M4 en klassiekjes
die 60 locs zijn nog minstens 2 jaar verwijderd van commerciele diensten (ik reken al enige vertraging bij levering er bij) de eerste locs reeks 18 gaan zeker al diensten doen daar waar er nu 13-en rijden. dan nog heeft men tijd om eventueel die rijtuigen om te bouwen (aangezien men al ervaring heeft met de reeks 27 en een stuurrijtuig minder complex is dan een loc) kan men op dat moment nog altijd de nodige aanpassingen doen indiens gewenst, maar heden speelt dit nog geen rol aangezien men nu al te weinig locs heeft om de reeds aanwezige stuurrijtuigen die wel mux heeft er mee te combineren.
idd de eerste 2 jaar heeft men die mux-stuurstanden niet nodig.Steven schreef:die 60 locs zijn nog minstens 2 jaar verwijderd van commerciele diensten (ik reken al enige vertraging bij levering er bij) de eerste locs reeks 18 gaan zeker al diensten doen daar waar er nu 13-en rijden. dan nog heeft men tijd om eventueel die rijtuigen om te bouwen (aangezien men al ervaring heeft met de reeks 27 en een stuurrijtuig minder complex is dan een loc) kan men op dat moment nog altijd de nodige aanpassingen doen indiens gewenst, maar heden speelt dit nog geen rol aangezien men nu al te weinig locs heeft om de reeds aanwezige stuurrijtuigen die wel mux heeft er mee te combineren.
Wel is het zo dat er vandaag nog een heleboel bordeaux-rode M4-AD's rondrijden, die de komende twee jaar gerenoveerd gaan worden.
Vanuit kostenstandpunt, zou de ombouw tot stuurstandrijtuig echter best samen vallen met de renovatie van deze rijtuigen, bijgevolg zou de mechanische ombouw van deze rijtuigen (plaatsen van snuit) toch wel best vandaag reeds in de planning opgenomen worden.
super 1500, van de M4 zijn er voldoende stuurrijtuigen, wat ik wilde zeggen is dat het nadien bijplaatsen van de mux technologie in deze stuurrijtuigen om ze dan eventueel ook te kunnen laten rijden met reeks 18 van siemens nadien nog altijd kan gebeuren, in de stuurpost gaat het om het bijplaatsen 1 lampje een een display de rest gebeurd in de machinekamer. (in geval van stuurrijtuig wil dit zeggen dat er in de pakwagen een kast bijkomt)
Worden die I6bc dan tot iets speciaals verbouwd? Want er lijkt me toch niet echt nood aan extra gewone I6-rijtuigen... Of is het om TTC duidelijk te maken dat ze geen rijtuigen meer gaan kunnen huren (en tevens te markeren dat de NMBS nooit meer zelf een klassieke slaaptrein zal inleggen)Joris schreef: Ps: De I5 rijtuigen vertrekken naar Bulgarije, en de I6bc worden helaas weer tot gewone rijtuigen omgebouwd...
Groeten,
Joris De Mol
blijkbaar zijn ze allemaal in gebruik, want sedert de crash in Izegem rijdt daar 1 trein met M4 rijtuigen met een loc langs beide zijden.Steven schreef:...van de M4 zijn er voldoende stuurrijtuigen...
Steven, wat wil je hiermee zeggen?Steven schreef:...wat ik wilde zeggen is dat het nadien bijplaatsen van de mux technologie in deze stuurrijtuigen om ze dan eventueel ook te kunnen laten rijden met reeks 18 van siemens nadien nog altijd kan gebeuren, in de stuurpost gaat het om het bijplaatsen 1 lampje een een display de rest gebeurd in de machinekamer. (in geval van stuurrijtuig wil dit zeggen dat er in de pakwagen een kast bijkomt)
Stel je voor om de bestaande ADX-en aan te passen zodat ze TD kunnen zowel met mux-locs als met de T21 (zonder mux), of wil je een aantal ADX stuurstanden aanpassen zodat ze enkel nog TD kunnen met mux-locs?
dus op middellange termijn gaat de klassieke TD van de 21/27 eruit?Steven schreef:idd in de toekomst als de nood er zou zijn een aantal van die m4adx rijtuigen aanpassen voor mux he aangezien er toch meer en meer loc gaan komen voor mux
dan zou het niet onverstandig zijn moesten ze bij de renovatie van de M5 ineens MUX meegeven he

tja de klassieke treinschakeling zoals we ze nu kennen zal volledig weg zijn bij het laatste ritje van een 21/27 heShrek schreef:dus op middellange termijn gaat de klassieke TD van de 21/27 eruit?Steven schreef:idd in de toekomst als de nood er zou zijn een aantal van die m4adx rijtuigen aanpassen voor mux he aangezien er toch meer en meer loc gaan komen voor mux
dan zou het niet onverstandig zijn moesten ze bij de renovatie van de M5 ineens MUX meegeven he

er is geen noodzaak om M5 te upgraden naar MUX; waarom zou NMBS dan die kosten doen?Shrek schreef:dus op middellange termijn gaat de klassieke TD van de 21/27 eruit?Steven schreef:idd in de toekomst als de nood er zou zijn een aantal van die m4adx rijtuigen aanpassen voor mux he aangezien er toch meer en meer loc gaan komen voor mux
Dat NMBS eerst maar eens werk maakt van het verhogen van het reizigerscomfort in deze ondingen.
Er is idd geen noodzaak om M5 BDX te upgraden naar MUX, tenzij men de maximale snelheid van M5 zou verhogen tot 160 km/u, (waardoor het vermogen van T21 niet meer zou volstaan).carlos schreef:
er is geen noodzaak om M5 te upgraden naar MUX; waarom zou NMBS dan die kosten doen?
Dat NMBS eerst maar eens werk maakt van het verhogen van het reizigerscomfort in deze ondingen.
vraag blijft dan wel of het noodzakelijk is dat de geupgrade M5-BDX zowel met T27-niet-MUX als met T27mux/t18 in TD kan rijden of is het aanvaardbaar dat TD enkel nog met mux locs mogelijk zal zijn?
Laatst gewijzigd door super1500 op 06 jun 2007, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
Maar ik denk ergens dat jouw vermoeden klopt. Die I6 staan nu wel aan de kant, maar volgens mij kan men die toch evengoed zo ook in P-treinen steken? Ze hebben dan wel minder plaatsen, maar die een hele nieuwe inrichting geven voor enkele P-treinen? Vergeet niet dat die stilaan 30 jaar worden...
Groeten,
Joris De Mol
Dat was het enige dat in Spoorweg Journaalstaat, dus, verder weet ik er ook niks van...Terminus schreef:Worden die I6bc dan tot iets speciaals verbouwd? Want er lijkt me toch niet echt nood aan extra gewone I6-rijtuigen... Of is het om TTC duidelijk te maken dat ze geen rijtuigen meer gaan kunnen huren (en tevens te markeren dat de NMBS nooit meer zelf een klassieke slaaptrein zal inleggen)Joris schreef: Ps: De I5 rijtuigen vertrekken naar Bulgarije, en de I6bc worden helaas weer tot gewone rijtuigen omgebouwd...
Groeten,
Joris De Mol
Maar ik denk ergens dat jouw vermoeden klopt. Die I6 staan nu wel aan de kant, maar volgens mij kan men die toch evengoed zo ook in P-treinen steken? Ze hebben dan wel minder plaatsen, maar die een hele nieuwe inrichting geven voor enkele P-treinen? Vergeet niet dat die stilaan 30 jaar worden...
Groeten,
Joris De Mol