Bij het patrimonium hebben we 7 M2's weten te bewaren
M2A 41022 (groen)
M2AB 43269 (groen)
M2 BDR 49911 (ook begeleiding stoom)
M2 B 42506 (groen)
M2 B 42306 (groen)
M2 B (nog in Châtelet)
M2 B (nog in Châtelet)
De nrs. van die 2 laatste ben ik vergeten (ben deze week nochthans nog daar geweest ). Dit jaar worden ze ook nog groen en komen binnenkort in actie, maar later daarover meer...
Het is men stille wens ook nog een BDX diesel aan de haak te slaan (in FSR staan er nog 2). De slechtste 'B' gaat er dan uit en geeft onderdelen vrij voor de BDR (bogies!) en BDX.
tt44ta46 schreef:
De nrs. van die 2 laatste ben ik vergeten (ben deze week nochthans nog daar geweest ). Dit jaar worden ze ook nog groen en komen binnenkort in actie, maar later daarover meer...
Hallo,
Vanwara komt die R in BDR? Heeft men dara een 'restaurantsafdling' in geplaatst?
En stel dta men die Bdx ook bewaard, kan men dara dan met rijden? Maw hebben die rijtuigen daar de juiste kabels voor?
Alvast bednakt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Groeten,
Joris De Mol
De rijtuigen worden in Schaarbeek momenteel mooier aangepakt dan het 'snel snel' voor de rit met 29.013 op 16/12. Dit gebeurt in de electrische werkplaats gans op het einde van de terreinen van Schaarbeek, toegang in principe niet toegelaten. Maar binnenkort worden ze officieel voorgesteld!
Men heeft enkele M2's inderdaad voorzien van een keukenafdeling, die naar het schijnt evenwel nooit dienst deed... Ze zijn te herkennen aan nog 1 reizigersraampje minder dan bij de 'normale' BD's.
Niet alle bewaarde M2's kunnen in TD rijden, alleszins wel al de A en de AB. Maar tijd brengt raad en de overgebleven TD's waren in algemene slechte toestand wegens eerst buiten dienst...
jammer dat de NMBS de BDX elekt nooit aangepast heeft om in trekduw te rijden met M4 rijtuigen (en HLE-25).
Dit had met een minimale investering gekund: M2 BDX: de balg vervangen door een metalen flens met rubberen strip + plaatsen van verloopstekker/verloopkabel compatible met TD bekabeling M4; plaatsen van een verloopstekker/verloopkable op de HLE25.
bobby schreef:jammer dat de NMBS de BDX elekt nooit aangepast heeft om in trekduw te rijden met M4 rijtuigen (en HLE-25).
Dit had met een minimale investering gekund: M2 BDX: de balg vervangen door een metalen flens met rubberen strip + plaatsen van verloopstekker/verloopkabel compatible met TD bekabeling M4; plaatsen van een verloopstekker/verloopkable op de HLE25.
hmm ik denk niet dat dat een goed idee is...
M2 en M4 hebben toch wel een groot comfortverschil voor de reizigers
andere verschillen, geen omroepinstallatie, draaiende en statische omvormers voor batterijlading (en dus andere spanningen voor bedieningen van allerlei hulpkringen), geen verluchtingsinstallatie, ...