Belgische machinist moet Nederlands spreken
- e49memling
hoe lang is da geleden? de taal problemenen en regels stellen zich nog ni zolang op wettelijke basis, vroeger werd alles meer blauw blauw gelatensncf-sncb schreef:Ik heb eens gehoord van een vriend die kreeg een cabinerit aangeboden in een ICE van Utrecht tot Düsseldorf HBF, en die mcn sprak GEEN WOORD nederlands!
Hoe het vroeger was, heeft geen belang. We leven vandaag. 'Morgen is vandaag gisteren', is voor mij een bekende uitspraak. 
Het gaat er over dat er een wettelijke regeling is en dat die dient te worden gerespecteerd. In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer. Waarom kan dit niet in België? Omdat we mekaar het leven zuur willen maken?

Het gaat er over dat er een wettelijke regeling is en dat die dient te worden gerespecteerd. In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer. Waarom kan dit niet in België? Omdat we mekaar het leven zuur willen maken?

We hebben het niet collectief over Hearrenfean als we Heerenveen bedoelenGregske schreef:In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer.

Maar jullie zijn toch bezig met een taalstrijd? Dan plakken ze weer eens alle vlaamse namen af op de borden. Dat heb ik een geweten toen ik door Belgie naar NL terug ging.

Je versterkt mijn bericht TSP. Die taalstrijd is er door diverse oorzaken maar vooral het feit dat men niet buigzaam is. Als men buigzamer was langs beide kanten en de Francofoon eens Nederlands leerde in Brussel en de rand, was er al veel beter in dit land.TSP schreef:We hebben het niet collectief over Hearrenfean als we Heerenveen bedoelenGregske schreef:In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer.De echte friezen natuurlijk wel
![]()
Maar jullie zijn toch bezig met een taalstrijd? Dan plakken ze weer eens alle vlaamse namen af op de borden. Dat heb ik een geweten toen ik door Belgie naar NL terug ging.![]()
Ik ben een halve Nederlander

En toch is het omgekeerde waarschijnlijkerpietje schreef:Aan uw woonplaats te zien zijt ge eigenlijk nen 'ollander die graag Belg zou zijn.
![]()
![]()
![]()

Tja, tussen Mark en Aa (het is dan wel te zien welke Aa je bedoeltsncf-sncb schreef:En ikke dan?pietje schreef:Aan uw woonplaats te zien zijt ge eigenlijk nen 'ollander die graag Belg zou zijn.
![]()
![]()
![]()
![]()

Als ik mij niet vergis, loopt er één in Oud-Turnhout en één in Wuustwezel. In deze optiek woon ik ook tussen Mark en Aa