De kabels die je hier op de foto ziet dienen juist om de stroomkring te laten doorlopen ipv scheiden.Wover schreef:Ah ik dacht dat zo'n dingen de stroomkringen van elkaar scheidden?Steven schreef:idd dat bedoel ik
dit zijn speciale stukken, specifiek geplaatst om spooruitzetting op te vangen.
Aangezien er kabeltjes liggen die de sporen verbinden (veronderstelde ik).
Hoe scheidt men dan stroomkringen?
sporen leggen
Gisteren in FGSP ook nog op staan kijken, op spoor 1!Stijn D.C. schreef:in FGSP op spoor 2 en 3 had je dat vroeger, maar kan zijn dat het met het herleggen verdwenen is, this lang geleden dat ik er nog geweest ben sinds ik gedaan heb met school, en dan hoorde je die treinen zo tak-tak doen, tof geluid wel

Ik heb me toen ook nog zitten afvragen waarom dat er zit.

ahum. Tot eind 2006 ben ik Technicus spoowerken geweest. ( In totaal 8 jaar ). Aangezien ik mee verantwoordelijk geweest ben voor het aanleggen van sporen zou ik dit wel een beetje moeten kennen
Wat hier verteld is tot nu toe klopt eigenlijk vrij goed.
Vroeger was het spoor dus verdeeld in spoorstaven van 18 m of 36 m.
Elk jaar moesten manueel de voegen geregeld worden om de uitzetting kunnen op te vangen. Maar erg comfotabel voor de reizigers was dat dus niet.
Vervolgens zijn ze langgelaste spoorstaven gaan gebruiken. (300m lang)
Deze worden ter plaatste gebracht door de röbel trein. Dit is een trein van infrabel die deze rails van 300m kan laden en lossen ter plaatse.
Op het terrein heb je een wissel, daarachter een uitzettingsvoeg ( zoals op de foto's ) en dan worden de rails gelast tot aan de volgende wissel.
De uitzttingstoestellen worden geplaatst om de wissel's te beschermen tegen het uitzetten van de spoorstaven.
Maar na plaatsing van nieuwe rails worden deze na het lassen geregeld naar een ideale temperatuur. (25 °c railtemperatuur). Op deze temperatuur heeft het staal dat gebruikt wordt in de rails geen uitzetting of krimping. Om het kort uit te leggen wordt adhv de aanleg temperatuur berekend welke de juiste lengte van de rail moet zijn.
Het is idd zo dat de uitzettingstoestellen zonder degelijk onderhoud stevig kunnen gaan kloppen.
De kabels dienen om de terugstroomkring zo ideaal mogelijk te houden.
Op de hogesnelheidslijnen zijn er zelfs geen uitzettingstoestellen meer omdat buiten de rails de wissels ook geregeld kunnen worden naar de ideale temperatuur. De wissel vangt hier het resterende krimpen of uitzetten op.
Er zijn nog andere voegen en dat zijn GIV. (Gelijmde isolerende voegen).
Deze dienen om de spoorstaafkringen perfect elektrisch te scheiden.
Het is een kunstof plaatje tussen de 2 railkoppen, omgeven door 2 lasplaten en vastgeschroefd met 6 bouten. Alles wordt nog eens stevig verlijmd. Deze worden trouwens volledig afgewerkt geleverd op de werf.

Wat hier verteld is tot nu toe klopt eigenlijk vrij goed.
Vroeger was het spoor dus verdeeld in spoorstaven van 18 m of 36 m.
Elk jaar moesten manueel de voegen geregeld worden om de uitzetting kunnen op te vangen. Maar erg comfotabel voor de reizigers was dat dus niet.
Vervolgens zijn ze langgelaste spoorstaven gaan gebruiken. (300m lang)
Deze worden ter plaatste gebracht door de röbel trein. Dit is een trein van infrabel die deze rails van 300m kan laden en lossen ter plaatse.
Op het terrein heb je een wissel, daarachter een uitzettingsvoeg ( zoals op de foto's ) en dan worden de rails gelast tot aan de volgende wissel.
De uitzttingstoestellen worden geplaatst om de wissel's te beschermen tegen het uitzetten van de spoorstaven.
Maar na plaatsing van nieuwe rails worden deze na het lassen geregeld naar een ideale temperatuur. (25 °c railtemperatuur). Op deze temperatuur heeft het staal dat gebruikt wordt in de rails geen uitzetting of krimping. Om het kort uit te leggen wordt adhv de aanleg temperatuur berekend welke de juiste lengte van de rail moet zijn.
Het is idd zo dat de uitzettingstoestellen zonder degelijk onderhoud stevig kunnen gaan kloppen.
De kabels dienen om de terugstroomkring zo ideaal mogelijk te houden.
Op de hogesnelheidslijnen zijn er zelfs geen uitzettingstoestellen meer omdat buiten de rails de wissels ook geregeld kunnen worden naar de ideale temperatuur. De wissel vangt hier het resterende krimpen of uitzetten op.
Er zijn nog andere voegen en dat zijn GIV. (Gelijmde isolerende voegen).
Deze dienen om de spoorstaafkringen perfect elektrisch te scheiden.
Het is een kunstof plaatje tussen de 2 railkoppen, omgeven door 2 lasplaten en vastgeschroefd met 6 bouten. Alles wordt nog eens stevig verlijmd. Deze worden trouwens volledig afgewerkt geleverd op de werf.
- trainfreak
- Berichten: 2659
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere