,,Ik moest vijf euro betalen omdat de trein vertraging had''

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: Beste Vic,
Met alle respect maar ik kan uw redenering absoluut niet volgen.
...
Als je dan toch van vergelijkingen houdt wil ik er ook een maken. Stel dat een restaurantketen 10 restaurants uitbaat, 9 ervan hebben elke dag 20 klanten die stipt worden bediend, de tiende heeft 1000 klanten die elke dag een half uur moeten wachten op hun eten. Als die 1000 klanten dan klagen dan zouden jullie zeggen: waar klagen jullie toch voortdurend over? 90% van onze restaurants heeft een stipte bediening.
Dat is de tactiek die de NMBS-groep nu voortdurend toepast en het zal alleen maar erger worden nu staatssecretaris Tuybens heeft beslist om de helft van het superloon van Haek, Lallemand en Descheemaecker te laten afhangen van de tevredenheid van de klanten (kritikasters zoals u ze noemt).
Enkel een volledig onafhankelijk controle orgaan dat alle cijfers vrijgeeft waar om gevraagd wordt, kan een oplossing brengen.
Omnis comparatio claudicat...

Maar: de manier van tellen is er niet een van de NMBS-top, wel een in Europa algemeen verspreide manier van tellen. Zo wordt ook vergelijking tussen de verschillende netten mogelijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
zugfahrer

Bericht door zugfahrer »

Vertragingen zijn nooit leuk en wanneer je dan nog dikwijls op een boertige mannier behandelt wordt wanneer je om uitleg komt vragen wordt meestal je humeur voor de rest van de dag serieus verpest.
Sommige loketbedienden denken namelijk dat zij heer en meester zijn over de nmbs. Voor de vele vertragingen momenteel op ons netwerk zijn er inderdaad verschillende oorzaken, enerzijds de vele werken en anderzijds de zeer nipte dienstregelingen om dit een klein beetje te verduidelijken :
Vroeger had je wanneer je met een trein in het eindstation kwam ongeveer een kwartier tijd over. Dit was voldoende om opgelopen vertragingen uit de heenrit te compenseren en om van front te wissellen.
met de huidige dienstregeling blijven daar nog maar 5 minuten van over. als je dan al met enkele minuten vertraging aankomt ga je zeker al niet meer op tijd terug vertrekken en zo blijft de vertraging maar oplopen, tot men noodgedwongen treinen moet beperken en in uiterste gevallen zelfs afschaffen. Een ander niet al te dikwijls aangehaald probleem is de staat van het rollend materieel.
Men heeft in het verleden inderdaad een hele grote bestelling geplaatst van rijtuigen maar aan locomotieven had men niet gedacht. ( buiten de reeks 13 )
Adler

Bericht door Adler »

zugfahrer schreef:Vertragingen zijn nooit leuk en wanneer je dan nog dikwijls op een boertige mannier behandelt wordt wanneer je om uitleg komt vragen wordt meestal je humeur voor de rest van de dag serieus verpest.
Sommige loketbedienden denken namelijk dat zij heer en meester zijn over de nmbs. Voor de vele vertragingen momenteel op ons netwerk zijn er inderdaad verschillende oorzaken, enerzijds de vele werken en anderzijds de zeer nipte dienstregelingen om dit een klein beetje te verduidelijken :
Vroeger had je wanneer je met een trein in het eindstation kwam ongeveer een kwartier tijd over. Dit was voldoende om opgelopen vertragingen uit de heenrit te compenseren en om van front te wissellen.
met de huidige dienstregeling blijven daar nog maar 5 minuten van over. als je dan al met enkele minuten vertraging aankomt ga je zeker al niet meer op tijd terug vertrekken en zo blijft de vertraging maar oplopen, tot men noodgedwongen treinen moet beperken en in uiterste gevallen zelfs afschaffen. Een ander niet al te dikwijls aangehaald probleem is de staat van het rollend materieel.
Men heeft in het verleden inderdaad een hele grote bestelling geplaatst van rijtuigen maar aan locomotieven had men niet gedacht. ( buiten de reeks 13 )
De 2 oorzaken die u aanhaalt zijn volgens mij ook de 2 belangrijkste oorzaken van de vertragingen en al de rest waar men steeds mee afkomt is bijkomstig en totaal naast de zaak.
Vooral ook de staat van de motorstellen (behalve de AM96, MW41 en 900) is oorzaak van veel ellende. Op de lijn Jambes-Essen die ik elke dag neem worden 4-delige motorstellen (reeks 800) gebruikt, soms gekoppeld met een 'klassiekske'. Er gaat bijna geen dag voorbij dat er geen problemen zijn met valse meldingen van slecht sluitende deuren. Dan moet de machinist direkt na vertrek terug stoppen en moet 1 van de treinbegeleiders de hele trein aflopen om alle deuren na te zien. Hierdoor worden 3 tot 4 minuten verloren, dit is dikwijls al voldoende om op lijn 12 een Thalys of een Benelux in de rug te krijgen die in Luchtbal moet voorgelaten worden met een bjkomende vertraging van zeker 5 minuten.
Het probleem met de deuren is een gekend probleem dat me schriftelijk is bevestigd door een verantwoordelijke van de NMBS met de mededeling dat ze er niets kunnen aan doen. De motorstellen uit de jaren 60 en 70 zijn nu eenmaal mechanisch en elektrisch volledig op.
In de plaats van nieuwe motorstellen te bestellen, heeft de NMBS nu beslist om zowel de Breaks als de 'varkenssnuiten' te renoveren wat nog minstens 10 jaar kan duren. En gaat dit de problemen oplossen? Een nieuwe verflaag en een nieuw interieur zal niet het probleem met de deuren en andere elektrische en mechanische problemen oplossen.
Steven

Bericht door Steven »

adler effe vermelde dat klassiekjes van volledige nieuwe deuren (wel van zelfde type) voorzien zijn, hopelijk doen ze dit bij de reeks 800 ook zodat er nieuwe contacten zijn alsook het mechanisch gedeelte dan compleet nieuw is. bij gemoderniseerde klassiekjes alleen heb ik in frequentie uitgedrukt iets minder last van de deuren dan bij de oudere, bij de reeks 800 is het idd een gekende plaag dus hopelijk vernieuwen ze de deuren compleet (techniek idem gewoon alles opnieuw maken) en hopen dat ze dan als nieuw vlotter doen wat ze moeten doen (juist sluiten)
Wover

Bericht door Wover »

Als de deuren echt een groot probleem zijn zullen ze die ook wel vervangen.

Renovaties kunnen zich beperken tot interieur enz, maar kunnen ook heel verregaand zijn ;)
Steven

Bericht door Steven »

tja bij de klassieke stellen hebben ze de deuren effectief volledig vervangen, een gewone passagier valt er niet onmiddelijk over maar als je ze van dichtbij gaat vergelijken dan zie je wel degelijk dat het andere en dus nieuwe deuren zijn
Patrick

Bericht door Patrick »

*zucht* Als ik dat hier allemaal lees, hebben we dus een nieuwe Mussolini nodig die de treinen op tijd laat rijden :roll:

Als je een ticketje koopt, staat dit erop geprint (niet letterlijk, geplukt van de NMBS-site): "Telkens je de trein neemt, verklaar je je uitdrukkelijk akkoord met de gebruiksvoorwaarden vastgesteld door de NMBS."
Als je een contract afsluit voor om het even wat, is dat hetzelfde.
Veel gezaag en boze brieven zouden opgelost kunnen worden door overal en altijd "de kleine letterkes" te lezen.

Moet tegenwoordig echt àlles op een dienblaadje bij de mensen gebracht worden? :roll:
e49memling

Bericht door e49memling »

Adler schreef: Als ik u goed begrijp moet men dus niet de trein nemen als men een belangrijke afspraak heeft.
En dan maar hopen dat je niet in de file staat met je wagen :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

tja patrick, da noemen we de IK maatschappij, altijd in het voordeel van IK, maar IK heeft geen plichten en moet daar zeker niets voor in de plaats doen want IK heb altijd gelijk en IK ben de klant en IK ben koning. Wat IK wil is wet en IK zal het dan nog krijgen ook, redelijkheid, logisch denken, open staan voor anderen, elkaar helpen, ....

in een station een dame valt van de roltrap, hoeveel mensen hun omdraaien en doorlopen ipv te helpen. moeder met kinderen en een kinderwagen stapt op of af de trein, meestal moeten ze hulp vragen van het personeel, maar een medeburger die helpt is zelden.een beetje burgerzin, een beetje openstaan voor het wijgevoel zou al veel helpen in deze maatschappij, zowel van de ene kant (klant) als de andere (maatschappij) maar door dat beide verwachten dat de andere de eerste stap zet (zoals da meestal gaat) zijn we er zeker nog niet.

zo ook met vervoersvoorwaarden die de meeste klanten van buiten kennen als het in hun voordeel is, maar owee als ze in fout zijn hoor, dan zie je ze in 1000 bochten wringen. het is al jaren de gewoonte in ons landje dat je u kenbaar maakt als je geen geldig vervoersbewijs hebt, hoeveel klanten doen dit effectief? hoeveel worden er dan nog kwaad ook op moment ze hier op gewezen worden?
Adler

Bericht door Adler »

Patrick schreef:*zucht* Als ik dat hier allemaal lees, hebben we dus een nieuwe Mussolini nodig die de treinen op tijd laat rijden :roll:

Als je een ticketje koopt, staat dit erop geprint (niet letterlijk, geplukt van de NMBS-site): "Telkens je de trein neemt, verklaar je je uitdrukkelijk akkoord met de gebruiksvoorwaarden vastgesteld door de NMBS."
Als je een contract afsluit voor om het even wat, is dat hetzelfde.
Veel gezaag en boze brieven zouden opgelost kunnen worden door overal en altijd "de kleine letterkes" te lezen.

Moet tegenwoordig echt àlles op een dienblaadje bij de mensen gebracht worden? :roll:
Wat voor een onzin is dat nu?
Ik vind het zeer jammer vast te stellen dat een groot gedeelte van de werknemers van de NMBS-groep nog steeds denken dat de eerste taak van de NMBS-groep erin bestaat de 40000 werknemers werk te verschaffen. Dat er dan af en toe ook nog reizigers (zagen en kritikasters zoals ze hier genoemd worden) en goederen op tijd van A naar B moeten gebracht worden is blijkbaar bijzaak.
Gelukkig is dit niet bij iedereen het geval. Ik ontmoet zeer vaak treinbegeleiders op de lijn Antwerpen-Essen die het ook zeer vervelend vinden om steeds maar vertragingen te moeten aankondigen en die evenveel kritiek hebben als de meeste reizigers op deze lijn.
Ik lees vandaag in de Metro in een paginagrote advertentie van de NMBS-groep: 'Meer dan ooit blijven veiligheid en kwaliteit onze prioriteiten en willen wij alles doen om het wederzijdse vertrouwen te bevestigen dat ons met elkaar verbindt'.
Als ik op mijn werk dezelfde mentaliteit zou hebben tegenover de klanten als u heeft tegenover de klanten van de NMBS, dan mag ik morgen mijn boeltje nemen en ander werk gaan zoeken.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:tja patrick, da noemen we de IK maatschappij, altijd in het voordeel van IK, maar IK heeft geen plichten en moet daar zeker niets voor in de plaats doen want IK heb altijd gelijk en IK ben de klant en IK ben koning. Wat IK wil is wet en IK zal het dan nog krijgen ook, redelijkheid, logisch denken, open staan voor anderen, elkaar helpen, ....

in een station een dame valt van de roltrap, hoeveel mensen hun omdraaien en doorlopen ipv te helpen. moeder met kinderen en een kinderwagen stapt op of af de trein, meestal moeten ze hulp vragen van het personeel, maar een medeburger die helpt is zelden.een beetje burgerzin, een beetje openstaan voor het wijgevoel zou al veel helpen in deze maatschappij, zowel van de ene kant (klant) als de andere (maatschappij) maar door dat beide verwachten dat de andere de eerste stap zet (zoals da meestal gaat) zijn we er zeker nog niet.

zo ook met vervoersvoorwaarden die de meeste klanten van buiten kennen als het in hun voordeel is, maar owee als ze in fout zijn hoor, dan zie je ze in 1000 bochten wringen. het is al jaren de gewoonte in ons landje dat je u kenbaar maakt als je geen geldig vervoersbewijs hebt, hoeveel klanten doen dit effectief? hoeveel worden er dan nog kwaad ook op moment ze hier op gewezen worden?
Mogen wij dan als klant al niet meer vragen dat de NMBS en Infrabel alles zou doen om de treinen op tijd te laten rijden?
Ik betaal elk jaar bijna 2000 euro voor de trein. Mag ik misschien daar ook iets voor terugkrijgen?
Dit heeft niets te maken met IK, IK, IK.
Vergeet niet dat het al die zagen en kritikasters zijn die u betalen.
Er was ooit een directeur-generaal van de NMBS die nu al met pensioen is, Antoine Martens, die zei: de klant heeft altijd gelijk.
Steven

Bericht door Steven »

het gaat hem niet om gelijk hebben of niet, maar dat "IK effect" zorgt er voor da mensen arrogant zijn.
dus de manier waarop stoort mij vooral, zonder respect. mensen gaan klagen aan een loket alsof de persoon die er zit er persoonlijk verantwoordelijk voor is dat zijn trein te laat is en die moet dat dan maar op staande voet rechtzetten. dat is wat mij stoort, vriendelijk iets gaan vragen kan er niet af.

trouwens door te zeggen hoeveel je betaald als klant laat je ook uw zwakte zien, je zou dus ook staan "roepen" van ik betaal hier zoveel en ik wil er zoveel voor terug. dat toontweinig respect voor de persoon die er staat (die ook maar zijn deel van het werk doet), de manier waarop je u uitdrukt om iets te krijgen maakt veel uit.
Als ik in een winkel een probleem heb gehad zal ik er ook ni staan roepen en tieren. blijf kalm, beleefd en respectvol je zal 10 keer meer gedaan krijgen en da telt overal zo, dat is wat ik wou duidelijk maken, is dus niet zuiver over treinen alleen dat ik bezig was.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Adler schreef: Wat voor een onzin is dat nu?
Ik vind het zeer jammer vast te stellen dat een groot gedeelte van de werknemers van de NMBS-groep nog steeds denken dat de eerste taak van de NMBS-groep erin bestaat de 40000 werknemers werk te verschaffen. Dat er dan af en toe ook nog reizigers (zagen en kritikasters zoals ze hier genoemd worden) en goederen op tijd van A naar B moeten gebracht worden is blijkbaar bijzaak.
Man, man, man, wat een flauwekul is dit? Heb je al een keer op een seinhuis een crisisituatie meegemaakt, en heb je al één keer gezien hoe elke verantwoordelijke er werkelijk alles voor doet om treinen op tijd te laten reizen? Ik wel.
Besef je eigenlijk wel hoe snel 5 minuten vertraging ontstaan? Als je staat te wachten heb je natuurlijk de indruk dat 5 minuten een zee van tijd zijn, maar als je middenin de soep zit, dan merk je hoe snel 5 minuten vertraging er komen, en hoe traag ze opnieuw weg gaan.
Wat ik beu ben is dat iedereen er blijkbaar van uitgaat dat alle NMBS'ers van boven tot onder en omgekeerd, er blijkbaar geen fluit om geven of een trein nu op tijd rijdt of niet. Welnu, ik heb al zo vaak het omgekeerde moeten vaststellen: die mensen doen echt hun best, hoor! Politici en media maken zich nu eenmaal populair door alles tot ongekende hoogtes op te kloppen, en de brave burger trapt daar met open ogen in. Neem nu dit geval: madame mist haar aansluiting, en vraagt terugbetaling. Goed voor opname in een krant. Wat wordt het volgende nieuwspunt met wereldwaarde: man snijdt zich aan bierblik?
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:het gaat hem niet om gelijk hebben of niet, maar dat "IK effect" zorgt er voor da mensen arrogant zijn.
dus de manier waarop stoort mij vooral, zonder respect. mensen gaan klagen aan een loket alsof de persoon die er zit er persoonlijk verantwoordelijk voor is dat zijn trein te laat is en die moet dat dan maar op staande voet rechtzetten. dat is wat mij stoort, vriendelijk iets gaan vragen kan er niet af.

trouwens door te zeggen hoeveel je betaald als klant laat je ook uw zwakte zien, je zou dus ook staan "roepen" van ik betaal hier zoveel en ik wil er zoveel voor terug. dat toontweinig respect voor de persoon die er staat (die ook maar zijn deel van het werk doet), de manier waarop je u uitdrukt om iets te krijgen maakt veel uit.
Als ik in een winkel een probleem heb gehad zal ik er ook ni staan roepen en tieren. blijf kalm, beleefd en respectvol je zal 10 keer meer gedaan krijgen en da telt overal zo, dat is wat ik wou duidelijk maken, is dus niet zuiver over treinen alleen dat ik bezig was.
Wie zegt er dat ik aan het loket sta te roepen en te tieren omdat mijn trein te laat is?
Ik krijg het vooral op mijn zenuwen als uw baas Descheemaecker voor de zoveelste keer op tv komt zeggen dat er met de stiptheid niets aan de hand is, als iedereen van laag tot hoog (staatssecretaris Tuybens inbegrepen) weet en zegt dat er wel ernstige problemen zijn met de stiptheid waarvoor dringend een oplossing moet gevonden worden.
Steven

Bericht door Steven »

excuseer ik doe mijn werk met hart en ziel, zal elke boodschap die ik kan geven aan een passagier waar een trein zich bevind of op welk perron altijd geven als ze mij iets vragen, ook al is het mijn taak niet ik doe het er met plezier bij.
Maar ik krijg de kriebels van mensen die enkel denken dat wij lopende woordenboeken zijn en alles weten, alles kunnen oplossen. we werken momenteel in een firma met beperkte middelen die ons gegeven worden.
Ondanks die beperkte mogelijkheden zal ik steeds trachten het maximaal er uit te halen om de klant ten dienste te zijn, maar verwacht aub geen wonderen he want die bestaan niet hoor
Plaats reactie