Welke lijn vinden jullie de mooiste ?
Welke lijn vinden jullie de mooiste ?
Welke Belgische spoorlijn vinden jullie de mooiste?
Deze vraag heeft natuurlijk enkel subjectieve antwoorden, maar als spoorweg-fanaat interesseert me de mening van anderen wel.
Aangezien ik nog niet gans Belgie per trein doorkruist heb, kan ik me enkel baseren op de lijnen die ik wel "ken" en mijn persoonlijke favoriet is L37 omwille van de landschappen, de heuvels, enkele viaducten, de verscheidene tunnels en bovenal de prachtige Weser(vallei).
Deze vraag heeft natuurlijk enkel subjectieve antwoorden, maar als spoorweg-fanaat interesseert me de mening van anderen wel.
Aangezien ik nog niet gans Belgie per trein doorkruist heb, kan ik me enkel baseren op de lijnen die ik wel "ken" en mijn persoonlijke favoriet is L37 omwille van de landschappen, de heuvels, enkele viaducten, de verscheidene tunnels en bovenal de prachtige Weser(vallei).
Mijn voorkeur gaat naar de L51. De lijn gaat door West-Vlaanderen en heeft niet zoals de veelgenoemde 'mooie lijnen' een hoop bomen waar je maar 50 meter door kunt zien (dat is dan een mooie lijn!). Maar op de L 51, verlaat je Brugge, zie je de spoorlijn naar Oostende die ook door de West-Vlaamse polders gaat. Dan kom je over het kanaal en een autoweg. Vervolgens kan je de het AZ Sint-Jan met de (draaiende) Zandwegemolen zien. En dan door die polders. Zo zuiver, zo maagdelijk. Precies of er is nog bijna niemand aangeweest. Die koeien, je kunt de molens van de haven van Zeebrugge zien op al de 3 vertakkingen van de L51. Als je naar Zeebrugge gaat, geeft het Klassiekske nog een volle gas tussen Brugge-St-Pieters en Lissewege, en er is geen leuker treinstel dan een Klassiekske dat gas geeft.
Ik vind de lijn 50A tussen Oostende en Brugge die ook door de polders gaat, ook erg mooi, maar de autosnelweg en het kanaal versperren het mooie verzicht.
Zelf ben ik nog niet op de volledige L51 geweest, namelijk nog nooit richting Knokke, maar als je al de andere vertakkingen en de 'hoofdlijn' hebt gezien, weet je dat het stuk naar het rijke Knokke even mooi of zelfs nog mooier zal zijn!
Ik vind de lijn 50A tussen Oostende en Brugge die ook door de polders gaat, ook erg mooi, maar de autosnelweg en het kanaal versperren het mooie verzicht.
Zelf ben ik nog niet op de volledige L51 geweest, namelijk nog nooit richting Knokke, maar als je al de andere vertakkingen en de 'hoofdlijn' hebt gezien, weet je dat het stuk naar het rijke Knokke even mooi of zelfs nog mooier zal zijn!
Ik kom er dus elke dag tweemaal voorbij en is dit stuk lijn 35 is zeker ook het vermelden waard, het deel tussen Schulen en E314 ook trouwens.sncf-sncb schreef:Maandag nog overheen gekomen, inderdaad mooi lijntje!Shrek schreef:lijn 35 tussen testelt en zichem
Ik prefereer Liège-Guillemins - Welkenraedt, ik vond dat echt héél mooi toen ik naar Aix-la-Chapelle ging!