sporen leggen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Tim

Bericht door Tim »

Wover schreef:
Steven schreef:idd dat bedoel ik :-)
dit zijn speciale stukken, specifiek geplaatst om spooruitzetting op te vangen.
Ah ik dacht dat zo'n dingen de stroomkringen van elkaar scheidden?

Aangezien er kabeltjes liggen die de sporen verbinden (veronderstelde ik).

Hoe scheidt men dan stroomkringen?
De kabels die je hier op de foto ziet dienen juist om de stroomkring te laten doorlopen ipv scheiden.
Steven

Bericht door Steven »

idd omdat een uitzetvoeg als deze nooit de functie heeft van elektrische scheiding. de kabels dienen dus idd om er zeker van te zijn dat de stroom doorgaat
steamfreak

Bericht door steamfreak »

Hartelijk dank iedereen :D

Zal het hem morgen uitleggen :wink:
paljas

Bericht door paljas »

steamfreak schreef:Hartelijk dank iedereen :D

Zal het hem morgen uitleggen :wink:
Wie weet krijg je wel een kus van de meester en bank vooruit!!!
5307

Bericht door 5307 »

bah, zou ik nie willen :x
steamfreak

Bericht door steamfreak »

da denk ik ook ni :P
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:idd dat bedoel ik :-)
dit zijn speciale stukken, specifiek geplaatst om spooruitzetting op te vangen.
Wat mij wel opvalt is dat ik dergelijke uitzekstukken tot nu toe enkel in België gezien heb.
SteC

Bericht door SteC »

In Nederland liggen ze zeker ook hoor! Het is niet omdat rails in het buiten land liggen dat ze er niet uitzetten als de temperatuur verandert.
Adler

Bericht door Adler »

Dit kan er dus gebeuren als het fout gaat: :shock:
Bijlagen
rails.jpg
rails.jpg (228.7 KiB) 3990 keer bekeken
Steven

Bericht door Steven »

tja met de lang gelaste rails zijn er op bepaalde plaatsen misschien net iets te weinig uitzetstukken voorzien (foutje van de ing.?) met dergelijke effecten als gevolg
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Stijn D.C. schreef:in FGSP op spoor 2 en 3 had je dat vroeger, maar kan zijn dat het met het herleggen verdwenen is, this lang geleden dat ik er nog geweest ben sinds ik gedaan heb met school, en dan hoorde je die treinen zo tak-tak doen, tof geluid wel :)
Gisteren in FGSP ook nog op staan kijken, op spoor 1! :wink:
Ik heb me toen ook nog zitten afvragen waarom dat er zit. :P
groentje

Bericht door groentje »

Waar we 's middags zaten om ons boterhammekes op te eten tijdens de opleiding in Brussel-Noord (spoor 1) zat er ook zoiets, dacht ik. Maakt nog een behoorlijk lawaai, hoor.
Voor de geïnteresseerden: kant NZ-verbinding, net voorbij de trap naar de Zuidgang.
lucian

Bericht door lucian »

ahum. Tot eind 2006 ben ik Technicus spoowerken geweest. ( In totaal 8 jaar ). Aangezien ik mee verantwoordelijk geweest ben voor het aanleggen van sporen zou ik dit wel een beetje moeten kennen :)

Wat hier verteld is tot nu toe klopt eigenlijk vrij goed.
Vroeger was het spoor dus verdeeld in spoorstaven van 18 m of 36 m.
Elk jaar moesten manueel de voegen geregeld worden om de uitzetting kunnen op te vangen. Maar erg comfotabel voor de reizigers was dat dus niet.

Vervolgens zijn ze langgelaste spoorstaven gaan gebruiken. (300m lang)
Deze worden ter plaatste gebracht door de röbel trein. Dit is een trein van infrabel die deze rails van 300m kan laden en lossen ter plaatse.
Op het terrein heb je een wissel, daarachter een uitzettingsvoeg ( zoals op de foto's ) en dan worden de rails gelast tot aan de volgende wissel.
De uitzttingstoestellen worden geplaatst om de wissel's te beschermen tegen het uitzetten van de spoorstaven.
Maar na plaatsing van nieuwe rails worden deze na het lassen geregeld naar een ideale temperatuur. (25 °c railtemperatuur). Op deze temperatuur heeft het staal dat gebruikt wordt in de rails geen uitzetting of krimping. Om het kort uit te leggen wordt adhv de aanleg temperatuur berekend welke de juiste lengte van de rail moet zijn.

Het is idd zo dat de uitzettingstoestellen zonder degelijk onderhoud stevig kunnen gaan kloppen.
De kabels dienen om de terugstroomkring zo ideaal mogelijk te houden.

Op de hogesnelheidslijnen zijn er zelfs geen uitzettingstoestellen meer omdat buiten de rails de wissels ook geregeld kunnen worden naar de ideale temperatuur. De wissel vangt hier het resterende krimpen of uitzetten op.

Er zijn nog andere voegen en dat zijn GIV. (Gelijmde isolerende voegen).
Deze dienen om de spoorstaafkringen perfect elektrisch te scheiden.
Het is een kunstof plaatje tussen de 2 railkoppen, omgeven door 2 lasplaten en vastgeschroefd met 6 bouten. Alles wordt nog eens stevig verlijmd. Deze worden trouwens volledig afgewerkt geleverd op de werf.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Om deze topic terug te openen...
Hier een foto waar je de voegen duidelijk ziet. Deze middag gemaakt op L77A (stond toch op de OW)
Afbeelding
Plaats reactie