Welke lijn vinden jullie de mooiste ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wrpint

Welke lijn vinden jullie de mooiste ?

Bericht door wrpint »

Welke Belgische spoorlijn vinden jullie de mooiste?
Deze vraag heeft natuurlijk enkel subjectieve antwoorden, maar als spoorweg-fanaat interesseert me de mening van anderen wel.

Aangezien ik nog niet gans Belgie per trein doorkruist heb, kan ik me enkel baseren op de lijnen die ik wel "ken" en mijn persoonlijke favoriet is L37 omwille van de landschappen, de heuvels, enkele viaducten, de verscheidene tunnels en bovenal de prachtige Weser(vallei).
Steven

Bericht door Steven »

op elke spoorwegkaart voor treinbestuurders staat die rivier als Vesder aangeduid :-)

wat mijn voorkeur bertreft is het vooral de lijn 154 tussen Namur en Dinant :-) de lijn 37 komt maar op de tweede plaats :-)
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Mijn voorkeur gaat naar de L51. De lijn gaat door West-Vlaanderen en heeft niet zoals de veelgenoemde 'mooie lijnen' een hoop bomen waar je maar 50 meter door kunt zien (dat is dan een mooie lijn!). Maar op de L 51, verlaat je Brugge, zie je de spoorlijn naar Oostende die ook door de West-Vlaamse polders gaat. Dan kom je over het kanaal en een autoweg. Vervolgens kan je de het AZ Sint-Jan met de (draaiende) Zandwegemolen zien. En dan door die polders. Zo zuiver, zo maagdelijk. Precies of er is nog bijna niemand aangeweest. Die koeien, je kunt de molens van de haven van Zeebrugge zien op al de 3 vertakkingen van de L51. Als je naar Zeebrugge gaat, geeft het Klassiekske nog een volle gas tussen Brugge-St-Pieters en Lissewege, en er is geen leuker treinstel dan een Klassiekske dat gas geeft.

Ik vind de lijn 50A tussen Oostende en Brugge die ook door de polders gaat, ook erg mooi, maar de autosnelweg en het kanaal versperren het mooie verzicht.

Zelf ben ik nog niet op de volledige L51 geweest, namelijk nog nooit richting Knokke, maar als je al de andere vertakkingen en de 'hoofdlijn' hebt gezien, weet je dat het stuk naar het rijke Knokke even mooi of zelfs nog mooier zal zijn!
R4C-Fan

Bericht door R4C-Fan »

Linie 37 Aken-Luik
Laatst gewijzigd door R4C-Fan op 09 mei 2007, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wover

Bericht door Wover »

Lijnen 34 en 161 vind ik wel de moeite, maar de lijn tussen Luik en Namen is ook wel leuk :).

Deze lijnen van het netwerk heb ik allemaal al gedaan in het laatste jaar ongeveer:
Afbeelding
SteC

Bericht door SteC »

Ik heb voorbije zomer fantastisch genoten van een ritje Luik-Rivage-Vielsalm
I6 rijtuigen met het ruitje open en het zaaaaalige kedeng kedeng.
Het materieel dat erop rijdt heeft hier bij mij duidelijk ook een invloed op.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

82 ware mooi geweest als het nog tot in Ronse zou gelopen hebben, verder beperken mijn reiswegen zich tot 89, 50, het nog bestaande deel van 82 en soms eens 90 en 122 dus kan ik me er moeilijk over uitspreken. 122 voorbij Zottegem is anders ook nog niet zo slecht.
Shrek

Bericht door Shrek »

lijn 35 tussen testelt en zichem :P
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Shrek schreef:lijn 35 tussen testelt en zichem :P
Maandag nog overheen gekomen, inderdaad mooi lijntje!
Ik prefereer Liège-Guillemins - Welkenraedt, ik vond dat echt héél mooi toen ik naar Aix-la-Chapelle ging! :D
Bastiaan

Bericht door Bastiaan »

Ik ken niet zoveel lijnen, maar ik vind lijn 42 wel mooi :)
wrpint

Bericht door wrpint »

sncf-sncb schreef:
Ik prefereer Liège-Guillemins - Welkenraedt, ik vond dat echt héél mooi toen ik naar Aix-la-Chapelle ging! :D
Ik kom er dus elke dag tweemaal voorbij en is dit stuk lijn 35 is zeker ook het vermelden waard, het deel tussen Schulen en E314 ook trouwens.
Steven

Bericht door Steven »

sncf-sncb schreef:
je mag aachen schrijven hoor :-)
R4C-Fan

Bericht door R4C-Fan »

Aken wäre dann Aachen auf niederländisch oder täusche ich mich da jetzt?
Sonst müsste ich glatt nochmal meine Signatur korrigieren :oops:
Wover

Bericht door Wover »

Nein, Aachen auf Niederlandisch ist "Aken", also ihre Signatur ist richtig ;)
Bert

Bericht door Bert »

De mooiste spoorlijn in mijn ogen is en blijft lijn 43 (Luik G-Marloie). Dan vooral het stukje Rivage-Bomal! Dat stukje is voor mij mini-Suisse! 8) :P
Plaats reactie