rvdborgt schreef: ↑10 sep 2026, 14:29
rdv schreef: ↑10 sep 2026, 13:25
Onlangs had ik in Lille mijn overstap op de TGV gemist door een geschrapte IC naar Lille vanuit Lokeren. Zonder problemen omgeboekt door SNCF (ze waren zelfs niet geinteresseerd in mijn doorgaand ticket), en NMBS internationaal heeft de compensatie berekend op het hele ticket (Lokeren - Lille - Parijs) terwijl ik enkel compensatie voor Lille - Parijs had verwacht (ik had in één keer geboekt).
Aangezien je in Lille van SNCF naar SNCF overstapt, is het 1 doorgaande overeenkomst.
Bedankt, dat zal dan sinds die Europese verordening van 2021 zijn.
Ik weet dat het (hier ergens, maar waar?) eerder besproken is, maar het is toch wel een soep en niemand van de vervoerders doet blijkbaar de moeite om dit duidelijk uit te leggen. Bij de NMBS vind ik de uitleg hierover ook niet terug.
Bij het boeken van deze verbinding kom ik enkel weer op de vage zinnetjes "
Als je reis uit meerdere aansluitende treinen bestaat, krijg je meerdere tickets die elk een afzonderlijk vervoerscontract vormen, behalve bij een opeenvolging van treinen zonder verplichte plaatsreservering (die dan door één ticket gedekt wordt)". Dat zinnetje suggereert enkel dat dit geen doorgaande overeenkomst is.
Maar ik gaf vooral een samenvatting van mijn eigen frustraties bij het boeken van B-F-reizen. Vorig jaar botste ik op het feit dat de SNCF helemaal geen tickets verkoopt in het buitenland (behalve hun eigen treinen). En ik was gedwongen om het Franse deel wel bij de SNCF te kopen omdat de gewenste regionale lijnen in Frankrijk dan weer helemaal niet bij de NMBS te vinden waren. Nog los van de problemen met de verschillende openingsdata van de verkoop.
Voor mij was er dus helemaal geen doorgaand ticket.
En op mij geeft dat de indruk dat de NMBS+SNCF eigenlijk niet echt actief is op dit soort grensoverschrijdende reizen.
Het openen voor concurrentie kan hier alleen maar een heel goede invloed kan hebben op hoe NMBS+SNCF zich opstellen om de reizigers te dienen. meest nog de SNCF.
Ik word trouwens echt niet gelukkig bij de boodschap dat je bij treinproblemen je ticket ergens kunt gaan omboeken als je maar het juiste loket vindt en in een wachtrij gaat staan. Of telefoneren in een vreemde taal op voorwaarde dat je eerst het goede telefoonnummer vindt. (Deze zomer waren we met het gezin gestrand op een onbemand station).
En ik word evenmin gelukkig bij de belofte dat je compensatie krijgt, op voorwaarde dat je je eerst door een drempel van administratie doorworstelt.
Het enige waar ik vrolijk van word, is als ik weet dat een treinticket ons bij treinproblemen simpelweg het recht geeft op de logische vervangtrein te stappen en daar een vrij plaatsje te zoeken, zonder dat ik de teleurgestelde gezinsleden moet uitleggen dat we eerst administratie moeten regelen. Het Duitse systeem dus.