Op de lijn Charleroi-Brussel (tussen Luttre en Nijvel) heeft zaterdag een lok over verscheidene kilometers de bovenleiding meegenomen. Daardoor zijn er vertragingen en 11 P-treinen zijn afgeschaft.
Zegt de online-gazet.
eens de stroomafnemer een stukje draad mee heeft rol de rest er van zelf rond of af of hoe je het ook noemen wil, de stroomafnemers waren naar schijnt allen afgerukt
Kunnen jullie als TB aan de hand van jullie "meterkes " in jullie stuurpost vermoeden dat er iets scheelt met de bovenleiding? Bv verminderde spanning enz....
Steven schreef:een meterke zegt enkel dat er spanning is of niet, als ze ineens uitschakelt hebben wij welbepaalde regels te volgen
Is er geen drukmeter voorzien voor de panto? Het kan in sommige gevallen gebeuren dat de panto overgeplooid is maar toch nog contact maakt met een gebroken bovenleiding die nog onder spanning staat.
Want soms soms is 1 panto verdwenen terwijl de andere nog in orde is maar dan wel ondertussen van den draad een bolleke breiwol aan het maken is.
meestal krijg je ook uitschakelingen, en als je voor je neus de wasdraad abnormale bewegingen ziet maken weet je meestal genoeg (of zou je het moeten weten)
eeen drukmeterke van de panto hebben wij dus totaal niet.
de reeks 13 echter heeft wel iets fijn ingebouwd in de stroomafnemer
in het sleepstuk zit een buisje met gaatjes
als dat sleepstuk door zijn normaal gebruik dus begint te slijten zal na x tijd de sleet zo groot zijn dat een gaatje kan blootkomen te liggen, op dat moment ontsnapt de lucht en zal de stroomafnemer automatisch terug dalen naar zijn rustpositie
Steven schreef: de reeks 13 echter heeft wel iets fijn ingebouwd in de stroomafnemer
in het sleepstuk zit een buisje met gaatjes
als dat sleepstuk door zijn normaal gebruik dus begint te slijten zal na x tijd de sleet zo groot zijn dat een gaatje kan blootkomen te liggen, op dat moment ontsnapt de lucht en zal de stroomafnemer automatisch terug dalen naar zijn rustpositie
We hebben eens hetvolgende meegemaakt;
binnenkomende melding van beschadigde bovenleiding,
bevel tot schouwen stroomafnemers van alle treinen uit die richting.
Verschillende "slachtoffers" waaronder een type 13,
stukken weggebrand uit de koolstofslepers (juust?).
De TB krijgt dus geen aanwijzigingen vanuit z'n stuurpost van dit defect?
als er gewone stukjes uit de stroomafnemer zijn kunnen wij dit enkel weten door dit visueel te zien bij het klaarmaken van de lok, het technisch snufje op de 13 werkt enkel als hij los door zijn volledige sleetgrens heen is
Ge kunt dat toch ook zien aan uwe voltmeter, als ge geen hoogspanning meer hebt wete toch dat er iets mis is?
Volgens een TB in mijn vriendenkring moet ge dan direct uw panto's omlaag halen en noodremming doen en gaan kijken wat er mis is...
het defect zelf kun je dus niet zien als je de draad meegerukt hebt en als de wasdraad nog in orde is, als ge gaat kijken ligt het aan het machien zelf en volgt de depannage... (heeft men gezegt tegen mij )
het is te zien hoe de draad breekt, als deze gewoon doorbreekt zonder meer schakelt het onderstation heel effe uit en heb je kort nadien terug hoogspanning, de manier waarop en de oorzaak van de breuk speelt al ne rol (vrachtwagen op overweg die draad meepakt?), en als je op een stuurrijtuig zit heb je een uitschakeling, maar het wegvallen van de ventilatie zal je niet horen aangezien de lok iets te ver weg is van uw stuurpost