Ice verbinding Brussel Duitsland

trainlovertje
Berichten: 2944
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 23 jun 2026, 23:38 Sinds 22u vanavond rijdt er geen enkele trein meer in Duitsland door het compleet uitvallen van de GSMR. Nog geen prognose van hervatting.
Ik zit momenteel op ICE 319 met reisdoel Frankfurt. Rond 21u55 nog gewoon in Aken richting Frankfurt vertrokken alsof er niks aan de hand was, maar sinds 21u55 staan we stil te Aachen-Rothe Erde. Geen vooruitzichten, niks. Benieuwd waar ik vanavond/vannacht ga belanden… Al lees ik op de Drehscheibe voorzichtig positieve signalen dat het treinverkeer langzaam zou hernemen.

Opvallend: als ik in de DB Navigator kijk, lijkt het erop dat enkel in de regio Bayern wel nog treinen rijden op sommige plaatsen, zoals in de regio München.
HLE18
Berichten: 550
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

Er zijn toch ook nog plaatsen in Duitsland waar geen GSM-R is?
trainlovertje
Berichten: 2944
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: 24 jun 2026, 00:29
rdv schreef: 23 jun 2026, 23:38 Sinds 22u vanavond rijdt er geen enkele trein meer in Duitsland door het compleet uitvallen van de GSMR. Nog geen prognose van hervatting.
Ik zit momenteel op ICE 319 met reisdoel Frankfurt. Rond 21u55 nog gewoon in Aken richting Frankfurt vertrokken alsof er niks aan de hand was, maar sinds 21u55 staan we stil te Aachen-Rothe Erde. Geen vooruitzichten, niks. Benieuwd waar ik vanavond/vannacht ga belanden… Al lees ik op de Drehscheibe voorzichtig positieve signalen dat het treinverkeer langzaam zou hernemen.

Opvallend: als ik in de DB Navigator kijk, lijkt het erop dat enkel in de regio Bayern wel nog treinen rijden op sommige plaatsen, zoals in de regio München.
Na een kleine drie uur wachten te Aachen-Rothe Erde konden we verder rijden naar Frankfurt. Godzijdank was de HSL tussen Keulen en Frankfurt niet gesloten zoals voorzien, waardoor de omleiding via de Rijn kon komen te vervallen en de vertraging bij aankomst in Frankfurt slechts 1u45 bedroeg.

Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
rdv
Berichten: 1510
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Wellicht is omleiding via Montzen geen optie wegens geen lijnkennis?
rvdborgt
Berichten: 4959
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Vermoedelijk bedoel je ICE 10? Zo te zien aangekomen in Luik met 3 uur vertraging en toen opgeheven. Hoe ging het in Luik dan verder?
260689
Berichten: 4009
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

De ES 475 rijd via Montzen en Aachen-West.
rdv
Berichten: 1510
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23330
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Nederland en België alvast wel en kan mij niet inbeelden dat andere landen een uitzondering maken. Een treinbestuurder heeft namelijk een rijbewijs en een aanvullend bevoegdheidsbewijs dat Europees is afgesproken. Op dat laatste staan een aantal belangrijke zaken vermeld. Taalkennis, materieelkennis EN lijnkennis.
rvdborgt
Berichten: 4959
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23330
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 26 jun 2026, 11:12
rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Wat men enkel zal toepassen om een trein rond een probleem te leiden maar niet om gewoon verkeer te organiseren. Als machinist is het echt wel belangrijk om je rempunten te kennen voor je stations en zones met beperkingen.
ovspotter_be
Berichten: 1572
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In België mag je rijden op lijnen waar je geen lijnkennis voor hebt als je wordt vergezeld van iemand die wel lijnkennis heeft (een zogenaamde loods).
rdv
Berichten: 1510
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Steven schreef: 26 jun 2026, 20:09
rvdborgt schreef: 26 jun 2026, 11:12
rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Dat zal het dan wellicht geweest zijn waarnaar verwezen werd.

Onlangs werd ik in het Ruhrgebied ongepland rondgeleid via allerlei kleine industrielijntjes tussen Duisburg en Dortmund), ik kan me moeilijk inbeelden dat alle ICE bestuurders die lijnen kennen. Of de omleiding die onlangs gebruikt werd voor de ICE Brussel, via Krefeld, Neuss etc (dus niet de gewone omleidingsroute met kopmaken in Rheydt en via Grevenbroich).
Ruben
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Ruben »

Ik dacht me te herinneren van een overleg met SBB-collega's lange tijd geleden dat je daar ook kon omgeleid worden zonder lijnkennis, maar dan ook maar met een maximale snelheid (80 km/u?) mocht rijden.
AlexNL
Berichten: 2402
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef: 26 jun 2026, 11:12
rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Er zijn trajecten in Duitsland waar rijden zonder wegbekendheid expliciet verboden is. Anders mag het dus wel, maar inderdaad max 100 km/u en bij wijze van uitzondering.

Machinist Peterle Sky heeft er een aantal maanden geleden een Q&A-video over gemaakt (in het Duits):
Die Streckenkenntnis
trainlovertje
Berichten: 2944
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 25 jun 2026, 21:00
trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Wellicht is omleiding via Montzen geen optie wegens geen lijnkennis?
Er werd expliciet omgeroepen dat er geen beschikbare omleidingen voor het traject Aken - Luik waren. Al bewijst de drielandentrein elk uur het tegendeel. Al kan het wel zijn dat de ICE 3Neo niet in het vrijruimteprofiel past langs de regionale lijntjes van de drielandentrein. En uiteraard is er het probleem van lijnenkennis dat zich spreidt over drie verschillende staten, met daarrrond telkens andere regels.
rvdborgt schreef: Vermoedelijk bedoel je ICE 10? Zo te zien aangekomen in Luik met 3 uur vertraging en toen opgeheven. Hoe ging het in Luik dan verder?
Ik bedoelde inderdaad ICE 10; ICE 19 was de trein die bij de aanrijding betrokken was.

Hoe het afgelopen is? ICE 10 is uit Aken inderdaad met een drietal uur verder vertrokken tot Luik (afgeschaft tussen Brussel en Luik), maar zonder mij aan boord. Reizigers voor Brussel konden waarschijnlijk nog mee richting Brussel met ICE 318, die opgehouden werd in Keulen en daardoor een half uurtje later reed dan ICE 10.

Wat heb ik gedaan? Rond 21u45 werd er omgeroepen dat we rond 22u zouden vertrekken richting België, omdat de politie-interventie ten einde liep. Er werd gezegd dat de trein die betrokken was (ICE 19) daaropvolgend tot Aken zou rijden wanneer de vervangende bestuurder ter plaatse gebracht was en dat wij daarna konden vertrekken richting België. Deze kwam inderdaad rond 22u Aachen Hbf binnengereden. Om 22u30 waren we nog steeds niet vertrokken en werd er omgeroepen dat men niet op de hoogte was dat de begrafenisondernemer ter plaatse moest komen en dat alles nog wel even tijd in beslag zou nemen.
Omdat ik absoluut nog in Hasselt diende te geraken die avond en mijn laatste aansluiting in Luik op dat moment sowieso zou gaan missen (E545 van Luik-G tot Leuven en aansluitend E2622 tot Hasselt), wist ik dat er sowieso een taxi aan te pas ging komen. Omdat ik geen zin had om eventueel nog uren te wachten in Aken tot we zouden vertrekken naar Luik, heb ik een taxi uit Aken naar Hasselt genomen. Ik heb de Zugchef gevraagd wat hij van mijn idee vond en hij dacht hetzelfde wat ik dacht: waarschijnlijk gaat DB dit niet willen vergoeden, omdat de trein nog verder zou gaan rijden richting België en ik dus vanuit een eerder station een taxi op eigen houtje regel. Toch heb ik dit gedaan, omdat ik echt wel op een deftig uur in Hasselt moest geraken.
Ik ga een claim indienen voor vergoeding, maar ik vrees er wat voor.

Beetje jammer dat het zo is gelopen, want zowel bus 14 naar Eupen om 21u13 (aansluiting op E545 in Eupen) en de drielandentrein om 21u17 (aansluiting op E545 in Luik) heb ik bewust laten rijden in Aken, omdat ik daarvoor een kleine meerkost zou moeten gemaakt hebben. Alleszins voor de bus zou dat zo zijn, maar ik vermoed dat ik voor het gebruik van de drielandentrein ook best een apart ticket had moeten bijkopen gezien het tarifair kluwen daar deze ook Nederland doorkruist. Deze kost had ik in principe alsnog kunnen terugvorderen via de DB en had me algeheel wat minder gekost, waardoor het niet nemen van de bus of drielandentrein achteraf eerder een domme zet blijkt.
Plaats reactie