Wat is het technisch verschil tussen de Thalys PBKA en PBA?
PBA en PBKA
-
steamfreak
PBA en PBKA
Ik heb hier ne vraagske en dit keer niet voor op school ofzo 't is gewoon uit curiositeit
.
Wat is het technisch verschil tussen de Thalys PBKA en PBA?
Wat is het technisch verschil tussen de Thalys PBKA en PBA?
- trainfreak
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Nee , wegens geen TBL-2.Wel , het is te zeggen : op L96N ligt ook TBL-2 maar de Thalys PBA heeft net zoals de Eurostar en TGV-R een vereenvoudigde TBL-2 uitrusting.Die volstaat echter niet om op L2 te mogen..Trainspotterke schreef:En kan de Thalys PBA ook op HSL2 rijden?
Niet alleen dat , maar ook iets met de bovenleidingshoogte zou ermee te maken hebben , daar ooit op een Frans forum gezegd werd dat de PBKA niet meer op Zuid-Franse HSL's mag rijden omdat de hoogte van de rijdraad op HSL2 niet dezelfde is als op de Zuid-Franse HSL's.Neem het voor wat je wil , want ik snap dan niet dat de PBKA nog wél op de LGV Nord mag .. Zou daar dan ook de draad op een andere hoogte hangen dan op de andere HSL's in Frankrijk ?
Ben benieuwd hoe ze het dan met de ICE-3MF gaan maken als die zowel Brussel-Frankfurt als Parijs-Frankfurt gaan rijden..
op lgv lijnen zet men de stroomafnemer vast om aan hoge snelheid te rijden (dit gaat automatisch de spanningselectie in de stuurpost) de afvering gebeurd dan enkel op het sleepstuk zelf nog om de kleine verschillen die er nog zijn op te vangen. voor de rest hangt die draad idd op een vaste hoogte.
het gevolg was, bij het aanleggen van L2 waar de draad idd op een andere hoogte hangt, dat de pbka hiervoor zijn aangepast.
de reden waarom hij niet meer op de zuidfranse lgv mag? ik zie niet in waarom dat daar aan zou liggen en wat gaan ze dan deze zomer doen? er gaan thalystreinen naar de zon he !!!
het gevolg was, bij het aanleggen van L2 waar de draad idd op een andere hoogte hangt, dat de pbka hiervoor zijn aangepast.
de reden waarom hij niet meer op de zuidfranse lgv mag? ik zie niet in waarom dat daar aan zou liggen en wat gaan ze dan deze zomer doen? er gaan thalystreinen naar de zon he !!!
-
Jules
De aanpassing op PBKA is zeer eenvoudig. Deze hoogtebeperking is momenteel volledig uitgeschakeld. Hierdoor kan hij over de L2 en mag hij niet meer over de zuidfranse LGV. De bovenleiding op die LGV is zwakker dan deze naar Parijs. Normaal komt de beperking terug in dienst bij de renovatie van de PBKA. De PBKA heeft een gestuurde panto, dwz druk afhankelijk van de snelheid. Dit gebeurd door een elektronische kaart. Deze kaart kan ook de hoogte van de draad "voelen" waardoor je toch nog een soort hoogtebeperking hebt waardoor deze toegelaten is op L2 en naar Parijs.op lgv lijnen zet men de stroomafnemer vast om aan hoge snelheid te rijden (dit gaat automatisch de spanningselectie in de stuurpost) de afvering gebeurd dan enkel op het sleepstuk zelf nog om de kleine verschillen die er nog zijn op te vangen. voor de rest hangt die draad idd op een vaste hoogte.
het gevolg was, bij het aanleggen van L2 waar de draad idd op een andere hoogte hangt, dat de pbka hiervoor zijn aangepast.
de reden waarom hij niet meer op de zuidfranse lgv mag? ik zie niet in waarom dat daar aan zou liggen en wat gaan ze dan deze zomer doen? er gaan thalystreinen naar de zon he !!!
Op de PBA is het een volledig mechanisch systeem. Indien de PBA op de L2 staat komt de panto net tegen de draad, maar drukt deze niet genoeg en krijg je vonken. Deze panto is niet elektronisch gestuurd, en bij het uitschakelen van deze hoogtebeperking zou dit de draad vrij hoog oplichten.
De reden voor de PBA's naar het zuiden zijn dubbel. Ten eerste voor de hoogtebeperking en ten tweede voor de bestuurders. Enkel de depot van Paris Nord hebben thalys bestuurders. En deze bestuurders kennen de lijnen naar het zuiden niet want ze komen daar nooit op. Het zuiden wordt bediend door een andere depot en deze kennen de pbka niet. Dus zelfs al is de beperking terug in dienst, dan nog zullen er geen PBKA's naar het zuiden gaan.