Moderniseringen materieel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietmol

Bericht door pietmol »

Steven schreef:carlos het gaat hem om het leeftijdsverschil de aandrijfen stuurtechnieken zijn op die 25 jaar serieus veranderd waarom wil je ze dan nog aan elkaar gaan koppelen? er zijn meer als 100 breaks dus das al een aantal vind ik zo, nieuwe stellen komen er aan voor het GEN (offertes moeten nog binnenkomen) die zullen nadien alle lijnen rond brussel bedienen waardoor het materieel dat er heden nog aan het rijden is volledig zal doorschuiven naar alle andere lijnen

maw de brusselaars krijgen het nieuwe materiaal en de rest van belgie krijgt den ouwe brol.
Maar een kaartje voor zo'n oud motorstel kost wel evenveel als een kaartje voor op een nieuw stel.
Steven

Bericht door Steven »

tja maar GEN stellen zullen gemiddeld minder zitplaatsen bieden daar waar het oude dit wel heeft, trouwens brusselaars zeg jij het gen is een netwerk van 30 km rond brussel, dus tot dendermonde, aalst, zottegem, nijvel, s gravenbraken, mechelen, leuven, louvain la neuve das toch al een mooie regio waar deze zullen te zien zijn vind ik zelf, trouwens het is nu al zo he, in princiepe rijden op bijna alle stoplijnen rond brussel CR treinen met gemoderniseerde ms klassiek. deze zullen op hun beurt dan doorschuiven, trouwens da doorschuiven van materieel bestaat al sinds het onstaan van de spoorwegen
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:carlos het gaat hem om het leeftijdsverschil de aandrijfen stuurtechnieken zijn op die 25 jaar serieus veranderd waarom wil je ze dan nog aan elkaar gaan koppelen? er zijn meer als 100 breaks dus das al een aantal vind ik zo, nieuwe stellen komen er aan voor het GEN (offertes moeten nog binnenkomen) die zullen nadien alle lijnen rond brussel bedienen waardoor het materieel dat er heden nog aan het rijden is volledig zal doorschuiven naar alle andere lijnen
steven, denk je dat er geen kost is aan het feit dat al die verschillende types van motorstellen niet onderling te koppelen zijn?
Natuurlijk voor NMBS is dat geen kost want zij wentelen deze af op de reiziger (door het verlenen van een minder goede dienstverlening).

Er had in plaats van AM80 evengoed AM96 kunnen staan en dan had je argumentatie over de datering volledig naast de kwestie geweest; maar eigenlijk is AM80 beter omdat je op die manier het oude materieel in hoofdzaak gaat gebruiken als versterking, en minder als primair materieel.
Steven

Bericht door Steven »

tja dan ist simpel he carlos, schaf alle gesleepte treinen af, koop 1 type motorstel met x aantal rijtuigen voor heel het land en alle problemen zijn de baan? dit is wat utopisch denken maar zo komt het hier wel over, en overeenkomen met ms 96? de koppeling al daar staat op andere hoogte en van andere type, oud en nieuw mixen heeft gekende gevolgen. kijk heden wat er gebeurd als twee treinen elkaar opvolgen in de zomer, de ene oud materieel en de andere nieuw, iedereen kruipt steeds op het nieuwe (verstaanbaar da spreek ik ni tegen) maar als je in een zelfde samenstelling dat ook gaat doen ga je da zeker ook krijgen, wij belgen zijn zowat het meeste koppige treinras op gebruik van treinen, als wij voor iedereen hier goed zouden moeten doen in belgie zouden we (zoals ik begonnen was) beter morgen alles buitensmijten en volledig nieuw materieel nemen. jammer genoeg is de nmbs niet in staat wat de cfl wel gedaan heeft
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Steven schreef:tja maar GEN stellen zullen gemiddeld minder zitplaatsen bieden
Dat zal dan een van de grote voordelen zijn zeker van het GEN materiaal?
Onde het motto:"Neem de trein in de plaats van de wagen, maar u mag wel rechtstaan en de volle pot betalen voor een treinreis".
Kom nu niet met het exuus af van u heeft een vervoersbewijs en geen zitbewijs! Dikke zever, he!
Openbaar vervoer en zeker de trein kunt ge alleen maar promoten door de mensen effectief een zitplaats aan te bieden.

Ik zie mij persoonlijk nog niet iedere dag tussen Haaltert en Brussel rechtstaan op den trein.
Haaltert hehoort ook tot het GEN, dus als ik het zo hoor zullen we in Haaltert als voorlaatste station voor Brussel, alleen nog maar kunnen rechtstaan.

Er wordt nu al jaren van gesproken, maar wanneer gaan ze nu eindelijk eens beginnen met lijn 50a tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid op 4 sporen te brengen?
Hiervoor verwijs ik dan ook naar de problemen en de kwetsbaarheid van deze verbinding door de breuk in de bovenleiding vorige zomer.
We zijn nu al 2007, binnen 5 jaar zou dat plan in de praktijk moeten komen, altans dat beweren ze toch op papier! :(
De praktijk zal wat anders worden.............................

De goeie, logische en efficiente "breinen van de Frankrijstraat" gaan weer praktische dingen uit hun mouw schudden als ik het zo hoor!
Ik hou in iedere geval mijn hart al vast......... als de mannen van den theorie en de statistiekskes weer iets in de praktijk brengen.
Steven

Bericht door Steven »

50A was ergens eind dit jaar begin volgend jaar zijn vertragingen bij afleveren bouwvergunningen als ik me niet vergis, lijn 124 moeten ze ook nog doen, wat al zeker is voor GEN is dat het drieledige dubbeldekstreinen gaan zijn (ben niet meer zeker waar ik het gelezen heb, dacht intraweb nmbs maar kan ook tijdschrift geweest zijn dat hierna verwees) het geld is vrijgemaakt in dec 06 voor die stellen, dus nu is het afwachten wat de constructeur zullen aanbieden he
Jonathan

Bericht door Jonathan »

pietmol schreef:

maw de brusselaars krijgen het nieuwe materiaal en de rest van België krijgt den ouwe brol.
Maar een kaartje voor zo'n oud motorstel kost wel evenveel als een kaartje voor op een nieuw stel.
En ingewikkeld word het dan zeker. Als je nu een kaartje koopt om tussen Kortrijk en Brugge te reizen, op je heenreis zal je op een M4 zitten. De M4 is dan semi-modern materieel, daarvoor betaal je 85/100 van de normale prijs. En wat neem je in het terugkeren? Het Klassiekske, 60/100 van de prijs, of de M4 85/100 van de volle prijs, of de Deense Neus, 96/100 van de volle prijs? En ook, zit je op het Klassiekske, ah, die stopt overal, en vermis ik er langer over doe moet ik nu nog 50/100 betalen. Ah, en de treinbeleider is een man van 57 jaar oud en ik had gehoopt op een mooie, jonge, knappe, lieftallige, vriendelijke treinbegeleidster van een jaar of 21. Daarvoor moet ik nu maar 40/100 betalen. En in het station is de roltrap kapot. Nu moet ik te voet naar boven. Daarvoor moet ik nu maar 30/100 betalen. En de trein moet wachten in Lichtervelde op een aansluiting. Daarvoor moet ik nu nog 20/100 betalen. En zo kan ik blijven doorgaan. Straks kun je zo nog geld terugvorderen.
bobby

Bericht door bobby »

Jonathan schreef:
pietmol schreef:

maw de brusselaars krijgen het nieuwe materiaal en de rest van België krijgt den ouwe brol.
En ingewikkeld word het dan zeker. Als je nu een kaartje koopt om tussen Kortrijk en Brugge te reizen, op je heenreis zal je op een M4 zitten. De M4 is dan semi-modern materieel, daarvoor betaal je 85/100 van de normale prijs. En wat neem je in het terugkeren? Het Klassiekske, 60/100 van de prijs, of de M4 85/100 van de volle prijs, of de Deense Neus, 96/100 van de volle prijs? En ook, zit je op het Klassiekske, ah, die stopt overal, en vermis ik er langer over doe moet ik nu nog 50/100 betalen. Ah, en de treinbeleider is een man van 57 jaar oud en ik had gehoopt op een mooie, jonge, knappe, lieftallige, vriendelijke treinbegeleidster van een jaar of 21. Daarvoor moet ik nu maar 40/100 betalen. En in het station is de roltrap kapot. Nu moet ik te voet naar boven. Daarvoor moet ik nu maar 30/100 betalen. En de trein moet wachten in Lichtervelde op een aansluiting. Daarvoor moet ik nu nog 20/100 betalen. En zo kan ik blijven doorgaan. Straks kun je zo nog geld terugvorderen.

Is het dan normaal dat je voor 1ste klasse betaalt en dat je een comfort krijgt dan lager is dat het comfort dat op bepaalde lijnen aan de reizigers 2de klasse gegeven wordt?

Is het normaal dat nieuwe materieel (AM85,AM96,I10,I11) waarbij er bijzondere aandacht wordt besteed om ook goed toegankelijk te zijn van op lage perrons gebruikt wordt op lijnen met hoofdzakelijk hoge perrons, en dat het oude materieel (AM80 en lager, M4) waarbij er geen bijzondere aandacht werd besteed om ook goed toegankelijk te zijn van op lage perrons in hoofdzaak gebruikt wordt op lijnen met hoofdzakelijk lage perrons?
Steven

Bericht door Steven »

bobby, jij spreekt van lijnen met enkel een L trein op? op de meeste hoofdlijnen, zoals 50, 50A, 25, 36, 161 zie ik al dat materieel door elkaar rijden wat jij opnoemt, zie ik alle perronsoorten door elkaar
trouwens I10 hoort niet thuis in uw lijstje, en i11 in zekere zin ook niet aangezien deze rijtuigen eigenlijk ontworpen zijn voor internationaal verkeer en dus in princiepe enkel bedoeld zijn om aan perrons te komen met een bepaalde minimum hoogte, vandaar dat deze ook iets smallere deuren hebben aangezien ze in de basis ni de bedoeling hadden deze te gebruiken tijdens spitsuren in belgie zoals nu het geval is (aangezien ze gebruikt worden voor klassieke binnelandse IC treinen)
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:bobby, jij spreekt van lijnen met enkel een L trein op? op de meeste hoofdlijnen, zoals 50, 50A, 25, 36, 161 zie ik al dat materieel door elkaar rijden wat jij opnoemt, zie ik alle perronsoorten door elkaar
trouwens I10 hoort niet thuis in uw lijstje, en i11 in zekere zin ook niet aangezien deze rijtuigen eigenlijk ontworpen zijn voor internationaal verkeer en dus in princiepe enkel bedoeld zijn om aan perrons te komen met een bepaalde minimum hoogte, vandaar dat deze ook iets smallere deuren hebben aangezien ze in de basis ni de bedoeling hadden deze te gebruiken tijdens spitsuren in belgie zoals nu het geval is (aangezien ze gebruikt worden voor klassieke binnelandse IC treinen)
op een van de economisch belangrijkste lijnen van belgie (lijn16) heeft men enkel lage perrons, en bollen enkel aftandse AM80-en zowel IR als L en M4 (P).
Maar ja voor NMBS zijn de reizigers op deze lijn eigenlijk overlast.
Steven

Bericht door Steven »

moest lijn 16 economisch belangrijk zijn dan zouden de tellers van aantal passagiers er wel hoger liggen, in vergelijking met lijn 50A, lijn 36 en lijn 25 is het zelfs maar een secundaire lijn
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:moest lijn 16 economisch belangrijk zijn dan zouden de tellers van aantal passagiers er wel hoger liggen, in vergelijking met lijn 50A, lijn 36 en lijn 25 is het zelfs maar een secundaire lijn
willen we lijn16 dan voor 1 week sluiten?
je zal onmiddelijk de economische gevolgen merken.

't is net omwille van het economische belang dat NMBS er alles aan doet om de reizigers weg te jagen.
Steven

Bericht door Steven »

bobby waarom maak jij er zo een extreem van, ik weet ook wel da er daar potentieel aan mensen wonen, maar je moet aanvaarden dat dit veel minder is dan op de hoofdlijnen die brussel binnen komen, dat zijn nu eenmaal feiten. ik heb genoeg stoptrein gedaan op die lijn en weet wanneer het er druk kan zijn
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:bobby waarom maak jij er zo een extreem van, ik weet ook wel da er daar potentieel aan mensen wonen, maar je moet aanvaarden dat dit veel minder is dan op de hoofdlijnen die brussel binnen komen, dat zijn nu eenmaal feiten. ik heb genoeg stoptrein gedaan op die lijn en weet wanneer het er druk kan zijn
omdat NMBS er alles aan doet om de reizigers op die lijn weg te pesten

na het niet verzekeren van aansluitingen een nieuwe truk: L-trein 2856 wordt tegenwoordig elke morgen in aarschot opzij gezet, en vertrekt er elke dag met 15 a 20 minuten vertraging (leeg want men vraagt de mensen om over te stappen)
Steven

Bericht door Steven »

zegt men ook waarom? want niets word zomaar gedaan hoor
Plaats reactie