Hierbij aansluitend,
http://www.vrtnieuws.net:
"Schaf die nachtbussen gewoon af"
di 30/01/07 - Veel buschauffeurs en ook busbedrijven willen de nachtritten afschaffen omdat het risico op ongelukken te groot is. Dat zegt Guy Van Hyfte van de christelijke vakbond. De Federatie van Busbedrijven is het daar niet mee eens, maar vraagt wel dat de rijtijden worden ingekort.
"Ik denk dat de mens doodeenvoudig niet geschikt is om nachtritten te doen, maar ja, de mensen willen een dag meer op de latten staan en vragen erom", zegt Van Hyfte.
(foto Belga) "Als je de statistieken bekijkt van de voorbije jaren, dan blijkt nochtans dat bijna
elk busongeluk 's nachts gebeurt."
Volgens Europese regels moeten chauffeurs na vier uur het stuur doorgeven. Maar veel bedrijven zouden het niet zo nauw nemen met de rij- en rusttijden.
Vaak zou er maar een chauffeur aan boord zijn en zou de andere chauffeur de bus achternareizen met de auto en halfweg overnemen. Die chauffeur zat dan vaak al enkele uren achter het stuur.
De discussie rond nachtbussen is op gang gekomen na het ongeluk met een skibus afgelopen weekend. De bus reed de berm in omdat de chauffeur in slaap was gevallen.
Gisteren pleitten ook wetenschappers van het slaapcentrum in Antwerpen voor een slaaptest. Volgens hen lijdt een op de vier chauffeurs aan een slaapstoornis.
"Studies bewijzen gevaar nachturen"
De Federatie van Busbedrijven wil nog wel 's nachts rijden, maar vraagt dat de rijtijd wordt ingekort.
Nu mogen buschauffeurs 's nachts nog 4,5 uur aan een stuk rijden. De sector vraagt om dat in te korten tot 2,5 uur.
"Studies bewijzen dat het vooral tijdens de nachturen moeilijk is om de aandacht te behouden", zegt woordvoerder Yves Mannaerts. "Daarom moet de rijtijd tijdens de nachturen worden teruggebracht."