook vele overstapmogelijkheden richting Dendermonde, Sint-Niklaas, Leuven, ...
Die verbindingen kun je dan prima laten aansluiten op de IC’s die nog wel op Mechelen stoppen tussen Antwerpen en Brussel. Een knoopmodel waarin je de treinen die aansluiting op elkaar bieden in hetzelfde tijdsframe stoppen. Buiten de knoop 2 IC’s per uur die doorrijden.

In die zin niet zoveel anders dan wat tussen Gent en Brussel gebeurt: 4 van de 6 IC’s tussen Gent en Brussel rijdt Aalst voorbij. Aalst telt 92.000 inwoners, Mechelen 90.000. Enige verschil is dat die IC’s die Aalst voorbij rijden, dat op iets grotere afstand doen van het station.
Rene154

Bericht door Rene154 »

Shrek schreef: 21 jun 2026, 11:46 Maar daar is absoluut geen plaats voor op het spoor, welk bedrijf je de planning ook laat doen, het past gewoon niet. Hier helpt enkel de zwitserse oplossing: de geldbuidel open trekken en voor miljarden nieuwe tunnels beginnen bouwen.
Dat is misschien de meest robuuste oplossing, maar is het daadwerkelijk de enige oplossing? Zeker met wat minder kostbare oplossingen rondom Y Groenenhoek en Nekkerspoel? + verbinding L25-L25N en de andere spooroptimalisaties op de NZV? I.c.m. niet meer stoppen op Mortsel Oude-God en eventueel ook voor die ene IC op Mechelen Nekkerspoel?

Voor S-treinen wellicht lastig op L27, maar IC’s op L25?
Plaats reactie