Trein stond 2,5 uur stil in Hoegaarden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

bobby schreef:
Steven schreef:kort samen gevat een hle 13 in panne, tb opgetrommeld om met den 62 dien trein van L2 te gaan halen en tot leuven te brengen.
je zou filosofisch kunnen antwoorden: "shit happens", maar het tempo waarmee de incidenten zich bij NMBS opvolgen geeft wel de indruk dat er vanalles fout zit bij NMBS
Inderdaad, en struktureel :( :( :( :( :(

Er zijn ook nergens nog voldoende Plantons en reserven om in geval van een incident vlot te kunnen ingrijpen.
De filosofie hierachter: voor die paar keren dat ze nodig zijn... dan schaffen we ze maar beter af, dat is goedkoper.
En de directeurs maar spreken over regelmaat: een prioriteit.
Echt, ze geloven zichzelf. :( :( :( :( :( :( :(
bobby

Bericht door bobby »

2012 schreef:
Adler schreef:Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel minder preventief onderhoud gebeurt dan vroeger.
Enerzijds is de hoeveelheid rollend materieel niet alleen fors toegenomen maar is ook complexer geworden door de toegenomen toepassing van electronica en anderzijds heeft men de afgelopen jaren een aantal Centrale Werkplaatsen gesloten wegens besparingsmaatregelen.
Dit kan niet goed gaan.
T'is omgekeerd ... er is MINDER rollend materieel, dan vooral locomotieven ... die dingen staan bijna nimeer stil tegenwoordig. Een klasgenoot is naar de verdeler gegaan en die mag zorgen da alles kan rijden ... geen koud kunstje tegenwoordig om alles maximaal te benutten zunne.
dr staan veel locs stil, gewoon omdat de NMBS top vindt dat het onderhoud te duur is.
Deze locs worden dan maar gedegradeerd tot plukloc:
1502, 1603, 2501, 2502, 2504, 2508, 2509, 2511, 2512, zo'n 29 locs T22.
de meesten waren op het moment dat ze op non actief gezet werden nog volledig in orde en dienden enkel periodiek onderhoud te krijgen
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

bobby schreef: dr staan veel locs stil, gewoon omdat de NMBS top vindt dat het onderhoud te duur is.
Deze locs worden dan maar gedegradeerd tot plukloc:
1502, 1603, 2501, 2502, 2504, 2508, 2509, 2511, 2512, zo'n 29 locs T22.
de meesten waren op het moment dat ze op non actief gezet werden nog volledig in orde en dienden enkel periodiek onderhoud te krijgen
En nen Eurostar in Vorst :oops:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
bobby schreef:dr staan veel locs stil, gewoon omdat de NMBS top vindt dat het onderhoud te duur is.
Deze locs worden dan maar gedegradeerd tot plukloc:
1502, 1603, 2501, 2502, 2504, 2508, 2509, 2511, 2512, zo'n 29 locs T22.
de meesten waren op het moment dat ze op non actief gezet werden nog volledig in orde en dienden enkel periodiek onderhoud te krijgen
Vergeet niet dat de 1603 z'n onderdelen moet afstaan omdat men anders voor de anderen geen reserveonderderdelen meer heeft.
De 1502 zat dacht ik met schade, en zware kosten doen aan een oude loc, dat is niet echt aan te raden.
En dat geldt ook voor de 22/25, dat zijn al oude locs, die enkel nog maar voor P-treinen kunnen dienen (enkel 3 kv, geen TD/TS), dus waarom daar nog in gaan investeren?
Eens de locs reeks 18 er zijn zullen er wel weer meer locs over zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

voor mij zullen die reeks 18'en niet bestaan, ik zal ze zelf reeks 14 noemen!!!

de eer van een ECHTE 18 ga je toch niet overlappen????
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd visueel lijkt er mss niets aan de hand, maar sommige van die locs die schijnbaar enkel een periodiek onderhoud nodig hebben zijn meer dan afgeschreven hoor, je noemt telkens de oudste locs op van het net. de 1603 is trouwens een meerspanningsloc waarvan de aandrijftechniek heden niet meer actueel is. gezien de inzetbaarheid (zijn werkveld om het zo te zeggen, mag al geen stoptreinen doen, last ook al beperkt normaal) kan je nauwelijk spreken van een vlot inzetbare loc hem oplappen zou de kostprijs enorm de hoogte injagen tov het profijt dat je hebt.
bobby

Bericht door bobby »

Joris schreef: Vergeet niet dat de 1603 z'n onderdelen moet afstaan omdat men anders voor de anderen geen reserveonderderdelen meer heeft.
sorry maar dat is een zwak excuus, immers de moment dat je een onderdeel waarvan er maar 1 in een loc zit hebt weggehaald zit je opnieuw zonder spare parts, kan je de volgende buiten dienst zetten...

Joris schreef: de 22/25, dat zijn al oude locs, die enkel nog maar voor P-treinen kunnen dienen (enkel 3 kv, geen TD/TS), dus waarom daar nog in gaan investeren?
vwb 22/25 zijn idd oud (hoewel de 25 jonger is dan de 23) en werden idd vooral voor P-treinen gebruikt en minder voor goederen, hoewel de 25.5 (even krachtig) wel voor goederen gebruikt wordt en je tegenwoordig in de regio Antwerpen regelmatig t25 goederen ziet verslepen.

door het massaal buitendienst zetten van 22/25 zie je tegenwoordig veel 23-en op P-treinen...

25 kon wel TD, alleen waren er heldere geesten bij NMBS die het niet nodig vonden om stuurposten te behouden...
Joris schreef: Eens de locs reeks 18 er zijn zullen er wel weer meer locs over zijn.
eerste levering in 2009 voor reizigersvervoer.

tegen die tijd zullen de 27_MUX_met_snelkoppeling per twee gebruikt worden op splitsbare M6-treinen. (dus relatief zal het aantal beschikbare 27 dalen...) en zullen alle 13-en naar cargo gaan, terwijl ook een aantal CFL3000 terug naar CFL zullen gaan

Meer dan de helft van de 18-reeks zal dus nodig zijn om het "verlies" aan 27; 13 en 3000 op te vangen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bobby schreef:tegen die tijd zullen de 27_MUX_met_snelkoppeling per twee gebruikt worden op splitsbare M6-treinen. (dus relatief zal het aantal beschikbare 27 dalen...) en zullen alle 13-en naar cargo gaan, terwijl ook een aantal CFL3000 terug naar CFL zullen gaan

Meer dan de helft van de 18-reeks zal dus nodig zijn om het "verlies" aan 27; 13 en 3000 op te vangen
uw visie op de 27 klopt niet volledig bobby aangezien je vergeet dat ze nu veel in dubbel rijden op verschillende verbindingen.
Zoals brussel antwerpen en charleroi antwerpen, daar krijg je dus locs vrij door het in dienst komen van de stuurrijtuigen M6
Zoals jij spreekt is alsof de helfde van alle ic plost met die dubbele locs zou gebruikt worden wat totaal niet waar is, trouwens dat met de GF koppeling zal vooral tijdens de spits te zien zijn aangezien het vooral bedoeld is om een kortere stam M6 te kunnen versterken tot een grote capaciteit dan waar de ms 96 nu te kort schieten.
Dus het aantal treinen dat dagelijks effectief te zien zal zijnmet die GF zal beperkt zijn, de enige die ik heel de dag er mee zie rijden is eventueel de knokke blankenberge tenzij ze doorvoeren wat ze al lang van plan zijn, de knokke koppelen aan de ic j
Zodat men een nieuwe langste ic van land krijgen, Knokke luxemburg.
dit laatste hangt af van beschikbaarheid materieel en personeel.
dit alles zal dus wat te bezien zijn nadat de M6 stuurrijtuigen echt in dienst gaan komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

reservetreinen zijn er volgens mij nog wel genoeg, maar treinbestuurders precies niet meer :roll:
enkele maanden terug nam ik de thalys van brussel naar luik. Het stel wilde niet starten in brussel. 10 minuutjes na voorzie vertrek kwam een rangeerder met een ander stel aangereden en kon dezelfde tb met 20 minuten vertraging vertrekken :P
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

T'is omgekeerd ... er is MINDER rollend materieel, dan vooral locomotieven ... die dingen staan bijna nimeer stil tegenwoordig
En al het materiaal dat een ganse dag in Schaarbeek stilstaat ?
Natuurlijk, het zijn p-treinen, die 's avonds (liefst) ook weer hun traject moeten rijden, maar die staan daar toch godganse dagen enkel te staan ?

Natuurlijk is er dan geen materiaal op overschot.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

trainman schreef: En al het materiaal dat een ganse dag in Schaarbeek stilstaat ?
Natuurlijk, het zijn p-treinen, die 's avonds (liefst) ook weer hun traject moeten rijden, maar die staan daar toch godganse dagen enkel te staan ?
Natuurlijk is er dan geen materiaal op overschot.
overdag zijn er gewoon te weinig passagiers voor die treinen in te leggen. En om de locs naar een goederenstation te sturen en dan een trein naar ergens anders te rijden en trug te laten komen is de tijd tussen morgen- en avondspits waarschijnlijk te kort :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd shrek die locs zouden soms op minder dan 6 uur een goederentrein moeten wegdoen en halen, maar vanuit schaarbeek naar antwerpen en montzen en terug is niet haalbaar op die tijd. het materieel zelf zoals de rijtuigen krijgt te schaarbeek vorming zijn onderhoudsbeurt, sommige rijtuigen worden er op dat moment ontdaan van hun extra verf (een goede verstaander weet wat ik wil zeggen) al kan die firma niet volgen.
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:
uw visie op de 27 klopt niet volledig bobby aangezien je vergeet dat ze nu veel in dubbel rijden op verschillende verbindingen.
Zoals brussel antwerpen en charleroi antwerpen, daar krijg je dus locs vrij door het in dienst komen van de stuurrijtuigen M6
Zoals jij spreekt is alsof de helfde van alle ic plost met die dubbele locs zou gebruikt worden wat totaal niet waar is, trouwens dat met de GF koppeling zal vooral tijdens de spits te zien zijn aangezien het vooral bedoeld is om een kortere stam M6 te kunnen versterken tot een grote capaciteit dan waar de ms 96 nu te kort schieten.
Dus het aantal treinen dat dagelijks effectief te zien zal zijnmet die GF zal beperkt zijn, de enige die ik heel de dag er mee zie rijden is eventueel de knokke blankenberge tenzij ze doorvoeren wat ze al lang van plan zijn, de knokke koppelen aan de ic j
Zodat men een nieuwe langste ic van land krijgen, Knokke luxemburg.
dit laatste hangt af van beschikbaarheid materieel en personeel.
dit alles zal dus wat te bezien zijn nadat de M6 stuurrijtuigen echt in dienst gaan komen.
vandaag worden volgende IC diensten uitgevoerd met M6 en 2 locs (meestal in TS, maar niet altijd)

IC I Antwerpen Charleroi: 5 (x2) locs
IC N Antwerpen Brussel Zuid: 2 (x2) locs
in beide gevallen is reserve materieel niet meegerekend.

te verwachten valt dat IC I in trek-duw zal rijden eens de eerste M6 stuurstanden beschikbaar zijn; dus (netto) recuperatie van 2 locs

te verwachten valt dat IC N pas in trek-duw zal rijden eens de M6 stuurstanden en T18 locs beschikbaar zijn; dus (netto) recuperatie van 5 locs.

totaal netto recup 7 locs.

dienst Knokke/Blankenberge - Hasselt/Tongeren met splitsbare M6 heeft 6+7 locs nodig (zonder reservematerieel) dus datgene wat we netto winnen op IC I & IC N hergebruiken we reeds op Knokke/Blankenberge - Hasselt/Tongeren, we kunnen dus veronderstellen dat door het verschuiven van materieel tussen verschillende IC diensten deze operatie in evenwicht is.

echter, als we dan ook nog splitsbare M6 treinen gaan gebruiken als P-trein (snelkoppeling is niet berekend om een trein te trekken, dus extra loc noodzakelijk), of andere IC relaties bedenken, dan heb je wel degelijk extra materieel nodig om de verhoogde "vraag" aan T27GF op te vangen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zover ik weet gaan niet alle treinen op knokke blankenberge met M6 en GF zijn maar zullen er ook nog verschillende met ms96 blijven aangezien niet elk uur van de dag deze capaciteit nodig is.

De eerste treinen die M6 stuurrijtuig gaan krijgen zijn IC i, IC N en de IC E die in de spits rijden (2 treinen heen en twee terug) da maakt da je van uw zeven wints er 5 overhoud
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Kwil nie ambetant doen ma we gaan wel even offtopic.Misschien eens een nieuw onderwerp openen?

Greetz Wimpie :lol: :oops:
Plaats reactie