rijtuigen I6-I10-I11

Alles over reizigerstreinen in België.
trainfan03

Re: rijtuigen I6-I10-I11

Bericht door trainfan03 »

kristofvt schreef: 10 mei 2026, 23:24 Volgens Beluxtrains https://www.beluxtrains.net/nl/index.ph ... 26&period= zijn er geen I6 rijtuigen meer in actieve dienst.
Ik merk zelf dat BeluxTrains niet altijd even accuraat is. De samenstelling van veel P-treinen is niet meer up to date, zelfs na melding via het contactformulier. Er zijn nog planmatig 2x I6A actief op de P7002-8001.
https://tracker.treinfo.be/search?type= ... _type&q=I6
overweg13

Bericht door overweg13 »

Heb je ook de meest recente update bekeken?
Met vriendelijke groet

overweg13
Ruben

Bericht door Ruben »

Groeten vanuit een I6 :wink:
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

overweg13 schreef: 12 mei 2026, 12:54 Heb je ook de meest recente update bekeken?
Ik zie inderdaad dat er een update is geweest op 10/05. Wel een beetje laat, de meeste ritten hadden al langer aangepaste samenstellingen, dus de data zijn incorrect bij sommige ritten, maar goed dat het is aangepast!
Davyd

Bericht door Davyd »

De 2 I6A rijtuigen maken idd nog steeds deel uit van P7002 en P8001. Regelmatig problemen met de deuren maar reizen nog dagelijks mee.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Ik zag daarnet HLE 1856 met een zestal I10-rijtuigen passeren in Liederkerke en wachten in Denderleeuw. Ik vermoed dat ie vanaf lijn 50 spoorlijn 50A ging oprijden. Ik zat ik in de S8 6585.
Bijlagen
P1060083.JPG
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Was een overbrenging vanuit Aulnoye-Aymeries (geen idee wat die I10 daar deed) richting Oostende.
wbrm

Bericht door wbrm »

Vermoedelijk testritten gereden in het kader van de toelatingsritten van de Siemens Vectron in Frankrijk.
Ruben

Bericht door Ruben »

In de zomer werd P8001 gereden met M6. Het gebeurt nog wel dat die in de zomer met iets anders rijdt, maar blijkbaar is dat nu na de zomer ook zo gebleven. Dit betekent wellicht het definitieve einde van I6 op die trein? :(
klaas

Bericht door klaas »

Tot die conclusie was ik ook gekomen. Meer zelfs, ik denk dat dat het definitieve einde tout court is van de I6. En de I10 is ook van alle P-treinen gehaald, waardoor de I10-rijtuigen in de 5XX Eupen-Oostende de laatste in dienst zijn. En ik denk dat dat ook niet lang meer zal duren.
rdv

Bericht door rdv »

GoVolta wil extra rijtuigen kopen, mss gaan de I10 daar naartoe?

Interessant is dat de extra rijtuigen voor de trein naar Parijs zijn, met stop in Antwerpen en Gent, dus concurrentie voor Eurostar en OuiGo (en een beetje voor de IC Antwerpen - Gent - Lille, aangezien sommigen die ook gebruiken in combinatie met een TGV naar Parijs)
dovaere

Bericht door dovaere »

rdv schreef: 10 sep 2026, 10:49 GoVolta wil extra rijtuigen kopen, mss gaan de I10 daar naartoe?
Interessant is dat de extra rijtuigen voor de trein naar Parijs zijn, met stop in Antwerpen en Gent, dus concurrentie voor Eurostar en OuiGo (en een beetje voor de IC Antwerpen - Gent - Lille, aangezien sommigen die ook gebruiken in combinatie met een TGV naar Parijs)
Geen concurrentie voor Eurostar, andere snelheid en marktsegment.

Weinig concurrentie voor de IC Antwerpen-Gent-Lille want daarop zitten weinig doorgaande reizigers NL/B-Parijs en GoVolta verkoopt geen binnenlandse Belgische tickets.
Ik had hier trouwens begrepen dat de NMBS eraan denkt de doorgaande verbinding naar Lille in de toekomst op te knippen, zodat het intercity-karakter helemaal verdwijnt?
NMBS/SNCF zien dit zelf niet als volwaardige doorgaande internationale verbinding want ze bieden daar geen doorgaande tickets aan of iets anders dat beschermt tegen treinvertraging die je overstap breekt.
Ik ben trouwens verrast nu ik zie dat er op dit moment wel een haalbare aansluiting mogelijk is in Lille-Flandres op een Parijs-TGV, want een paar jaar geleden was er nog een problematische overstaptijd van een vol uur.

Concurrentie met Ouigo: gedeeltelijk, maar ze bedienen elk een ander gebied: Nederland-West/Oost-Vlaanderen-Arras-Amiens tegenover Brussel-Mons.
En de NMBS wil duidelijk de i10 niet meer gebruiken. De NMBS kan daardoor haar aandeelhouders/inwoners van België het best dienen door de rijtuigen te verkopen aan een vervoerder die hier wel iets in ziet.
rdv

Bericht door rdv »

dovaere schreef: 10 sep 2026, 11:59
rdv schreef: 10 sep 2026, 10:49 GoVolta wil extra rijtuigen kopen, mss gaan de I10 daar naartoe?
Ik had hier trouwens begrepen dat de NMBS eraan denkt de doorgaande verbinding naar Lille in de toekomst op te knippen, zodat het intercity-karakter helemaal verdwijnt?
NMBS/SNCF zien dit zelf niet als volwaardige doorgaande internationale verbinding want ze bieden daar geen doorgaande tickets aan of iets anders dat beschermt tegen treinvertraging die je overstap breekt.
Onlangs had ik in Lille mijn overstap op de TGV gemist door een geschrapte IC naar Lille vanuit Lokeren. Zonder problemen omgeboekt door SNCF (ze waren zelfs niet geinteresseerd in mijn doorgaand ticket), en NMBS internationaal heeft de compensatie berekend op het hele ticket (Lokeren - Lille - Parijs) terwijl ik enkel compensatie voor Lille - Parijs had verwacht (ik had in één keer geboekt). NMBS heeft bovenop het deel van Lokeren naar Lille gecompenseerd (ik had dat aangevraagd omdat ik ervan uit ging dat dit twee verschillende tickets waren).
Als je Lokeren - Parijs opvraagt, wordt je vaak via Lille gestuurd.

Momenteel is er een stilstand van 12 minuten in Kortrijk en 10 minuten in Moeskroen (behalve in de spits als er bijkomende stations bedient worden). Dus echt intercity is dat nu ook al niet. Er moet ook regelmatig bijkomend worden overgestapt omdat het materieel Frankrijk niet in mag/kan (was ook het geval bij mijn annulering, alleen was er in Kortrijk geen vervangmaterieel voor de verdere reis).

Ik ben het met je eens dat het twee verschillende producten zijn, maar om te zeggen dat er geen concurrentie is, klopt ook niet. Als ik om professionele redenen naar Parijs moet, en OuiGo past in mijn timing en is 20 EUR ipv 90+ EUR voor de Eurostar, dan moet ik zelfs van mijn werkgever met de OuiGo. GoVolta zal vanuit Gent sneller zijn dan IC + OuiGo (maar qua timing niet zo geschikt).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 10 sep 2026, 13:25 Onlangs had ik in Lille mijn overstap op de TGV gemist door een geschrapte IC naar Lille vanuit Lokeren. Zonder problemen omgeboekt door SNCF (ze waren zelfs niet geinteresseerd in mijn doorgaand ticket), en NMBS internationaal heeft de compensatie berekend op het hele ticket (Lokeren - Lille - Parijs) terwijl ik enkel compensatie voor Lille - Parijs had verwacht (ik had in één keer geboekt).
Aangezien je in Lille van SNCF naar SNCF overstapt, is het 1 doorgaande overeenkomst.
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 10 sep 2026, 14:29
rdv schreef: 10 sep 2026, 13:25 Onlangs had ik in Lille mijn overstap op de TGV gemist door een geschrapte IC naar Lille vanuit Lokeren. Zonder problemen omgeboekt door SNCF (ze waren zelfs niet geinteresseerd in mijn doorgaand ticket), en NMBS internationaal heeft de compensatie berekend op het hele ticket (Lokeren - Lille - Parijs) terwijl ik enkel compensatie voor Lille - Parijs had verwacht (ik had in één keer geboekt).
Aangezien je in Lille van SNCF naar SNCF overstapt, is het 1 doorgaande overeenkomst.
Bedankt, dat zal dan sinds die Europese verordening van 2021 zijn.
Ik weet dat het (hier ergens, maar waar?) eerder besproken is, maar het is toch wel een soep en niemand van de vervoerders doet blijkbaar de moeite om dit duidelijk uit te leggen. Bij de NMBS vind ik de uitleg hierover ook niet terug.
Bij het boeken van deze verbinding kom ik enkel weer op de vage zinnetjes "Als je reis uit meerdere aansluitende treinen bestaat, krijg je meerdere tickets die elk een afzonderlijk vervoerscontract vormen, behalve bij een opeenvolging van treinen zonder verplichte plaatsreservering (die dan door één ticket gedekt wordt)". Dat zinnetje suggereert enkel dat dit geen doorgaande overeenkomst is.

Maar ik gaf vooral een samenvatting van mijn eigen frustraties bij het boeken van B-F-reizen. Vorig jaar botste ik op het feit dat de SNCF helemaal geen tickets verkoopt in het buitenland (behalve hun eigen treinen). En ik was gedwongen om het Franse deel wel bij de SNCF te kopen omdat de gewenste regionale lijnen in Frankrijk dan weer helemaal niet bij de NMBS te vinden waren. Nog los van de problemen met de verschillende openingsdata van de verkoop.
Voor mij was er dus helemaal geen doorgaand ticket.
En op mij geeft dat de indruk dat de NMBS+SNCF eigenlijk niet echt actief is op dit soort grensoverschrijdende reizen.
Het openen voor concurrentie kan hier alleen maar een heel goede invloed kan hebben op hoe NMBS+SNCF zich opstellen om de reizigers te dienen. meest nog de SNCF.

Ik word trouwens echt niet gelukkig bij de boodschap dat je bij treinproblemen je ticket ergens kunt gaan omboeken als je maar het juiste loket vindt en in een wachtrij gaat staan. Of telefoneren in een vreemde taal op voorwaarde dat je eerst het goede telefoonnummer vindt. (Deze zomer waren we met het gezin gestrand op een onbemand station).
En ik word evenmin gelukkig bij de belofte dat je compensatie krijgt, op voorwaarde dat je je eerst door een drempel van administratie doorworstelt.

Het enige waar ik vrolijk van word, is als ik weet dat een treinticket ons bij treinproblemen simpelweg het recht geeft op de logische vervangtrein te stappen en daar een vrij plaatsje te zoeken, zonder dat ik de teleurgestelde gezinsleden moet uitleggen dat we eerst administratie moeten regelen. Het Duitse systeem dus.
Plaats reactie