rdv schreef: ↑25 jun 2026, 21:00
trainlovertje schreef: ↑25 jun 2026, 20:45
Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Wellicht is omleiding via Montzen geen optie wegens geen lijnkennis?
Er werd expliciet omgeroepen dat er geen beschikbare omleidingen voor het traject Aken - Luik waren. Al bewijst de drielandentrein elk uur het tegendeel. Al kan het wel zijn dat de ICE 3Neo niet in het vrijruimteprofiel past langs de regionale lijntjes van de drielandentrein. En uiteraard is er het probleem van lijnenkennis dat zich spreidt over drie verschillende staten, met daarrrond telkens andere regels.
rvdborgt schreef:
Vermoedelijk bedoel je ICE 10? Zo te zien aangekomen in Luik met 3 uur vertraging en toen opgeheven. Hoe ging het in Luik dan verder?
Ik bedoelde inderdaad ICE 10; ICE 19 was de trein die bij de aanrijding betrokken was.
Hoe het afgelopen is? ICE 10 is uit Aken inderdaad met een drietal uur verder vertrokken tot Luik (afgeschaft tussen Brussel en Luik), maar zonder mij aan boord. Reizigers voor Brussel konden waarschijnlijk nog mee richting Brussel met ICE 318, die opgehouden werd in Keulen en daardoor een half uurtje later reed dan ICE 10.
Wat heb ik gedaan? Rond 21u45 werd er omgeroepen dat we rond 22u zouden vertrekken richting België, omdat de politie-interventie ten einde liep. Er werd gezegd dat de trein die betrokken was (ICE 19) daaropvolgend tot Aken zou rijden wanneer de vervangende bestuurder ter plaatse gebracht was en dat wij daarna konden vertrekken richting België. Deze kwam inderdaad rond 22u Aachen Hbf binnengereden. Om 22u30 waren we nog steeds niet vertrokken en werd er omgeroepen dat men niet op de hoogte was dat de begrafenisondernemer ter plaatse moest komen en dat alles nog wel even tijd in beslag zou nemen.
Omdat ik absoluut nog in Hasselt diende te geraken die avond en mijn laatste aansluiting in Luik op dat moment sowieso zou gaan missen (E545 van Luik-G tot Leuven en aansluitend E2622 tot Hasselt), wist ik dat er sowieso een taxi aan te pas ging komen. Omdat ik geen zin had om eventueel nog uren te wachten in Aken tot we zouden vertrekken naar Luik, heb ik een taxi uit Aken naar Hasselt genomen. Ik heb de Zugchef gevraagd wat hij van mijn idee vond en hij dacht hetzelfde wat ik dacht: waarschijnlijk gaat DB dit niet willen vergoeden, omdat de trein nog verder zou gaan rijden richting België en ik dus vanuit een eerder station een taxi op eigen houtje regel. Toch heb ik dit gedaan, omdat ik echt wel op een deftig uur in Hasselt moest geraken.
Ik ga een claim indienen voor vergoeding, maar ik vrees er wat voor.
Beetje jammer dat het zo is gelopen, want zowel bus 14 naar Eupen om 21u13 (aansluiting op E545 in Eupen) en de drielandentrein om 21u17 (aansluiting op E545 in Luik) heb ik bewust laten rijden in Aken, omdat ik daarvoor een kleine meerkost zou moeten gemaakt hebben. Alleszins voor de bus zou dat zo zijn, maar ik vermoed dat ik voor het gebruik van de drielandentrein ook best een apart ticket had moeten bijkopen gezien het tarifair kluwen daar deze ook Nederland doorkruist. Deze kost had ik in principe alsnog kunnen terugvorderen via de DB en had me algeheel wat minder gekost, waardoor het niet nemen van de bus of drielandentrein achteraf eerder een domme zet blijkt.