De Belgische stations
Tjah, het wordt tijd dat we eens verder gaan met deze topic, hé!
Met de twee volgende stations verlaten we eindelijk de Antwerpse stations: Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid !
Antwerpen-Oost
Dit station is even verder dan Antwerpen-Berchem en -Centraal gelegen op L12 richting Essen en Roosendaal. Dit station bevat 5 perronsporen: 2 zijsporen, 2 voor L12 en 1 voor de goederenlijn L27a. Dit laatste perron wordt niet of nauwelijks gebruikt en het B-spoor van L27a (Haven -> Berchem) bezit zelfs geen perron. Verder is er ook nog een aansluiting naar de koer van Infrabel. Kaartjes kopen doe je op de trein, want open loketten zul je er niet meer vinden.
Wat vroeger HET internationale station van Antwerpen was, waar de internationale treinen tussen Parijs/Brussel en Amsterdam stopten tot in de jaren '60, ontvangt nu enkel nog maar ieder uur één L-trein Antwerpen-Centraal - Roosendaal per richting.
Antwerpen-Zuid
Deze halte is gelegen aan de uitrit van de Kennedytunnel op de rechterschelde-oever. Het beschikt over 4 perronsporen: 2 zijn voorbestemd voor de L59 Gent-Dampoort - Antwerpen-Berchem en 2 voor de L52 naar Boom en Puurs, die tevens zijn oorsprong heeft te Antwerpen-Zuid. Net zoals Antwerpen-Oost is ook Antwerpen-Zuid in de jaren '60 gedegradeerd tot onnozel stopplaatsje. Voor de aanleg van de Antwerpse ring en de Kennedytunnel was Antwerpen-Zuid een kopstation met een kathedraal van een stationsgebouw. De treinen van L59 hadden toen hun terminus op Linkeroever. Maar toen de gehele plaats gewijzigd werd, verloor het station al zijn glorie en werd opgeschoven tot naast de Ring. Het positieve is wel dat je vanaf dan ook hier de treinen van L59 kon nemen richting Sint-Niklaas en Gent zonder de overzetboot te moeten gebruiken. Ondertussen heeft de stopplaats wat aan waarde teruggekregen toen een aantal jaren geleden de perrons werden opgefrisd en verhoogd en er op weekdagen vanaf dan ieder uur een IC-trein stopt van de IC G-relatie Oostende - Antwerpen-Centraal. Op weekdagen stoppen er drie treinen per uur per richting: 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Boom - Puurs, 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas en de IC G. Het verschil met de weekenddienst is verbluffend. Dan ontvangt Antwerpen-Zuid maar één trein om de TWEE UUR per richting: De L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas die maar om de twee uur rijdt in het weekend. De L-trein naar Boom en Puurs rijdt niet in het weekend en de IC G stopt dan te Beveren-Waas ipv Antwerpen-Zuid.
Oké, zijn er foto's van deze twee stopplaatsen die veel van hun vroegere glorie kwijtgespeeld zijn?

Met de twee volgende stations verlaten we eindelijk de Antwerpse stations: Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid !

Antwerpen-Oost
Dit station is even verder dan Antwerpen-Berchem en -Centraal gelegen op L12 richting Essen en Roosendaal. Dit station bevat 5 perronsporen: 2 zijsporen, 2 voor L12 en 1 voor de goederenlijn L27a. Dit laatste perron wordt niet of nauwelijks gebruikt en het B-spoor van L27a (Haven -> Berchem) bezit zelfs geen perron. Verder is er ook nog een aansluiting naar de koer van Infrabel. Kaartjes kopen doe je op de trein, want open loketten zul je er niet meer vinden.
Wat vroeger HET internationale station van Antwerpen was, waar de internationale treinen tussen Parijs/Brussel en Amsterdam stopten tot in de jaren '60, ontvangt nu enkel nog maar ieder uur één L-trein Antwerpen-Centraal - Roosendaal per richting.
Antwerpen-Zuid
Deze halte is gelegen aan de uitrit van de Kennedytunnel op de rechterschelde-oever. Het beschikt over 4 perronsporen: 2 zijn voorbestemd voor de L59 Gent-Dampoort - Antwerpen-Berchem en 2 voor de L52 naar Boom en Puurs, die tevens zijn oorsprong heeft te Antwerpen-Zuid. Net zoals Antwerpen-Oost is ook Antwerpen-Zuid in de jaren '60 gedegradeerd tot onnozel stopplaatsje. Voor de aanleg van de Antwerpse ring en de Kennedytunnel was Antwerpen-Zuid een kopstation met een kathedraal van een stationsgebouw. De treinen van L59 hadden toen hun terminus op Linkeroever. Maar toen de gehele plaats gewijzigd werd, verloor het station al zijn glorie en werd opgeschoven tot naast de Ring. Het positieve is wel dat je vanaf dan ook hier de treinen van L59 kon nemen richting Sint-Niklaas en Gent zonder de overzetboot te moeten gebruiken. Ondertussen heeft de stopplaats wat aan waarde teruggekregen toen een aantal jaren geleden de perrons werden opgefrisd en verhoogd en er op weekdagen vanaf dan ieder uur een IC-trein stopt van de IC G-relatie Oostende - Antwerpen-Centraal. Op weekdagen stoppen er drie treinen per uur per richting: 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Boom - Puurs, 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas en de IC G. Het verschil met de weekenddienst is verbluffend. Dan ontvangt Antwerpen-Zuid maar één trein om de TWEE UUR per richting: De L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas die maar om de twee uur rijdt in het weekend. De L-trein naar Boom en Puurs rijdt niet in het weekend en de IC G stopt dan te Beveren-Waas ipv Antwerpen-Zuid.
Oké, zijn er foto's van deze twee stopplaatsen die veel van hun vroegere glorie kwijtgespeeld zijn?

Even deze topic kicken ..
Algemeen overzicht van de perrons richting Essen en Nederland
Algemeen overzicht van de perrons richting Antwerpen-Berchem/Centraal
Foto van perrons 2 en 3 richting Nederland , perron 2 ligt aan L25 (N-Z verbinding) en perron 3 aan L12
Foto van perrons 2 en 3 richting Antwerpen-Berchem/Centraal , perron 2 ligt aan L25 (N-Z verbinding) en perron 3 aan L12..
Ik heb nog ook een paar foto's van wéér een grote blunder , namelijk de uitgang zonder trap
Wie hem kent weet wat ik bedoel , er zal blijkbaar geen geld meer geweest zijn om dit kleine stopplaatsje af te werken ..
Hopelijk gaat men bij Noorderkempen niet dezelfde toer op , anders krijgen we een tweede Mâcon-Loché (eenvoudig station gelegen op de LGV-SE)
Maar goed , terug on-topic en hopelijk heeft iemand nog wat foto's over de andere Antwerpse stations..
U vraagt , wij draaien :Trainspotterke schreef:En we gaan verder met drie nieuwe stations, nog altijd in het Antwerpse!![]()
Antwerpen-Luchtbal
Maar één foto zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden!Dus als je foto's hebt van één of meerdere van deze stopplaatsen, gelieve ze dan hier te posten!




Ik heb nog ook een paar foto's van wéér een grote blunder , namelijk de uitgang zonder trap





Maar goed , terug on-topic en hopelijk heeft iemand nog wat foto's over de andere Antwerpse stations..
Verdorie
, voor het geval het nog niet moest aangegeven zijn : in dit topic willen we een album maken van alle Belgische stations , op alfabetische volgorde wel te verstaan..
Enkel eigen foto's mogen gepost worden , de fotos gepost door nekvin moeten verwijderd worden tenzij hij toestemming heeft (we willen namelijk geen herhaling van het copyrightverhaal van loc-foto
) van de respectievelijke fotografen


Enkel eigen foto's mogen gepost worden , de fotos gepost door nekvin moeten verwijderd worden tenzij hij toestemming heeft (we willen namelijk geen herhaling van het copyrightverhaal van loc-foto


