bijnaongeval L69

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

bijnaongeval L69

Bericht door 5307 »

ik zal maar eens mijn verhaal doen zeker?? :(

ik kom van school en stap op de IC richting poperinge. (ik woon tevens te wervik). hij vertrekt... we stoppen in bissegem, geen probleem, een 500-tal meter voor de overweg net voor het station van wevelgem hoorden we de tb enkele malen claxoneren. de tb moet noodremming gedaan hebben, want tijdens het remmen ging een luid getuut. plots hoor ik de deur van de cab opengaan en zie ik de tb met vrees in z'n gezicht doorlopen naar het 2de coupe (was stuurhut 1 ==> 2de klasse). en hoorde hem roepen dat we van de eerste coupe moesten weglopen. we hielden ons vast aan alles wat we zagen dat maar vast kon zitten!

we waren bang en keken richting TB.

we reden al remmend de overweg over en hielden ons stevig vast, uit bescherming. de tb keek maar bang naar ons. nadat we de overweg voorbij waren wees de tb naar de vrachtwagen die toen nog net van de sporen kon ontsnappen. we stopten enkele minuten in wevelgem (net niet in het station). de tb ging naar buiten. na 5 minuten kwam die er terug op. hij reed aan 5km/h verder naar wevelgem. een eerste deel van de rit tussen wevelgem en tot halfweg menen reden we ROZ!

ik had de schrik van m'n leven, maar hoe moest dat dan wel niet zijn met de tb !!!



nu blijft de vraag: wat zou er fout kunnen gelopen zijn?????
Laatst gewijzigd door 5307 op 22 jan 2007, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
nicken

Re: bijnaongeval L69

Bericht door nicken »

5307 schreef:ik zal maar eens mijn verhaal doen zeker?? :(

ik kom van school en stap op de IC richting poperinge. (ik woon tevens te wervik). hij vertrekt... we stoppen in bissegem, geen probleem, een 500-tal meter voor de overweg net voor het station van wevelgem hoorden we de tb enkele malen claxoneren. de tb moet noodremming gedaan hebben, want tijdens het remmen ging een luid getuut. plots hoor ik de deur van de cab opengaan en zie ik de tb met vrees in z'n gezicht doorlopen naar het 2de coupe (was stuurhut 1 ==> 2de klasse). en hoorde hem roepen dat we van de eerste coupe moesten weglopen. we hielden ons vast aan alles wat we zagen dat maar vast kon zitten!

we waren bang en keken richting TB.

we reden al remmend de overweg over en hielden ons stevig vast, uit bescherming. de tb keek maar bang naar ons. nadat we de overweg voorbij waren wees de tb naar de vrachtwagen die toen nog op de sporen stond. we stopten enkele minuten in wevelgem (net niet in het station). de tb ging naar buiten. na 5 minuten kwam die er terug op. hij reed aan 5km verder naar wevelgem. een eerste deel van de rit tussen wevelgem en tot halfweg menen reden we ROZ!

ik had de schrik van m'n leven, maar hoe moest dat dan wel niet zijn met de tb !!!



nu blijft de vraag: wat zou er fout kunnen gelopen zijn?????
ja dadde :shock:
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

nog vergeten te melden: break 400
paljas

Re: bijnaongeval L69

Bericht door paljas »

5307 schreef: nu blijft de vraag: wat zou er fout kunnen gelopen zijn?????
Gelukkiglijk niks blijkbaar... 't Kwam just allemaal nog goed!
nicken

Bericht door nicken »

Ik zou ook zo rap of kijken het op een loopje zetten hoor,gelukkig is er niets gebeurd met gewonden
Tja man :shock:
TSP

Bericht door TSP »

Kolere, wat een verhaal :shock: Schrik je je dan ff te pletter. Ik heb 2x een snelremming meegemaakt, maar gelukkig ben ik nooit bij een (bijna) ongeval betrokken geweest (als treinreiziger zijnde). Ik denk dat de schrik er wel goed in zat :shock: Wat een belevenis :?


Btw: wat is het seinbeeld bij ROZ?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Kleine beweging legt Rit op zicht op, dus rood-wit, of bij het overschrijden van een gesloten automatisch sein (rood, de bestuurder rijdt dan verder na het invullen van een documentje S421, dat ROZ oplegt).
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Ja, noodremming doet zeer vreemd. Bij mij was het eens voor een uitgebroken koe. Het koetje heeft het niet overleefd :cry:
Als ik goed kan lezen, heeft de vrachtwagenbestuurder het rood stopsein aan de overweg genegeerd?
Geen nachtmerrie vannacht hé! :|
TSP

Bericht door TSP »

Bij mij was het eens voor een uitgebroken koe. Het koetje heeft het niet overleefd
Bij mij waren het losgebroken schapen. De schapen hebben het allemaal overleefd.
Kleine beweging legt Rit op zicht op, dus rood-wit, of bij het overschrijden van een gesloten automatisch sein
Dus KB is tevens ROZ? Ik dacht namelijk dat het alleen gold voor rangeren.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ja. Kleine beweging legt Rit op zicht op. Daarenboven zijn bij KB alle seinen van toepassing, zowel de tegenspoorseinen, de grote stopseinen, als de kleine stopseinen ("kattekoppen") en stopborden KB. Treinen in grote beweging moeten zich niet houden aan seinen voor KB.
Rangeren moet trouwens niet in KB, hoewel de max. snelheid dezelfde is, en het meestal wel in KB zal zijn, maar omwille van exploitatieredenen (de seinen kunnen bijvoorbeeld geen rood-wit geven, of de trein moet kunnen rangeren voorbij een stopbord KB) kan daar vanaf geweken worden.

Maar ik denk dat ik wat verwarring heb gesticht. Men rijdt nooit in KB in de volle baan, tenzij men een rood mobiel sein (een vlag, of een mobiele lamp) voorbij moet, en de toelating dat oplegt. Automatische seinen hebben dus ook nooit een witte lamp. In volle baan rijdt men dus wel ROZ, maar niet in KB.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

groentje schreef:Ja. Kleine beweging legt Rit op zicht op. Daarenboven zijn bij KB alle seinen van toepassing, zowel de tegenspoorseinen, de grote stopseinen, als de kleine stopseinen ("kattekoppen") en stopborden KB. Treinen in grote beweging moeten zich niet houden aan seinen voor KB.
Rangeren moet trouwens niet in KB, hoewel de max. snelheid dezelfde is, en het meestal wel in KB zal zijn, maar omwille van exploitatieredenen (de seinen kunnen bijvoorbeeld geen rood-wit geven, of de trein moet kunnen rangeren voorbij een stopbord KB) kan daar vanaf geweken worden.

Maar ik denk dat ik wat verwarring heb gesticht. Men rijdt nooit in KB in de volle baan, tenzij men een rood mobiel sein (een vlag, of een mobiele lamp) voorbij moet, en de toelating dat oplegt. Automatische seinen hebben dus ook nooit een witte lamp. In volle baan rijdt men dus wel ROZ, maar niet in KB.
Ik ging je juist verbeteren, maar dat heb je in het einde van je bericht al gedaan! :wink: Rit op zicht betekent niet per se Kleine Beweging. Kleine beweging mag immers niet in volle lijn gebruikt worden. Wanneer er een overweg in storing is bijvoorbeeld, dan wordt het rode sein dat de overweg bewaakt overschreden in Grote Beweging, maar toch Rit Op Zicht! :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

5307 schreef:nog vergeten te melden: break 400
Ik had de eer de terugrit van Poperinge naar Kortrijk te maken...
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

tof :roll:
Accelerat
Berichten: 2778
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Zozo! Dan schrik je wel even goed ja! :shock:
TBbart

Bericht door TBbart »

zou het niet kunnen dat de camion de overweg wou opdraaien maar vb. te kort gedraait had en daarom terug wat moest manouvreren? Dan de overweg gaat dicht maar als hij doorrijd heeft hij vb. een telefoonkot mee? dan maar vlug achteruit en dan terug rechtdoor ... nja, ... als camionchauffeur moet dat toch ook niet gemakkelijk zijn... maja wie weet hoe het gegaan is... dat achterhaal je niet meer.

Da's wel een goei tb dan...op alle momenten koel blijven en vooral niet pannikeren,
Plaats reactie