Ik ben mezelf eens gaan verdiepen in stroomsoorten van de spoorwegen aangezien het bij school even tijdelijk ook over electriciteit gaat, dat mij wel aansprak.
Nu kwam ik AC en DC stroomsoorten tegen (België 3 Kv DC, Nederland 1,5 Kv AC). Kan iemand mij even uitleggen wat het verschil is? Want anders lijkt het met dat er op de TGV lijnen minder stroom zit als op de klassieke Belgische lijnen, en dat lijkt me sterk...
AC/DC stroom?
Nederland is ook 1.5kV DC, niet AC
En op LGV's hangt 25kV AC, omdat er zo een hoger vermogen kan bereikt worden met minder stroom.
P = U * I, dus onder 3kV zou er voor een vermogen van 3000kW een stroom lopen van 1000A, wat erg veel is. Onder kV heb je voor hetzelfde vermogen maar 120A nodig.
Men gebruikt dit omdat het als voordeel heeft dat bij minder stroom er veel minder warmte-ontwikkeling gaat zijn, minder kans op bovenleidingsbreuken etc.
De verschillende spanningen kan je terugvinden op wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... spanningen
En op LGV's hangt 25kV AC, omdat er zo een hoger vermogen kan bereikt worden met minder stroom.
P = U * I, dus onder 3kV zou er voor een vermogen van 3000kW een stroom lopen van 1000A, wat erg veel is. Onder kV heb je voor hetzelfde vermogen maar 120A nodig.
Men gebruikt dit omdat het als voordeel heeft dat bij minder stroom er veel minder warmte-ontwikkeling gaat zijn, minder kans op bovenleidingsbreuken etc.
De verschillende spanningen kan je terugvinden op wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... spanningen
Den Belgique is hierop enerzijds achtergesteld aangezien wij quasi de eersten waren met een treffelijk elektrisch net. De enige reden waarom ons elektrisch net zo verschillend is met de ons omringende landen, is de kostprijs om alles om te vormen.
Dat is nu eenmaal het nadeel om een pionier te zijn...
Dat is nu eenmaal het nadeel om een pionier te zijn...
Een bijzonder systeem is wel het driefazige wisselstroomsysteem met 2 bovenleidingen (fase 1 en fase 2) en met als derde fase het spoor.
Dit wordt o.a. nog toegepast op de Jungfraubahn en Gornergratbahn in Zwitserland. Deze bergtreintjes hebben dan ook 2 panto's naast mekaar.
De moderne loks gebruiken ook driefazige wisselstroommotoren maar deze 3-fazen spanning wordt in de lok zelf opgewekt uit de gelijkspanning of de eenfasige wisselspanning van de bovenleiding.
Dit wordt o.a. nog toegepast op de Jungfraubahn en Gornergratbahn in Zwitserland. Deze bergtreintjes hebben dan ook 2 panto's naast mekaar.
De moderne loks gebruiken ook driefazige wisselstroommotoren maar deze 3-fazen spanning wordt in de lok zelf opgewekt uit de gelijkspanning of de eenfasige wisselspanning van de bovenleiding.
- Bijlagen
-
- Jungfraubahn
- JB_kleine_scheidegg.jpg (99.3 KiB) 3337 keer bekeken
-
- Gornergratbahn.jpg (65.14 KiB) 3342 keer bekeken