grensovergang

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
lesage

grensovergang

Bericht door lesage »

hallo,

Weet iemand hoe de locomotief (vb van een tgv) electrisch gezien de overgang maakt tussen het 3k V net van België naar het 25k V net in Frankrijk zonder te stoppen?

Groeten

S.
Shrek

Bericht door Shrek »

daarvoor is er een spanningssluis (een stukje bovenleiding waar normaal gezien geen spanning op staat).
Als de trein nog op het 3kv gedeelte is (voor de sluis) laat hij zijn panto zakken zodat hij zonder panto door de sluis bolt. Als hij er dan voorbij is gaat de 25kv panto omhoog en kan hij weer tractie geven :wink:
Laatst gewijzigd door Shrek op 13 mar 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:daarvoor is er een spanningssluis (een stukje bovenleiding waar normaal gezien geen spanning op staat).
Als de trein nog op het 3kn gedeelte is (voor de sluis) laat hij zijn panto zakken zodat hij zonder panto door de sluis bolt. Als hij er dan voorbij is gaat de 25kv panto omhoog en kan hij weer tractie geven :wink:
met neergelaten panto bedoel je :-) (kon het niet laten, sorry)
5307

Bericht door 5307 »

muggenzifter..... op school zijn sommige leerkrachten ook zo :roll:
Steven

Bericht door Steven »

5307 schreef:muggenzifter..... op school zijn sommige leerkrachten ook zo :roll:
op een ondervraging voor certificatie als treinbestuurder durven ze vallen over alle details, en dit was dan nog een klein detail, als je over meerdere details valt dan zou het wel is kunnen zijn dat uw cijfer ook negatief is (lees gewoon da ge een ferme buis zou hebben op school).

leer is aanvaarden da ik misschien soms eens moet muggenziften omdat anders alles zomaar gelaten worden, alles kan en alles mag is tegenwoordig de slogan, volgens mij kan dat dus niet, daarom da ik al is muggenzift, het was op een leuke manier bedoeld, als je wil zal ik het in vervolg op een andere manier doen :twisted:
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Hoe zou hij de complete uitleg willen hebben hoe de ATB-NG/TVM/ECTS alles zou kunnen aansturen zodat de TBer niets hoeft te doen?
(De techniek kan het aan, maar wordt nog niet gebruikt)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Shrek

Bericht door Shrek »

ik dacht dat TBL2 dat al automatisch deed (of toch zeker het neerlaten)
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:ik dacht dat TBL2 dat al automatisch deed (of toch zeker het neerlaten)
TBL2 zal zich enkel bezig houden met het neerlaten van de stroomafnemer als de tb het vergeet te doen, nadien voor de rest van de handelingen is het nog steeds aan de tb hoor
Bibke

Bericht door Bibke »

Vraagje over een andere grensovergang, namelijk deze van Botzelaer.

Is dus een diesellijn.

Waarom vertragen/stoppen de treinen vooraleer ze de tunnel naar Aken binnenrijden? Soms is er een volledige stilstand zelfs voor een groen sein.
Is dat om de INDUSIE in te schakelen of is dat een remtest?
Shrek

Bericht door Shrek »

er staat daar een bordje van remtest, maar ik weet niet juist wat dat inhoud :P
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:er staat daar een bordje van remtest, maar ik weet niet juist wat dat inhoud :P
het bordje remproef houd in dat je een snelheidsvermindering van 20km/u moet toepassen op uw snelheid, op die plaats mag een trein 80 en remt dus minstens af naar 60 km/u
Bibke

Bericht door Bibke »

Bedankt voor het snelle antwoord.
lesage

Bericht door lesage »

merci voor het antwoord, je bent me wel volledig kwijt rond TBL2 maar als complete leek snap ik het verhaaltje van de sluis wel.

merci

greetz

L.
Steven

Bericht door Steven »

lesage schreef:merci voor het antwoord, je bent me wel volledig kwijt rond TBL2 maar als complete leek snap ik het verhaaltje van de sluis wel.

merci

greetz

L.
TBL 2 is het systeem dat op de HSL (Lijn 2) tussen leuven en luik in gebruik is, daar veranderen wij als bestuurder ook van spanning, we rijden daar namelijk onder een bovenleiding van 25kV dus ook daar moeten we omschakelen. bij het binnenkomen van het bevel neerlaten stroomafnemers krijg je een beperkte tijd om dit manueel te doen, zoniet zal de stroomafnemer (uit veiligheid) toch automatisch op het dak vallen. nadien moet je natuurlijk nog altijd alle handelingen manueel doen. het automatisch op het dak vallen van de stroomafnemer is gewoon om te voorkomen dat deze in contact zou komen met de rijdraad in de neutrale zone (stukje draad zonder stroom) en aldoen eventueel voor kortsluiting kunnen zorgen, alsook voorkom je dat de stroomafnemer ook in contact zou komen met de bovenleiding 25kV

nu er zijn nog meer veiligheden naast deze hoor, stel je staat in gouvy met uw reeks 13 en je zou per ongeluk de stroomafnemer 3kV lichten, dan zal deze ook automatisch naar beneden komen aangezien er op de reeks 13 een tastinrichting is die moet voorkomen dat de verkeerde spanning op bepaalde onderdelen zou komen te staan.
msts.be

Bericht door msts.be »

Steven schreef:nu er zijn nog meer veiligheden naast deze hoor, stel je staat in gouvy met uw reeks 13 en je zou per ongeluk de stroomafnemer 3kV lichten, dan zal deze ook automatisch naar beneden komen aangezien er op de reeks 13 een tastinrichting is die moet voorkomen dat de verkeerde spanning op bepaalde onderdelen zou komen te staan.
Inderdaad , en in Frankrijk is men al zo ver dat er op de TER2N NG stellen geen spanningsknop meer staat maar er enkel een knop 'panto lichten' is.Hierbij gaat eerst de 25kV panto op , indien er 1,5kV op de draad staat komt de 25kV panto terug naar beneden en gaat de andere terug naar boven ..

Toch niet zo veilig lijkt me en uiteindelijk als de verkeerde panto met de verkeerde spanning in contact komt.Natuurlijk komt die dan wel naar beneden , maar toch ..
Plaats reactie