maarten schreef: ↑28 jul 2026, 08:45
En hoeveel treinen komen er nu in het duitse taalgebied? Twee IC's en een paar S-treinen?
Enkel de IC Oostende <> Eupen alsook S41 Liège <> Aachen, station Welkenraedt ligt nog net aan de Franstalige kant van de taalgrens.
Enige stations in het Duitstalig gedeelte zijn bij mijn weten Hergenrath en Eupen.
rvdborgt schreef: ↑28 jul 2026, 15:21De opstellers van de wet hadden een heel ander doel voor ogen: de gelijkstelling van de nationale talen. Als je omroept in een andere taal dan de taal/talen van de regio waar je je bevindt, dan moet je alle nationale talen gebruiken, want waarom de ene taal wel en de andere niet?
Een mooie bijvangst is wellicht dat het de hoeveelheid geklets ook een beetje beperkt. Als je dezelfde boodschap in twee of meer talen moet aankondigen dan houd je het vanzelf wat zakelijker.
Haha. Nee. Ik weet niet meer waar, maar ik heb meegemaakt dat er een heel verhaal werd gehouden, en toen in het Frans, en het Duits, en het Engels.
Ik had echt zo iets van "hou nou eens eindelijk je kop!".
maarten schreef: ↑29 jul 2026, 08:23
Haha. Nee. Ik weet niet meer waar, maar ik heb meegemaakt dat er een heel verhaal werd gehouden, en toen in het Frans, en het Duits, en het Engels.
Ik had echt zo iets van "hou nou eens eindelijk je kop!".
Dat heb ik wel vaker. Hoe dikwijls hoor je de tbg niet omroepen vlak voor of vlak na de automatische omroep? Met dove of blinde reizigers kan het niets te maken hebben, want de schermen geven alle nodige informatie, als ze correct functioneren. Ik verbaas me er trouwens over dat in deze hele discussie het omroepen door de tbg nergens in vraag gesteld wordt. Het zou in een veelvoud van de gevallen alle discussies kunnen uitsluiten. Ik geef er de voorkeur aan dat de tbg zich eens laat zien/controleert en dat hij zijn functie als DJ alleen opneemt in noodgevallen.
Vorige week hoorde ik op de trein van Luxembourg naar Aarlon, bestaande uit M7’s dus een NMBS trein, de treinbegeleider van de CFL alle stations in het Luxemburgs en Frans aankondigingen. Bij aankomst in Aarlon gaf hij ook de overstapinfo en verdere goede reis boodschap in beide talen.
Hiermee beging hij dus strikt genomen een overtreding van de Belgische taalwetgeving want het speelt hierbij geen rol dat hij in dienst is van de CFL.
Wat mij betreft geen enkel probleem dat hij dit deed maar wel een illustratie dat er nieuwe wetgeving nodig is voor de communicatie bij het openbaar vervoer. Maar jammer genoeg zit dat er niet in aangezien daar een tweederde meerderheid voor nodig is.
Maar dus volgens de strikte taalwetgeving is de NMBS in overtreding omdat deze man in België zo klantvriendelijk is om ook het Luxemburgs te blijven gebruiken.
Olivier_Doorne schreef: ↑29 jul 2026, 13:55Maar dus volgens de strikte taalwetgeving is de NMBS in overtreding omdat deze man in België zo klantvriendelijk is om ook het Luxemburgs te blijven gebruiken.
Het gebruik van het Luxemburgs is hier niet het probleem, wel de afwezigheid van twee landstalen daarbij. Maar goed, ik heb de Luxemburgers wel meer rare dingen zien doen in België (zoals de AVG draaien en dan pas fluiten en de deuren sluiten).
Als ik het me goed herinner is het geval Aarlen ook bekend om een andere taalklacht toen een vertrek werd aangekondigd "à la voie une". Als gevolg daarvan zouden ze het aangepast hebben naar "à la première voie" Geen idee of het echt gebeurd dan wel pure folklore is.