De Belgische stations

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
5307

Bericht door 5307 »

Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Anders nog foto's van Antwerpen-Dam, -Haven of -Luchtbal? :wink:
5307

Bericht door 5307 »

antwerpen noorderdokken: Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Tjah, het wordt tijd dat we eens verder gaan met deze topic, hé! :wink:

Met de twee volgende stations verlaten we eindelijk de Antwerpse stations: Antwerpen-Oost en Antwerpen-Zuid ! :wink:

Antwerpen-Oost

Dit station is even verder dan Antwerpen-Berchem en -Centraal gelegen op L12 richting Essen en Roosendaal. Dit station bevat 5 perronsporen: 2 zijsporen, 2 voor L12 en 1 voor de goederenlijn L27a. Dit laatste perron wordt niet of nauwelijks gebruikt en het B-spoor van L27a (Haven -> Berchem) bezit zelfs geen perron. Verder is er ook nog een aansluiting naar de koer van Infrabel. Kaartjes kopen doe je op de trein, want open loketten zul je er niet meer vinden.
Wat vroeger HET internationale station van Antwerpen was, waar de internationale treinen tussen Parijs/Brussel en Amsterdam stopten tot in de jaren '60, ontvangt nu enkel nog maar ieder uur één L-trein Antwerpen-Centraal - Roosendaal per richting.

Antwerpen-Zuid

Deze halte is gelegen aan de uitrit van de Kennedytunnel op de rechterschelde-oever. Het beschikt over 4 perronsporen: 2 zijn voorbestemd voor de L59 Gent-Dampoort - Antwerpen-Berchem en 2 voor de L52 naar Boom en Puurs, die tevens zijn oorsprong heeft te Antwerpen-Zuid. Net zoals Antwerpen-Oost is ook Antwerpen-Zuid in de jaren '60 gedegradeerd tot onnozel stopplaatsje. Voor de aanleg van de Antwerpse ring en de Kennedytunnel was Antwerpen-Zuid een kopstation met een kathedraal van een stationsgebouw. De treinen van L59 hadden toen hun terminus op Linkeroever. Maar toen de gehele plaats gewijzigd werd, verloor het station al zijn glorie en werd opgeschoven tot naast de Ring. Het positieve is wel dat je vanaf dan ook hier de treinen van L59 kon nemen richting Sint-Niklaas en Gent zonder de overzetboot te moeten gebruiken. Ondertussen heeft de stopplaats wat aan waarde teruggekregen toen een aantal jaren geleden de perrons werden opgefrisd en verhoogd en er op weekdagen vanaf dan ieder uur een IC-trein stopt van de IC G-relatie Oostende - Antwerpen-Centraal. Op weekdagen stoppen er drie treinen per uur per richting: 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Boom - Puurs, 1 L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas en de IC G. Het verschil met de weekenddienst is verbluffend. Dan ontvangt Antwerpen-Zuid maar één trein om de TWEE UUR per richting: De L-trein Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas die maar om de twee uur rijdt in het weekend. De L-trein naar Boom en Puurs rijdt niet in het weekend en de IC G stopt dan te Beveren-Waas ipv Antwerpen-Zuid.

Oké, zijn er foto's van deze twee stopplaatsen die veel van hun vroegere glorie kwijtgespeeld zijn? :wink:
msts.be

Bericht door msts.be »

Even deze topic kicken ..
Trainspotterke schreef:En we gaan verder met drie nieuwe stations, nog altijd in het Antwerpse! :wink:

Antwerpen-Luchtbal

Maar één foto zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden! :wink: Dus als je foto's hebt van één of meerdere van deze stopplaatsen, gelieve ze dan hier te posten! :wink:
U vraagt , wij draaien : Afbeelding Algemeen overzicht van de perrons richting Essen en Nederland Afbeelding Algemeen overzicht van de perrons richting Antwerpen-Berchem/Centraal Afbeelding Foto van perrons 2 en 3 richting Nederland , perron 2 ligt aan L25 (N-Z verbinding) en perron 3 aan L12 Afbeelding Foto van perrons 2 en 3 richting Antwerpen-Berchem/Centraal , perron 2 ligt aan L25 (N-Z verbinding) en perron 3 aan L12..

Ik heb nog ook een paar foto's van wéér een grote blunder , namelijk de uitgang zonder trap :lol: Wie hem kent weet wat ik bedoel , er zal blijkbaar geen geld meer geweest zijn om dit kleine stopplaatsje af te werken ..:lol: :roll: :wink: Hopelijk gaat men bij Noorderkempen niet dezelfde toer op , anders krijgen we een tweede Mâcon-Loché (eenvoudig station gelegen op de LGV-SE) :roll:

Maar goed , terug on-topic en hopelijk heeft iemand nog wat foto's over de andere Antwerpse stations..
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Even een laattijdige Noorderdokken:
Afbeelding
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Afbeelding Station Puurs met 2 P-treinen model 'Sprinter'
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Van wanneer is die foto? Valt mij op dat er een Sprinter op staat met zijn originele lampen.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Afbeelding station Oppuurs, +- 30 jaar buiten dienst, vroeger 2 sporen, nu 1 spoor op de oude lijn 52

enige station nog op de lijn met het originele stationsgebouw
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Dietrich schreef:Van wanneer is die foto? Valt mij op dat er een Sprinter op staat met zijn originele lampen.
en om hierop terug te komen, dit was nog van voor de vernieuwing van het station, +- 8 jaar geleden
msts.be

Bericht door msts.be »

Verdorie :!: , voor het geval het nog niet moest aangegeven zijn : in dit topic willen we een album maken van alle Belgische stations , op alfabetische volgorde wel te verstaan..

Enkel eigen foto's mogen gepost worden , de fotos gepost door nekvin moeten verwijderd worden tenzij hij toestemming heeft (we willen namelijk geen herhaling van het copyrightverhaal van loc-foto :roll: ) van de respectievelijke fotografen :!: :evil:
Steven

Bericht door Steven »

mstts als de foto's van hemzelf zijn mogen ze blijven, er staat echter geen eigenaar bij dus hebben we het raden van wie ze zijn. indien ze idd van iemand anders zijn moeten ze weg.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

oh, ik had ze zelf gemaakt een paar jaar geleden...
msts.be

Bericht door msts.be »

Ik excuseer mij dan voor mijn bevlieging :wink:
Nekvin

Bericht door Nekvin »

geen probleem, ik heb soms nogal is het probleem van gewoon de titel van het topic te lezen en te posten zonder de eerste post te lezen, zodat ik niet weet of er enige regels zijn.
Plaats reactie