AC/DC stroom?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Accelerat

AC/DC stroom?

Bericht door Accelerat »

Ik ben mezelf eens gaan verdiepen in stroomsoorten van de spoorwegen aangezien het bij school even tijdelijk ook over electriciteit gaat, dat mij wel aansprak.
Nu kwam ik AC en DC stroomsoorten tegen (België 3 Kv DC, Nederland 1,5 Kv AC). Kan iemand mij even uitleggen wat het verschil is? Want anders lijkt het met dat er op de TGV lijnen minder stroom zit als op de klassieke Belgische lijnen, en dat lijkt me sterk...
Wover

Bericht door Wover »

Nederland is ook 1.5kV DC, niet AC

En op LGV's hangt 25kV AC, omdat er zo een hoger vermogen kan bereikt worden met minder stroom.

P = U * I, dus onder 3kV zou er voor een vermogen van 3000kW een stroom lopen van 1000A, wat erg veel is. Onder kV heb je voor hetzelfde vermogen maar 120A nodig.

Men gebruikt dit omdat het als voordeel heeft dat bij minder stroom er veel minder warmte-ontwikkeling gaat zijn, minder kans op bovenleidingsbreuken etc.

De verschillende spanningen kan je terugvinden op wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... spanningen
Shrek

Bericht door Shrek »

AC (alternating current) = wisselstroom
DC (direct current) = gelijkstroom

het vermogen hangt niet af van AC of DC, wel van de spanning en dat is toevallig 25000 volt op de TGV leidingen en 3000 volt op de gewone lijnen (1500 volt in nederland) :wink:
paljas

Bericht door paljas »

Den Belgique is hierop enerzijds achtergesteld aangezien wij quasi de eersten waren met een treffelijk elektrisch net. De enige reden waarom ons elektrisch net zo verschillend is met de ons omringende landen, is de kostprijs om alles om te vormen.
Dat is nu eenmaal het nadeel om een pionier te zijn...
Steven

Bericht door Steven »

aan de spanning die op een bepaald net (of lijn) in gebruik is kan je ook wat weten over de geschiedenis er van, de geschiedenis van de techniek op zich dus, aangezien het onder 25kv leggen van lijnen een recentere techniek is dan deze van 1500 V
Adler

Bericht door Adler »

Een bijzonder systeem is wel het driefazige wisselstroomsysteem met 2 bovenleidingen (fase 1 en fase 2) en met als derde fase het spoor.
Dit wordt o.a. nog toegepast op de Jungfraubahn en Gornergratbahn in Zwitserland. Deze bergtreintjes hebben dan ook 2 panto's naast mekaar.
De moderne loks gebruiken ook driefazige wisselstroommotoren maar deze 3-fazen spanning wordt in de lok zelf opgewekt uit de gelijkspanning of de eenfasige wisselspanning van de bovenleiding.
Bijlagen
Jungfraubahn
Jungfraubahn
JB_kleine_scheidegg.jpg (99.3 KiB) 3341 keer bekeken
Gornergratbahn.jpg
Gornergratbahn.jpg (65.14 KiB) 3346 keer bekeken
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Ah merci iedereen, ik snap het! :D :wink:
Plaats reactie