Belgische machinist moet Nederlands spreken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
e49memling

Bericht door e49memling »

Kenden die Nederlandse machinisten voldoende Frans toen ze tot Luik reden?
Daar heb ik ook mijn twijfels over, ik had zo eens een TB van de verbinding Luik-Maastricht in het Frans aangesproken denkende dat het een Luikenaar was, maar buiten eu en non kwam er toch niet veel uit.
Steven

Bericht door Steven »

tja niks aan te doen, allemaal gevolg van eu regels, de nederlanders zijn er gewoon als de kippen bij om ze goed toe te passen, wij met ons meertalig landje hebben precies regels die maar voor een deel van de bevolking degelijk werken :(
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

We NLers zijn misschien banger om vast te komen zitten in het buitenland en weigeren gewoon om naar het buitenland te rijden.
De Belgen durfen misschien meer. :lol:
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ik heb eens gehoord van een vriend die kreeg een cabinerit aangeboden in een ICE van Utrecht tot Düsseldorf HBF, en die mcn sprak GEEN WOORD nederlands!
Steven

Bericht door Steven »

sncf-sncb schreef:Ik heb eens gehoord van een vriend die kreeg een cabinerit aangeboden in een ICE van Utrecht tot Düsseldorf HBF, en die mcn sprak GEEN WOORD nederlands!
hoe lang is da geleden? de taal problemenen en regels stellen zich nog ni zolang op wettelijke basis, vroeger werd alles meer blauw blauw gelaten
Gregske

Bericht door Gregske »

Hoe het vroeger was, heeft geen belang. We leven vandaag. 'Morgen is vandaag gisteren', is voor mij een bekende uitspraak. 8)

Het gaat er over dat er een wettelijke regeling is en dat die dient te worden gerespecteerd. In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer. Waarom kan dit niet in België? Omdat we mekaar het leven zuur willen maken? :cool:
TSP

Bericht door TSP »

Gregske schreef:In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer.
We hebben het niet collectief over Hearrenfean als we Heerenveen bedoelen :wink: De echte friezen natuurlijk wel 8)

Maar jullie zijn toch bezig met een taalstrijd? Dan plakken ze weer eens alle vlaamse namen af op de borden. Dat heb ik een geweten toen ik door Belgie naar NL terug ging. :wink: :)
Gregske

Bericht door Gregske »

TSP schreef:
Gregske schreef:In Nederland moeten de gemeenten in Fryslan al langer in het Fries worden gespeld en daar houdt men zich aan in het officiële communicatieverkeer.
We hebben het niet collectief over Hearrenfean als we Heerenveen bedoelen :wink: De echte friezen natuurlijk wel 8)

Maar jullie zijn toch bezig met een taalstrijd? Dan plakken ze weer eens alle vlaamse namen af op de borden. Dat heb ik een geweten toen ik door Belgie naar NL terug ging. :wink: :)
Je versterkt mijn bericht TSP. Die taalstrijd is er door diverse oorzaken maar vooral het feit dat men niet buigzaam is. Als men buigzamer was langs beide kanten en de Francofoon eens Nederlands leerde in Brussel en de rand, was er al veel beter in dit land.

Ik ben een halve Nederlander :wink: en voel me een Europeaan. Ik ben er daarom voor dat er eens op alle grote stations in de Benelux viertalig wordt omgeroepen. Maar neen, uit egoïsme, eigenbelang en laksheid vertikken we het om de ander een hand te geven. 8)
pietje

Bericht door pietje »

Aan uw woonplaats te zien zijt ge eigenlijk nen 'ollander die graag Belg zou zijn.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Gregske

Bericht door Gregske »

pietje schreef:Aan uw woonplaats te zien zijt ge eigenlijk nen 'ollander die graag Belg zou zijn.
En toch is het omgekeerde waarschijnlijker :mrgreen:. Neen, als ik een nationaliteit moest uitkiezen, werd het zeer zeker Europeaan (wat niet wil zeggen dat ik blij ben met het EU van de 25 en 27, de grondwet, ...).
Accelerat

Bericht door Accelerat »

pietje schreef:Aan uw woonplaats te zien zijt ge eigenlijk nen 'ollander die graag Belg zou zijn.
En ikke dan? :P :oops:
nicken

Bericht door nicken »

sncf-sncb schreef:
Hoe gaat da liedje ook weer van een paar jaar geleden :D
Gregske

Bericht door Gregske »

sncf-sncb schreef:
Tja, tussen Mark en Aa (het is dan wel te zien welke Aa je bedoelt ;-).

Als ik mij niet vergis, loopt er één in Oud-Turnhout en één in Wuustwezel. In deze optiek woon ik ook tussen Mark en Aa :lol:
Wover

Bericht door Wover »

Er loopt er ook een op de grens tussen Herentals en Vorselaar, maar dat is maar een klein beekje en ik weet totaal niet hoe ze stroomt :).
Gregske

Bericht door Gregske »

Wover schreef:Er loopt er ook een op de grens tussen Herentals en Vorselaar, maar dat is maar een klein beekje en ik weet totaal niet hoe ze stroomt :).
Naar beneden :mrgreen:
Plaats reactie