grensovergang
grensovergang
hallo,
Weet iemand hoe de locomotief (vb van een tgv) electrisch gezien de overgang maakt tussen het 3k V net van België naar het 25k V net in Frankrijk zonder te stoppen?
Groeten
S.
Weet iemand hoe de locomotief (vb van een tgv) electrisch gezien de overgang maakt tussen het 3k V net van België naar het 25k V net in Frankrijk zonder te stoppen?
Groeten
S.
daarvoor is er een spanningssluis (een stukje bovenleiding waar normaal gezien geen spanning op staat).
Als de trein nog op het 3kv gedeelte is (voor de sluis) laat hij zijn panto zakken zodat hij zonder panto door de sluis bolt. Als hij er dan voorbij is gaat de 25kv panto omhoog en kan hij weer tractie geven
Als de trein nog op het 3kv gedeelte is (voor de sluis) laat hij zijn panto zakken zodat hij zonder panto door de sluis bolt. Als hij er dan voorbij is gaat de 25kv panto omhoog en kan hij weer tractie geven

Laatst gewijzigd door Shrek op 13 mar 2007, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
met neergelaten panto bedoel jeShrek schreef:daarvoor is er een spanningssluis (een stukje bovenleiding waar normaal gezien geen spanning op staat).
Als de trein nog op het 3kn gedeelte is (voor de sluis) laat hij zijn panto zakken zodat hij zonder panto door de sluis bolt. Als hij er dan voorbij is gaat de 25kv panto omhoog en kan hij weer tractie geven

op een ondervraging voor certificatie als treinbestuurder durven ze vallen over alle details, en dit was dan nog een klein detail, als je over meerdere details valt dan zou het wel is kunnen zijn dat uw cijfer ook negatief is (lees gewoon da ge een ferme buis zou hebben op school).5307 schreef:muggenzifter..... op school zijn sommige leerkrachten ook zo
leer is aanvaarden da ik misschien soms eens moet muggenziften omdat anders alles zomaar gelaten worden, alles kan en alles mag is tegenwoordig de slogan, volgens mij kan dat dus niet, daarom da ik al is muggenzift, het was op een leuke manier bedoeld, als je wil zal ik het in vervolg op een andere manier doen

TBL 2 is het systeem dat op de HSL (Lijn 2) tussen leuven en luik in gebruik is, daar veranderen wij als bestuurder ook van spanning, we rijden daar namelijk onder een bovenleiding van 25kV dus ook daar moeten we omschakelen. bij het binnenkomen van het bevel neerlaten stroomafnemers krijg je een beperkte tijd om dit manueel te doen, zoniet zal de stroomafnemer (uit veiligheid) toch automatisch op het dak vallen. nadien moet je natuurlijk nog altijd alle handelingen manueel doen. het automatisch op het dak vallen van de stroomafnemer is gewoon om te voorkomen dat deze in contact zou komen met de rijdraad in de neutrale zone (stukje draad zonder stroom) en aldoen eventueel voor kortsluiting kunnen zorgen, alsook voorkom je dat de stroomafnemer ook in contact zou komen met de bovenleiding 25kVlesage schreef:merci voor het antwoord, je bent me wel volledig kwijt rond TBL2 maar als complete leek snap ik het verhaaltje van de sluis wel.
merci
greetz
L.
nu er zijn nog meer veiligheden naast deze hoor, stel je staat in gouvy met uw reeks 13 en je zou per ongeluk de stroomafnemer 3kV lichten, dan zal deze ook automatisch naar beneden komen aangezien er op de reeks 13 een tastinrichting is die moet voorkomen dat de verkeerde spanning op bepaalde onderdelen zou komen te staan.
Inderdaad , en in Frankrijk is men al zo ver dat er op de TER2N NG stellen geen spanningsknop meer staat maar er enkel een knop 'panto lichten' is.Hierbij gaat eerst de 25kV panto op , indien er 1,5kV op de draad staat komt de 25kV panto terug naar beneden en gaat de andere terug naar boven ..Steven schreef:nu er zijn nog meer veiligheden naast deze hoor, stel je staat in gouvy met uw reeks 13 en je zou per ongeluk de stroomafnemer 3kV lichten, dan zal deze ook automatisch naar beneden komen aangezien er op de reeks 13 een tastinrichting is die moet voorkomen dat de verkeerde spanning op bepaalde onderdelen zou komen te staan.
Toch niet zo veilig lijkt me en uiteindelijk als de verkeerde panto met de verkeerde spanning in contact komt.Natuurlijk komt die dan wel naar beneden , maar toch ..